Gammel dukke?

Post Reply
baremeg01
Posts: 10
Joined: 19 Jun 2017 19:29

Gammel dukke?

Post by baremeg01 »

Dukkebilde
Dukkebilde
Snapchat-1587092247.jpg (329.33 KiB) Viewed 1286 times
Jeg har kjøpt en dukke på en liten brukt butikk i Finnmark, jeg spurte damen i kassen hvor denne dukken kommer fra, men hun kunne ikke fortelle meg annet enn at de får inn mye rart der, fra blandt annet dødsbo eller lignende.

Hvilket år er denne dukken i fra? Hvordan kan jeg finne ut av det? Legger ved et bilde.
Er helt ny her på forumet, jeg har arvet en del gamle gjenstander, som jeg etterhvert kunne trengt litt hjelp med. Setter pris på all hjelp.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammel dukke?

Post by tho »

Det er nok ingen gammel dukke. Relativt ny dukke, svært vanlige.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammel dukke?

Post by tho »

Så samme type dukke i en bruktbutikk idag med prislappen 10kr.
dukke 10 kr.jpg
dukke 10 kr.jpg (198.21 KiB) Viewed 1261 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gammel dukke?

Post by hertervig »

Lurer på om det kan være noe som Franklin Mint fikk laget og solgte på 90.-tallet. I så fall kostet de en del hundrelapper og ble solgt med dulgte hentydninger om fremtidig prisoppgang. En "forretningside" som Samlerhuset adopterte her hjemme. Dukkene er i og for seg fine nok de, men i dag er det kjøpers marked på dem.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammel dukke?

Post by tho »

Skal ikke være Franklin Mint etter hva jeg ser ved å ha googlet.
baremeg01
Posts: 10
Joined: 19 Jun 2017 19:29

Re: Gammel dukke?

Post by baremeg01 »

hertervig wrote: 20 Jun 2017 21:53 Lurer på om det kan være noe som Franklin Mint fikk laget og solgte på 90.-tallet. I så fall kostet de en del hundrelapper og ble solgt med dulgte hentydninger om fremtidig prisoppgang. En "forretningside" som Samlerhuset adopterte her hjemme. Dukkene er i og for seg fine nok de, men i dag er det kjøpers marked på dem.
Takker for svar, er ny her inne. Dukken er av hel porselen, den er ikke av bomull slik mange andre dukker er. Armene og beina er av porselen og kan bøyes frem og tilbake. ansiktet og øynene er malt. Har arvet en god del dukker, ca 9 stykker, vet veldig lite om disse.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel dukke?

Post by Olav K »

Det er en egen forening for gamle dukker, og de har en nettside. Jeg har gitt en link her tidligere, men husker ikke nå og orker ikke google. Men du finner det kanskje lettere hvis du bruker "dolls" som søkeord. Jeg har en slektning som er tungt inne i miljøet, og regnet med at nettreferansen hennes bare ville bringe meg til håndmalte porselensdukker fra 1800-tallet og tidligere, men ble overrasket over at den inkluderte kvalitetsdukker opp til nær fortid. Din beskrivelse tyder på at du har en kvalitetsvariant. Om du ikke finner noe ved å prøve "antique dolls", "old dolls", "vintage dolls", "handmade dolls" i løpet av en uke, får du skrike igjen her - så skal jeg mobilisere slekta. Men du kan kan jo starte med "gamle dukker" på hjemmebane først.
good luck.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammel dukke?

Post by tho »

Denne dukken er som sagt ikke gammel. Disse dukkene er jo porselen, hode, ben, armer osv..
Det er denne dukken til 10 kr også. Det var flere slike dukker i kurven prissatt til 20-30 kr.
De finnes på loppemarkeder, på fretex i Oslo og på containere når folk rydder.
Det er kopier av gamle dukker, men man ser helt klart forskjell.

Seriøse samlere av dukker samler ikke på disse, men selvfølgelig er de fine. Noen
typiske samlerdukker er de ikke, og man finner ikke disse i dukkelitteraturen.

Et råd er å lese bøkene om dukker før man betaler dyrt i bruktbutikker, men ta gjerne
med deg de til noen tiere for "learn by doing".

Det finnes en fin bok om norske dukker hvis det er greia.

Lurer litt på om dukken er produsert i Kina og importert til en hel verden.
Kina lager jo porselen svært billig. Har lange tradisjoner for det.

Håret er nok av nylon, prøv med en fystikk.
Post Reply

Return to “Antikviteter”