Maler og motiv

Post Reply
bthoem
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2015 19:43

Maler og motiv

Post by bthoem »

Hei - vi har arvet noen malerier som vi gjerne skulle ha visst litt mer om.

Maleren signerer som M. Wallin og på to av bildene er det årstall - 1942 og 1947.

Hvis noen kjenner til maleren og/ eller motivene og kan fortelle litt, så hadde jeg satt veldig stor pris på det.
Bilde 1
Bilde 1
2015-04-26 19.29.57.jpg (110.45 KiB) Viewed 956 times
Vi har til sammen 5 bilder - resten av bildene og bilder av signaturene ligger her på Dropbox:
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/zQklLkAynfg69zF

Vennlig hilsen

Bjørn Tore Hoem
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Maler og motiv

Post by Olav K »

Jeg har ikke klart å finne noen på M. Wallin - maleri. Antagelig har han vært det man kaller amatørmaler, men her er det kvaliteter som peker godt ut over amatørmaleriet. I det bildet du har lagt ut er himmelen langt bedre enn det du forventer av en "amatørmaler", mens forgrunnen er mer slurvet, og de øvrige bildene på dropbox når ikke opp til det du viser her, selv om igjen - behandlingen av himmel/skyer - stort sett er over amatørstandard også på noen av de andre.
Motivet på det du viser assosierer jeg med søndre del av Raftsundet i Lofoten, der Hurtigruten går mellom Svolvær og Stokmarknes. Det ser likevel ikke ut som en "fotografisk" gjengivelse, mer malt etter husken. Ikke noe galt med det, de store mestere på 1800-tallet laget også landskaper etter husken: "Parti fra Sognefjorden" gir klare assosiasjoner til denne fjorden, men det eksakte sted er umulig å identifisere. I dette bildet, med så lite vegetasjon er du i all fall nord for Bodø, og godt utenfor de indre fjordarmer. solen står for høyt til å være midnattssol, så du ser antagelig sørover på en vestvendt fjellside. Kunne ha vært Ullsfjorden i Lyngen, men her stikker flate landtunger ut, og i dette bildet er det dessuten åpning mot sjø i sør, mulig med taggene på lille Molla i disen lengst borte. Mulig alternativ, utsiden av Senja, der har jeg ikke vært, men alpine fjellformasjoner og manglende vegetasjon i vannkanten finner du også her.
De andre bildene gir ikke sterke nok assosiasjoner. Verdi vet jeg lite om.
Litt fabulering over et bilde jeg fant spennende, selvom det har klare mangler, særlig slurv i forgrunnen når det er brukt så meget begavet flid på bakgrunnen. De øvrige bildene på dropbox bærer også preg av en smule hastverk, Wallin har ikke hatt tålmodighet til å gå inn i detaljene, selvom komposisjonene stort sett holder mål.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Maler og motiv

Post by tho »

Wallin lyder svensk, og det er flere Wallin-kunstnere, dog ingen med M som fornavn
og som passer her.

En auksjonsnotering på 14 USD (trolig 100 svenske kr):
http://www.findartinfo.com/english/list ... allin.html

Når det ikke er noe info, så er det nok en maler som ikke har hatt utstillinger,
men som f.eks. har solgt bildene sine ved dørsalg.
Det var jo ganske vanlig i etterkrigsperioden, senere satt de vel på torget, og
idag på shoppingsenterne.

Det er jo morsomt at du har flere, jeg synes maleriene 4 og 2 er best.

Det var ikke så uvalig å male etter postkort. Bilde 4 virker kjent.

Verdi er hva man kan få ved privat salg på Finn.no eller QXL.
Jeg vet ærlig talt ikke ... kanskje 500 kr i snitt?
bthoem
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2015 19:43

Re: Maler og motiv

Post by bthoem »

Hei og tusen takk for fyldige svar fra dere begge to!

Bjørn Tore Hoem
Post Reply

Return to “Malerier”