Anton Rasmussen ????

Post Reply
Dedekam
Posts: 11
Joined: 05 Nov 2014 16:57

Anton Rasmussen ????

Post by Dedekam »

Kjøpte dette bilde på auksjon, med ikke signert, alikevel
fikk jeg det hjem og ser at det på baksiden på spennramma
står Anton Rasmussen, som jo er en kjennt Norsk maler, kan
det være han som har malt bildet??
3610641.jpg
3610641.jpg (511.86 KiB) Viewed 1003 times
Anton Rasmussen....jpg
Anton Rasmussen....jpg (486.3 KiB) Viewed 1003 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Anton Rasmussen ????

Post by Olav K »

Underskriften ligner lite på Anton Rasmussens. Her heller skriften til høyre, mens hans hellet mot venstre. Motivet er en fjord, og det var vel ARs favoritt tema, men dette ligner lite på ARs fjordbilder og koloritten ville være uvanlig til å være ham, foruten at hans fjell normalt var mer utpenslede. Bildet ser heller uferdig ut, kanskje det er malt av en som kopierer et AR bilde? eller et elev-arbeid? Jeg vet ikke, men har store problemer med å koble bildet til AR.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Anton Rasmussen ????

Post by tho »

Kan jeg få se et bilde av hele baksiden?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Anton Rasmussen ????

Post by tho »

Grunnen til at jeg vil se baksiden er for lettere å tidfeste maleriet.
Det Olav_K skriver er jeg mye enig i, men vil ikke avskrive at
det kan være denne Anton Rasmussen.
Maleriet er fint, men ikke så prangende og storslåtte som hans
beste malerier.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Anton Rasmussen ????

Post by Olav K »

Jeg avviser ikke at det er Anton Rasmussen, men jeg har som sagt problemer:
1. Signaturen: De som er gjengitt når du googler AR og klikker bilder er alle venstrevendte, og bruker "a" - ikke "anton". Så også mitt eget AR bilde
2. Landskapet. ARs fjorder er hovedsaklig fra vestlandet, noen kan være sør/østland - men jeg kjenner ingen fra NordNorge hvor jeg helst vil plassere dette, pga manglende vegetasjon. På det viste bilde er også forgrunnen gold. Skulle jeg plassere dette bildet i en gjettekonkuranse "hvor er dette?" ville jeg ha satset på Kvænangen i grensen mellom Finnmark og Troms, malt etter "husken", men fjellene er snillere her og fjorden er bred, og selv en busk i vannkanten er sjelden. Jeg tror aldri AR var nord for Trondheim (men vet ikke).
3. Bruk av lys. AR var dyktig til å bruke skyggene på fjellsidene, selv med helt lyse himler som i dette bilde, her står solen rett i mot og gir ingen plastisk effekt.

Er bildet malt av AR vil jeg tro det er en "kladd", noe som kan forklare manglende signatur. Signerte bilder jeg kjenner er alle mer forseggjorte. Jeg kjenner en del, siden jeg for ca 30 år siden spanderte noen månedslønner på et stort ( og etter min mening ett av hans bedre) bilder - jeg har jo siden lurt på om kjøpet var "dumt" - men har etter å ha fulgt marked og utstillinger kommet til at det ikke var det.
Men jeg er ellers aldeles enig med tho at et fullt bilde av baksiden kan bringe oss nærmere en løsning.
Dedekam
Posts: 11
Joined: 05 Nov 2014 16:57

Re: Anton Rasmussen ????

Post by Dedekam »

Bakside av Anton Rasmussen
AR bakside.jpg
AR bakside.jpg (1.19 MiB) Viewed 846 times
Post Reply

Return to “Malerier”