Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Det er tirsdag!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Espen »

ZZzzz wrote:Kanskje du da også får prøve noe som du aldri før har prøvd. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt med meg stridsøksen på et eneste klubbmøte.
Jeg følte bare for å sitere dette.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Olav K »

Bare det at man kan møte en ubevepnet ZZzzz på myntmøte gjør slike møter bevaringsverdige :D
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Når ledelse i myntklubber ikke ønsker nye medlemmer som de føler kan true deres dominans , da er det ikke mulig å få noe positivt ut av en klubb selv som gjest . Jeg fikk svar på hvorfor jeg ikke var ønsket som medlem , og de endret også teksten underveis til ikke bare å være medlemmer , men aktive medlemmer ..
Her er utdrag av svaret :

Det har forekommet en del ganger at myntinteresserte har sett auksjonslistene våre og møter opp, ”kjøper” seg et medlemskap for kr.150,-. Dette er, og har selvfølgelig i de fleste tifeller vært positivt.
Men opp gjennom årene har vi også flere ganger merket oss at noen av disse nye medlemmene møter kun denne ene gangen. Handler gjerne for flere tusen kroner, betaler det de skylder, inklusiv medlemsavgiften, og drar fornøyd hjem med kanskje de mest attraktive objektene. Enkelte har (helt lovlig) spart mange tusen kroner i salær. Men vi ser dem aldri mer igjen.

Og da kjenner de fleste meg ...

Jeg lurer på om jeg kansje må besøke Haugesund eller Stavanger ? Mulig de er snillere der ?
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

Du må gjerne ta turen til Haugesund, men vi har ikke noen klubb enda. Men vi er generelt veldig mye snillere enn alle her i Haugesund.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Jeg kan ikke tro at ledelsen i Stavanger og Rogaland myntklubb vil hindre deg i å bli medlem. Litt langt å reise kanskje, men har du lyst å være medlem og delta på klubbmøter, så er du velkommen!

Her kan du lese litt om klubben:
http://www.rogaland-myntklubb.com/
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Myge wrote:Du må gjerne ta turen til Haugesund, men vi har ikke noen klubb enda. Men vi er generelt veldig mye snillere enn alle her i Haugesund.
Det høres bra ut , nå ventet jeg ti år fra jeg bestemte meg for å bli aktiv i en klubb , til jeg oppsøkte en . Etter 4-5 ganger som gjest fikk jeg en kald skulder , akkurat som kanibalen som kom for sent hjem til middag , men har ikke tenkt å gi opp å finne meg en klubb hvor de smiler og sier hei når jeg kommer .
Å bli møtt med skulende blikk og komentarer som : Hva faan skal du her .. eller : Hvorfor kommer du , har du sett deg ut noe på auksjonen nå da , som du skal prøve å få billig ..
Da blir jeg heller hjemme .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

Jeg tror, hvis jeg har forstått historien rundt Bergen, at de ikke ønsker engangsmedlemmer innom som kun skal raske med seg godsaker på auksjonen. Og med det betyr det at man må ha vært medlem der lenger enn kun ett møte. Har forståelse for en slik tanke.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Myge wrote:Jeg tror, hvis jeg har forstått historien rundt Bergen, at de ikke ønsker engangsmedlemmer innom som kun skal raske med seg godsaker på auksjonen. Og med det betyr det at man må ha vært medlem der lenger enn kun ett møte. Har forståelse for en slik tanke.
Nå er dette gammelt og ferdig , men det som skjedde var at jeg flere ganger ble invitert til klubben , før jeg en dag bestemte meg for å avlegge et besøk . Det ble flere besøk etterhvert , og jeg ble oppfordret til å bli medlem . Siden jeg kjente flere fra før og de fleste kjente meg , virket dette riktig . Jeg spurte om jeg kunne bli medlem , og fikk til svar fra en av senior medlemmene at det kvalifiserte jeg til . Det ble også nevnt at da kunne jeg delta på auksjonene på lik linje med de andre medlemmene , nesten som et press for at jeg skulle bli medlem . Den dagen jeg spurte om medlemskap , ble spørsmålet rettet vidre til formannen , som svarte nei og at dette gikk under hastemedlemskap som kun var for å få tilgang til objekter på auksjonen . Når jeg så hvordan de andre bøyet nakken og mumlet ja ja , selvfølgelig osv. forsto jeg at dette ikke var noe sted for meg . Flere av medlemmene som var tilstede (de yngre) uttrykte i etterkant at de ikke synes noe om måten jeg ble skvist ut på , og tilbød seg å by for meg hvis det var objekter jeg var interesert i .
Det jeg spurte om var om jeg kunne bli medlem , og det ble vridd til at dette var kun for å slippe sallær på auksjonen . Må være uttrolig attraktive auksjoner ? Jeg fikk aldri deltatt i noen av de .
Det lå nok noe annet under et sted , uten at jeg vil spekulere .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Myge wrote:Jeg tror, hvis jeg har forstått historien rundt Bergen, at de ikke ønsker engangsmedlemmer innom som kun skal raske med seg godsaker på auksjonen. Og med det betyr det at man må ha vært medlem der lenger enn kun ett møte. Har forståelse for en slik tanke.
Har forståelse for en slik tanke ? Må nok reise til Stavanger jeg ser det ut til .... Jeg er ikke noe engangsmedlem , det vet alle .. også her på Samlerforum .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Men å kalle myntklubber for blindspor , det er nok feil .. det finnes nok mange personligheter som ikke er så kreative og fremme i lyset som meg og ZZ .. og som synes at formannen har rett hvis han har sakt det er rett ... uansett ........
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Masse spennende tanker her.
Først vil jeg si at uten mitt medlemsskap i TNF har jeg aldri fått sett og holdt i Norges dyreste mynt...
I TNF så ønsker vi alle nye medlemmer velkommen, og har i våre vedtekter at nye medlemmer siste halvår slipper å betale medlemsavgift før påfølgende år. I år så har vi fått 6-8 nye medlemmer og vi håper at Samlertreffet 10 november vil bringe oss enda flere.
På siste auksjonen satte vi ny omsetningsrekord, og håper at de neste klubbauksjonene vil bli like bra da det er flere gode objekter på gang. På auksjonen i september har vi blant annet 1 kr 1878 samt 2 kr 1885,87 og 88 samt flere gode objekter, så vi tror på bra omsetning. Auksjonslisten for september ligger ute på www.tnf.no På auksjonen i oktober kommer det blant annet en 10 kr 1874, sammen med flere andre gullmynter.
Uten kjøpekraftige medlemmer hadde vi aldri overlevd som forening, heldigvis har ikke alle sammen de samme hullene å fylle, ei heller har ikke alle de samme samleområdene....
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Stig Westerhus wrote:Masse spennende tanker her.
Først vil jeg si at uten mitt medlemsskap i TNF har jeg aldri fått sett og holdt i Norges dyreste mynt...
I TNF så ønsker vi alle nye medlemmer velkommen, og har i våre vedtekter at nye medlemmer siste halvår slipper å betale medlemsavgift før påfølgende år. I år så har vi fått 6-8 nye medlemmer og vi håper at Samlertreffet 10 november vil bringe oss enda flere.
På siste auksjonen satte vi ny omsetningsrekord, og håper at de neste klubbauksjonene vil bli like bra da det er flere gode objekter på gang. På auksjonen i september har vi blant annet 1 kr 1878 samt 2 kr 1885,87 og 88 samt flere gode objekter, så vi tror på bra omsetning. Auksjonslisten for september ligger ute på http://www.tnf.no På auksjonen i oktober kommer det blant annet en 10 kr 1874, sammen med flere andre gullmynter.
Uten kjøpekraftige medlemmer hadde vi aldri overlevd som forening, heldigvis har ikke alle sammen de samme hullene å fylle, ei heller har ikke alle de samme samleområdene....
Det var sånn innstilling jeg hadde forventet meg , og at det var positivt at auksjonene gikk godt . Dette hørtes ut som et sted hvor det kunne gå ann å trives :D
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Mineline wrote:
Det var sånn innstilling jeg hadde forventet meg , og at det var positivt at auksjonene gikk godt . Dette hørtes ut som et sted hvor det kunne gå ann å trives :D
Du er hjertlig velkommen! Alle gjester har mulighet til å by på alle objekter ved sitt første besøk. Uten unntak, uansett kjøpekraft! Skal de by på senere besøk så må de være medlemmer eller ha søkt om medlemsskap.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by signum »

Stig Westerhus wrote:
Mineline wrote:
Det var sånn innstilling jeg hadde forventet meg , og at det var positivt at auksjonene gikk godt . Dette hørtes ut som et sted hvor det kunne gå ann å trives :D
Du er hjertlig velkommen! Alle gjester har mulighet til å by på alle objekter ved sitt første besøk. Uten unntak, uansett kjøpekraft! Skal de by på senere besøk så må de være medlemmer eller ha søkt om medlemsskap.
Uten unntak, uansett kjøpekraft, og uten salær på tilslag :?:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”