Verdi på møbel

Post Reply
Resoun
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2015 23:22

Verdi på møbel

Post by Resoun »

Hei! Jeg har ett gammelt skrivebord med små skuffer i . Ønsker å selge det, men er usikker på hva det kan være vært. Er det noen som kan hjelpe meg med litt opplysninger? Hilsen Elisabeth
Attachments
Skrivebord best.JPG
Skrivebord best.JPG (334.89 KiB) Viewed 1526 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi på møbel

Post by Olav K »

Har du noen opplysninger om det? Det kan være stor forskjell på en "secretaire" fra sekelskiftet 1700/1800 og et som er laget i "stilforvirringens tid" på slutten av 1800-tallet. Du har har et vakkert møbel, men med begrenset bruksverdi i moderne hjem - og her er det tilbud/etterspørsel som gjelder. Men er det engelsk Chippendale, gjelder å treffe de riktige etterspørgerne (som neppe leter på Finn - men hva vet jeg). Har det vært i familens eie siden 1760 bør du be om vurdering fra Blomquist (eller Sothebyes/Christies representanter i Norge). Ble det laget av snekker Hansen i 1910 kan Christiania Auktionshus e.l. være et alternativ til Finn. De vil også kunne gi deg en vurdering, og er selv interessert i høyest mulig pris.
Resoun
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2015 23:22

Re: Verdi på møbel

Post by Resoun »

Hei!
Tusen Takk for svar. Jeg har arvet det etter besteforeldrene mine, så jeg vet ikke så mye om det, dessverre. Det er grønt skinn på skrivebordsflaten og det hører med en pen stol med grønt skinn på sete. Skulle ønske jeg visste mer om det. Tenkte å legge det ut på finn.no , men usikker på hvor mye jeg skal ta for det :)
Attachments
skrivebord stol.JPG
skrivebord stol.JPG (314.17 KiB) Viewed 1523 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi på møbel

Post by Olav K »

Og mht til verdi tør jeg ikke gi deg noe svar. Er det et 1700-tallsmøbel er det meget verd, men neppe i Norge. Er det en "stilforvirringskopi" er du avhengid av å finne riktig kjøper i Norge. Både Blomquist og Christiania har eksperter som kan se forskjellen. Ta kontakt, du er ikke forpliktet til åselge gjennom dem, men de kan se om det er gull eller bare glitter. Når jeg ser spor av rokokko og empire i samme møbel, er det et signal om "stilforvirring", men det var jo overganger, ikke minst i England - og møbelet har en eleganse som jeg finner tiltalende. Men om det er verd 100.000 eller 1.000 kan jeg med begrenset kunnskap ikke se.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi på møbel

Post by Olav K »

Et kontrollspørsmål: var dine besteforeldre - eller disses forfedre - velhavende? Du må helst tilbake før ca 1880. På slutten av 1800-tallet og opp til 1.verdenskrig var det "inn" med nasjonalromantikk - "vikingmotiver" ala Gerhard Munthe. Din "secretaire" er ikke det. Går du tilbake til patrisierborgerskapet rundt 1800, importerte de møbler fra utlandet (hovedsakling England). Etter 1814 var det smalhans for fattig og rik, og lite møbelimport. Så kom "stilforvirringen" hvor flinke norske snekkere kopierte hva de og oppdragsgiver fant for godt, og det fortsatte også under "vikingtiden". Men så kan der hende at dine besteforeldre har hatt god teft, og har plukket møbelet opp på auksjon i 1930-årene, hvor mange (også rester av patrisierfamiler) har vært nødt til å selge klenondier på auksjon. Mitt råd om å søke kontakt med auksjonshusene står fast.
Resoun
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2015 23:22

Re: Verdi på møbel

Post by Resoun »

Hei!

Tusen Takk for svar, jeg må nok ta den med til noen som kan se på det.Bor i Hamar, så kanskje det finnes noen der. Mine besteforeldre bodde i Bærum og kjøpte bare kvalitetsmøbler, så jeg regner med at denne også har kostet litt i sin tid. :-)
Post Reply

Return to “Antikviteter”