Signatur på trykk/akvarell

Post Reply
Ellensnellen
Posts: 3
Joined: 16 Jun 2014 09:17

Signatur på trykk/akvarell

Post by Ellensnellen »

Har et eldre bilde som har vært i familiens eie så lenge jeg husker. Tror det er et trykk. Jeg kan datere innrammingen på bakgrunn av et merke, og dette er gjort i norge i perioden 1920-1944 ca. Har ikke til nå klart å identifisere signaturen og jeg er takknemlig om noen har noen idéer om hvem dette kan være. Legger ved foto av bildet og signatur. Beklager at bildet av signaturen ble så utydelig, men den er bedre å lese om du åpner den i nytt vindu og forminsker bildet.

Supert om noen kunne hjelpe meg :)
Attachments
kunstID001.jpg
kunstID001.jpg (240.34 KiB) Viewed 821 times
kunstID002.jpg
kunstID002.jpg (412.34 KiB) Viewed 821 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Signatur på trykk/akvarell

Post by tho »

Det er en reproduksjon (trykk) etter en akvarell. Den har ingen økonomisk verdi, men
jeg forstår at bildet betyr noe for deg siden det har vært i familien i mange år.

Jeg klarer ikke å tyde signaturen, men motivet kan jo være fra Norge.

Mulig noen andre klarer signaturen?
Ellensnellen
Posts: 3
Joined: 16 Jun 2014 09:17

Re: Signatur på trykk/akvarell

Post by Ellensnellen »

Takk for svar :) Det har vært artig om noen kjente igjen signaturen, og jeg tror også motivet kan være fra norge.

Grunnen til at jeg ble interessert i å få vite mer om bildet er at baksiden av innrammingen begynte å bli litt sprø, og da jeg skulle flytte det ble det en liten åpning på siden. Der kom det frem et nytt bilde som var et digert fotografi av Joseph Goebbels. Rikskansleren i Tyskland under krigen, som blant annet stod for kunsttyveri av over 16.000 kustverk (som nok var noe av de mindre grusomme handlingene han fikk gjennomført...). Baksiden av bildet ser ikke ut til å være klusset med etter innrammingen, så fotografiet må være plassert der på den tiden. Har tenkt på at det kan ha vært gjort som en spøk til den som en gang oppdaget det, men uansett fikk bildet en helt ny historie å fortelle.

Jeg skal grave litt mer i historien og se om jeg finner ut noe, og om noen kjenner signaturen eller lignende historier har det vært interessant å få høre om det :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Signatur på trykk/akvarell

Post by tho »

Bildet av Joseph Goebbels har nok ikke noe med kunsttyverier å gjøre.
Rammen passer med tiden, og det var ikke så uvalig å bruke fotografier
som bakpapp ved innramning.

Få se bildet av Joseph Goebbels da? Det er nok mere verdt enn trykket
du har vist.
Ellensnellen
Posts: 3
Joined: 16 Jun 2014 09:17

Re: Signatur på trykk/akvarell

Post by Ellensnellen »

Bildet er ca 29 x 38 cm og i god stand.
Attachments
JG_portrett.jpg
JG_portrett.jpg (275.5 KiB) Viewed 763 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Signatur på trykk/akvarell

Post by tho »

Fotografiet av Joseph Goebbels kan nok være verdt litt penger.
Det er jo samlere på nazi-historie.

Trolig produsert for innramning i de tusen hjem og på
kontorer.

Det er ikke min spesialitet, så jeg vet ikke prisen.
Post Reply

Return to “Malerier”