Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post Reply
joachimhs
Posts: 7
Joined: 16 Mar 2021 11:39

Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post by joachimhs »

Hei,

Denne har vært i familien en god stund, og jeg vil gjette på at den er fra tidligere enn 1900 basert på gamle fotoalbum.

Jeg har forsøkt å finne ut hva en slik kan være verd, men det er vanskelig når jeg ikke vet hva denne har vært benytte til opprinnelig. Tankene har gått mot en slags stor punchbolle til festanledninger eller liknende, men jeg har ikke funnet noe liknende ved å søke på Google :)

Image
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post by hertervig »

Ingen stempler?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post by hertervig »

Punsjboller med lokk vil som oftest (alltid?) ha et hull langs kanten på lokket der håndtaket til punsjøsen skal stikke opp. Upraktisk lokk til suppebolle, men vet ikke hva annet den skal ha vært til.
joachimhs
Posts: 7
Joined: 16 Mar 2021 11:39

Re: Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post by joachimhs »

Ingen stempler så vidt jeg kan se. Heller ingen åpning for øse i lokket. Og heller ingen "helletut" i bunn :) Den har stått ubrukt på hylla til mor så lenge jeg kan huske :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post by Arve »

Dette er en potpourikrukke i en slags art noveau stil. Hvis du ikke vet hva potpouri er så bruk google eller din foretrukne søkemotor.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
joachimhs
Posts: 7
Joined: 16 Mar 2021 11:39

Re: Hva er dette? Stor sølv "bolle" med glass

Post by joachimhs »

Hei Arve,

Takk for svar! Det gav meg noe å søke etter. Ganske stor krukke for å drive med slikt, men kanskje det var populært å drive storskala før i tiden :)
Post Reply

Return to “Antikviteter”