Ukjennt kunstner??

Post Reply
Dedekam
Posts: 11
Joined: 05 Nov 2014 16:57

Ukjennt kunstner??

Post by Dedekam »

Hei
Er her noen som kunne hjelpe med dette flotte maleri
sansynligvis fra 1930 tallet.
Hvor kan motivet være fra, Vil Oldedalen, Stryn være en mulighet.
Og sist men ikke minst Hvem er kunstneren, jeg kan ikke tyde signaturen...

Med hilsen
Dedekam
Attachments
Ukjennt signatur
Ukjennt signatur
ukjennt signatur.jpg (384.01 KiB) Viewed 1478 times
Landskapsmaleri, muligvis Oldedalen
Landskapsmaleri, muligvis Oldedalen
3598178.jpg (1.02 MiB) Viewed 1478 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ukjennt kunstner??

Post by tho »

Fin ramme og et veldig vanlig motiv. Alder er jeg usikker på, men vis gjerne
et bilde av baksiden, så blir det lette å fortstå seg på alderen.

Signaturen har jeg ikke sett før ...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjennt kunstner??

Post by Olav K »

Jeg kjenner meg ikke igjen i Olderdalen, men det behøver ikke bety så meget. Norske landskapsmalere som f.eks. I.C. Dahl, Hans Gude og Anton Rasmussen reiste rundt i landet og gjorde skisser. Så reiste de tilbake til Tyskland, og satte skissene samme til bilder, gjerne med titler som "Parti fra Sognefjorden" uten at noen er i stand til å stedfeste hvorfra det ble malt. Bildene var jo ikke beregnet på julemarkedet i Lærdal, og heller ikke det kunstkjøpende borgerskap i Christiania kunne forventes å lokalkunnskap fra fjordene. Det er uansett ingen av de nevnte som har malt dette. Maleren behøver ikke være norsk, det kan i beste fall være en tysk elev av en av de norske malerne som underviste i Düsseldorf, Dresden eller andre steder, og motivet kan også være inspirert av Sveitsiske sjøer/alper - selv om båtene på bildet ser maritime ut, så gir bebyggelsen et unorsk inntrykk. Uleselig signatur på malerier som skal gi inntrykk av å være malt på 1800-tallet er vanligvis et dårlig tegn - i den forstand at det er produsert for et massemarked - ikke et elevarbeid, men en motivetterligning, beregnet på kjøpere som vil ha et "gammeldags maleri" for en rimelig penge.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ukjennt kunstner??

Post by tho »

Noen elev av Düsseldorfmalerne er nok definitivt ikke.

Venter på bildet på baksiden ....
Dedekam
Posts: 11
Joined: 05 Nov 2014 16:57

Re: Ukjennt kunstner??

Post by Dedekam »

Her vises baksiden, hvor blindrammen har et stempel med
Willy Møller
Glarmester (Glassmester)
Middelfart Tlf 753

Jeg har fått bekreftet fra Telefon Danmark at telefon 753 var i 1935 og tidligere, man endret til fire siffer i 1936.
signatur bakpå.jpg
signatur bakpå.jpg (513.02 KiB) Viewed 1398 times
ramme bak.jpg
ramme bak.jpg (427.42 KiB) Viewed 1398 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ukjennt kunstner??

Post by tho »

Da er nok maleriet fra tiden før det ble 4-sifret telefonnummer eller litt etterpå. Det er ikke 1800-talls med den spennlisten.
Vil tippe fra perioden 1920-1935. Jeg klarer desverre ikke å tyde signaturen. Muligens en danske, siden rammen
stammer fra Jylland i Danmark.

Om dansken har vært i Norge og malt eller f.eks. har malt etter et postkort eller et annet bilde, er ikke godt å
vite.
Dedekam
Posts: 11
Joined: 05 Nov 2014 16:57

Re: Ukjennt kunstner??

Post by Dedekam »

Takk for hjelpen i alle fall....
Dedekam
Posts: 11
Joined: 05 Nov 2014 16:57

Re: Ukjennt kunstner??

Post by Dedekam »

Olav K wrote:Jeg kjenner meg ikke igjen i Olderdalen, men det behøver ikke bety så meget. Norske landskapsmalere som f.eks. I.C. Dahl, Hans Gude og Anton Rasmussen reiste rundt i landet og gjorde skisser. Så reiste de tilbake til Tyskland, og satte skissene samme til bilder, gjerne med titler som "Parti fra Sognefjorden" uten at noen er i stand til å stedfeste hvorfra det ble malt. Bildene var jo ikke beregnet på julemarkedet i Lærdal, og heller ikke det kunstkjøpende borgerskap i Christiania kunne forventes å lokalkunnskap fra fjordene. Det er uansett ingen av de nevnte som har malt dette. Maleren behøver ikke være norsk, det kan i beste fall være en tysk elev av en av de norske malerne som underviste i Düsseldorf, Dresden eller andre steder, og motivet kan også være inspirert av Sveitsiske sjøer/alper - selv om båtene på bildet ser maritime ut, så gir bebyggelsen et unorsk inntrykk. Uleselig signatur på malerier som skal gi inntrykk av å være malt på 1800-tallet er vanligvis et dårlig tegn - i den forstand at det er produsert for et massemarked - ikke et elevarbeid, men en motivetterligning, beregnet på kjøpere som vil ha et "gammeldags maleri" for en rimelig penge.

IKKE OLDERDALEN, men Olde dalen som er på Stryn
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjennt kunstner??

Post by Olav K »

Dedekam wrote:IKKE OLDERDALEN, men Olde dalen som er på Stryn
Vi snakker nok om samme dal, som begynner ved Olden og ender i Briksdal - og jeg kjenner meg fortsatt ikke igjen, hverken i helhet eller detaljer.
Post Reply

Return to “Malerier”