noe verdi i dette ?

Post Reply
janant
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012 01:07

noe verdi i dette ?

Post by janant »

Noen som vet om det er noe verdi i dette ?
DSC_3415 (300x167) (2).jpg
DSC_3415 (300x167) (2).jpg (43.66 KiB) Viewed 8398 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: noe verdi i dette ?

Post by Arve »

Det kommer helt an på hva det er. Du må nok komme med et bedre bilde og noen flere opplysninger for å få et svar og det skal du få.
F. eks. størrelse, type trykk, eventuelle signaturer osv. At det er Astrup er greit nok, men som sagt kom med detaljene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: noe verdi i dette ?

Post by tho »

Ja, det er jo Astrup-tunet i Jølster. Så det blir spennende å få vite hva som
står skrevet under selve motivet.
janant
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012 01:07

Re: noe verdi i dette ?

Post by janant »

Rev.tekst . Sandalstrand med kvinne.jpg
Rev.tekst . Sandalstrand med kvinne.jpg (65.55 KiB) Viewed 8285 times
Rev. Sandalstrand med kvinne.jpg
Rev. Sandalstrand med kvinne.jpg (138.7 KiB) Viewed 8285 times
Da bør bilde samt tekst være noe klarere å se. 57 stifter måtte ut bak på rammen av bilde for å få det ut så jeg fikk sett noe nærmere på hva dette var. trykk på silke eller tynt papir. skrevet en "Z med- på " nederst til høyre på silkepapiret. under pasp. trykket var 54,5 B. 27 H. hele arket var 62 B. 38 H. Kristian Tysken gjorde en del trykk for familien i 1961-62 har jeg lest meg frem til . Noen som vet noe ang. verdivurdering , hvor slikt bør selges etc ? litt i overkant spent nå siden det i samme eie som dette er lignene verk som :" St.hansbål" "tussingen" "klokkeren" "Tulle Nils ....""guttehode"....
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: noe verdi i dette ?

Post by Olav K »

Jeg ser du ikke har fått svar. Jeg har ingen ide om verdi, men det synes rimelig klart av din beskrivelse av papiret og påtegningen på dette er et ekte Astrup trykk (tresnitt?) nr. 150 av 180 eksemplarer. Jeg ville ha henvendt meg til Blomquist, Grev Wedel Plass auksjoner og Kaare Berntsen, alle kunsthandlere/auksjonshus i Oslo: Spurt om omsetteligheten av Astrup trykk, spør alle - eller iallfall to. Selvom Astrup skulle ha laget 180 eks. av hvert motiv betyr det ikke at de er like mange eksemplarer i sirkulasjon i dag. Tresnitt var "hverdagskunst" og kan godt ha gått i søpla under oppussing o.l. Ikke er det sikkert at han fikk solgt alle heller. Men kunsthandlerne har en ide. Kanskje du bør begynne hos Astrup-museet i Jølster, de har sikkert peiling på hvor meget som er i behold, og selvom jeg gjetter de vil kvie seg for verdivurdering, kan de nok antyde om det dreier seg om 1.000, 10.000 eller 100.000 (det siste lite sannsynlig, Astrup har ikke slik status som Munch).
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: noe verdi i dette ?

Post by Arve »

Bildet er nok "ekte" i den forstand at det er de originale treplatene som er brukt til det jeg vil kalle et gjenopptrykk. Det finnes flere serier med tilsvarende tresnitt basert på de originale platene signert av ulike personer. Jeg har selv dette tresnittet på veggen med en annen signatur og av eldre dato i en serie på 250 hvor det i tilleg står at det er den originale platen som er brukt. Det du har er jo datert til 1961 og Astrup døde i 1928. I og med at det finnes mange serier av Astrups tresnitt trykket opp etter hans død tror jeg ikke du skal forvente deg at du sitter på noen formue. Prisen er nok heller i det lavere segmentet av Olavs estimat. Siden jeg sitter på noen selv har jeg ikke noe imot at jeg eventuelt tar feil her. Hvis du finner ut mer angående priser på disse håper jeg at du legger inn informasjon her.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: noe verdi i dette ?

Post by tho »

Finnes en notering hod Eek auksjonsforretnnig, solgt for 550 kr:
http://www.eekauksjon.no/katalog_detalj ... ockID=6357

550 kr er jo altfor billig, men sånn går det ofte på auksjon.

Jeg vil tro tresnittet likesågodt kunne oppnå en pris på 2.000 kr under
andre omstendigheter.
janant
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012 01:07

Re: noe verdi i dette ?

Post by janant »

fikk svar fra Blomquist nettauksjon at . "disse trykkene etter Nikolai Astrup ligger lavt i pris Og vi tar dem ikke inn for salg."
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: noe verdi i dette ?

Post by Arve »

Da var det som jeg trodde, at det dreier seg om hundrelapper. Heng dem på veggen, det er der jeg har mine og det er der de hører hjemme. Astrup var en av våre største bildekunstnere.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: noe verdi i dette ?

Post by tho »

Det blir gal konklusjon når EEK auksjonsforretning klarte å selge tilsvarende trykk
for 550 kr + moms.

EEK auksjonsforretning er heller ikke kjent for å oppnå høye sluttpriser.

Det å levere inn til Blomqvist nettauksjon har også sine sider, det er for tiden
mye usolgt og det meste oppnår sluttpriser under Blomqvist sine vurderinger.
Selger blir sittende igjen med svært lite penger om sluttprisen blir 800 kr.

For kunst i den prisklassen er det faktisk langt bedre å bruke QXL. Jeg har
lagt spesielt merke til at Fretex oppnår svært høye priser der. Vet ikke
helt hvorfor, men de har kanskje klart å opparbeide en fast kundekrets.

Tollauksjoner likeså. Det var vill budgivning sist gang. Maks profilering
og budgivere som øyner muligheten for et kupp.

Blomqvist er nok best på sine kvalitetsauksjoner der det er kunst i høyere
prisklasser.

Har samme råd som Arve, heng tresnittet på veggen. Det er tross alt
et tresnitt av Astrup, selv om det er et senere trykk av Kristian Tysken.
janant
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012 01:07

Re: noe verdi i dette ?

Post by janant »

Kan nok se slik ut , 6 stk. tresnitt av Astrup , oljemaleri av Finn Davidsen , persiske tepper på gulvene ....... uff høres ut som min mors bolig . ....( tingene stammer også derfra ) =)
Post Reply

Return to “Malerier”