Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post Reply
Lamatryne
Posts: 11
Joined: 31 Dec 2010 14:10

Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Lamatryne »

Min bestemor har nylig restaurert et innrammet skip. Dette er noe hun har arvet fra sin far, og er over 100 år gammelt iflg familien, noe som også ble støttet av han som restaurerte dette.
Skipet er seiler med VESTA og Unionsmerke.
Er det mulig å anslå en verdi på dette?

Jeg har ikke funnet noen signatur eller dato på dette.
Image
Image
Image
Image
Image
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Knugen »

Altså det er et skip som er innrammet i en ramme, så er det malt på bakgrunnen altså himmelen og bølgene? Skipet er i tre og seilene i lin eller annet tøy?

Snakk om flott 3D bilde, er det glass forran skipet eller kan man ta på skipet forfra?

Rammen ser ikke orginal ut det kan jeg si utifra disse bildene, er dette noe hun har erstattet? Hvordan har hun restaurert det? Ankeret ser veldig rart og hvitt ut samt jeg ser noen hvite flekker på tautaljene til seilene, hvit maling?

Hva er disse blyantstrekene på baksiden er det noe rablet eller tegn?

Flagget avslører at dette er fra når Norge var i union med Sverige (sildesalaten som det flagget oppe i venstre hjørne kalles), altså det er fra mellom 1814 og 1905. Jeg vil anslå sent 1800 tallet eller tidlig 1900 tallet.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by ramazotti »

Slike maritime ting er populære ,og denne ser veldig flott ut. Det er riktig nok en stund siden
jed fulgte med på slikt,men et skutemaleri av en annerkjent kunstner kunne
fort oppnå 40-50000,- .

Denne ser ut til å være en kopi av barken Vesta, orginalen ble bygget i Arendal i 1850,og målte
354 bruttotonn-. Reder var E.Dedekam frem til -98,da solgt til Hans H. Pettersen.
I 1904 solgt til T.Johnsen ,samme by,og i 1906 solgt til Toldnes Trelasthandel,Porsgrunn.

Deretter til avrigging i 1908.

Noen sikker pris tør jeg ikke anslå,men tror den glatt passerer 10.000.-
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Knugen »

ramazotti wrote:Slike maritime ting er populære ,og denne ser veldig flott ut. Det er riktig nok en stund siden
jed fulgte med på slikt,men et skutemaleri av en annerkjent kunstner kunne
fort oppnå 40-50000,- .

Denne ser ut til å være en kopi av barken Vesta, orginalen ble bygget i Arendal i 1850,og målte
354 bruttotonn-. Reder var E.Dedekam frem til -98,da solgt til Hans H. Pettersen.
I 1904 solgt til T.Johnsen ,samme by,og i 1906 solgt til Toldnes Trelasthandel,Porsgrunn.

Deretter til avrigging i 1908.

Noen sikker pris tør jeg ikke anslå,men tror den glatt passerer 10.000.-

Tenkte lenge på om det kunne være dette skipet: http://www.langesundsjomannsforening.co ... sta__f.pdf men mangler et seil akterut.

Problemet er dette er ikke et maleri men en skutemodell i veggmonter om jeg kan kalle det det hvis det er glass forran.

Dette kommer aldri til å passere noe 10 000 man kan oppnå 2-5000 kroner uten at jeg har sedt objektet nærmere enn på bildene eller følger med maritime objekter noe særlig, pga flere faktorer som feil farge (ser skummel ut den hvitfargen på taljene+ankeret), ingen kunstnersignatur og uorginal ramme (etter hva jeg kan se). Kopier av kjente kunstnere/modellbyggere av mer kjente skip oppnår en pris som du skisserer samt høyere.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by ramazotti »

Jeg har bilde og andre opplysninger fra ei bok,"Norske Seilskuter" fra 1944.

Ramma er sekundær, kassa er eldre,og jeg har tro på at jeg ikke tar så mye feil.
Lamatryne
Posts: 11
Joined: 31 Dec 2010 14:10

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Lamatryne »

Knugen wrote:Altså det er et skip som er innrammet i en ramme, så er det malt på bakgrunnen altså himmelen og bølgene? Skipet er i tre og seilene i lin eller annet tøy?

Snakk om flott 3D bilde, er det glass forran skipet eller kan man ta på skipet forfra?

Rammen ser ikke orginal ut det kan jeg si utifra disse bildene, er dette noe hun har erstattet? Hvordan har hun restaurert det? Ankeret ser veldig rart og hvitt ut samt jeg ser noen hvite flekker på tautaljene til seilene, hvit maling?

Hva er disse blyantstrekene på baksiden er det noe rablet eller tegn?

Flagget avslører at dette er fra når Norge var i union med Sverige (sildesalaten som det flagget oppe i venstre hjørne kalles), altså det er fra mellom 1814 og 1905. Jeg vil anslå sent 1800 tallet eller tidlig 1900 tallet.
Rammen skal være original, og ja det er et slikt "3D" bilde. Seilene er av tøy tror jeg.
Det som ble byttet ved restaurering er nye tau og noe bomull som lå inni og skulle være sjøen. Denne var så støvete at det ble besluttet å fjerne dette og heller male litt vann under båten. Detaljer.
Det er glass foran skipet.
Ankeret ser litt rart ut, ja. Men dette har nok ikke blitt rørt.
Blyantskribleriene på baksiden? Det er nok min kjære bestemor eller noen andre som rablet litt da de var små :)
Spennende! :)
Mange takk for svar.
Lamatryne
Posts: 11
Joined: 31 Dec 2010 14:10

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Lamatryne »

ramazotti wrote:Slike maritime ting er populære ,og denne ser veldig flott ut. Det er riktig nok en stund siden
jed fulgte med på slikt,men et skutemaleri av en annerkjent kunstner kunne
fort oppnå 40-50000,- .

Denne ser ut til å være en kopi av barken Vesta, orginalen ble bygget i Arendal i 1850,og målte
354 bruttotonn-. Reder var E.Dedekam frem til -98,da solgt til Hans H. Pettersen.
I 1904 solgt til T.Johnsen ,samme by,og i 1906 solgt til Toldnes Trelasthandel,Porsgrunn.

Deretter til avrigging i 1908.

Noen sikker pris tør jeg ikke anslå,men tror den glatt passerer 10.000.-
Litt vanskelig å datere og identifisere da det desverre ikke ser ut til å være noen signatur på dette verket :)
Lamatryne
Posts: 11
Joined: 31 Dec 2010 14:10

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Lamatryne »

ramazotti wrote:Jeg har bilde og andre opplysninger fra ei bok,"Norske Seilskuter" fra 1944.

Ramma er sekundær, kassa er eldre,og jeg har tro på at jeg ikke tar så mye feil.
Okai :) Hvilken bok er dette? Er spent på å finne ut litt mer her :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by ramazotti »

Det er ikke så mye mer legge til fra den boka,men Sjøfartsmuseet har langt mer
utfyllende opplysninger.

I registeret jeg sitter med er det fem skuter ved navn "Vesta",men jeg er sikker på at
dette er den som er bygget i Arendal i 1850.Kanskje en av dine forfedre var mannskap
på denne skuta ,det finnes lister over det,også.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Flash »

Knugen wrote:Flagget avslører at dette er fra når Norge var i union med Sverige (sildesalaten som det flagget oppe i venstre hjørne kalles), altså det er fra mellom 1814 og 1905. Jeg vil anslå sent 1800 tallet eller tidlig 1900 tallet.
Dette flagget var i bruk fra 1844.
Lamatryne
Posts: 11
Joined: 31 Dec 2010 14:10

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by Lamatryne »

ramazotti wrote:Det er ikke så mye mer legge til fra den boka,men Sjøfartsmuseet har langt mer
utfyllende opplysninger.

I registeret jeg sitter med er det fem skuter ved navn "Vesta",men jeg er sikker på at
dette er den som er bygget i Arendal i 1850.Kanskje en av dine forfedre var mannskap
på denne skuta ,det finnes lister over det,også.
Dette må jeg sjekke :)
rolter
Posts: 4
Joined: 16 Sep 2011 17:08

Re: Innrammet skip - Mulig å anslå verdi?

Post by rolter »

Hei, jeg har også en gammel halvskute som det hadde vært ønskelig å få vite mer om. Den er ikke restaurert og har et løst seil! Kassen er ca 64 cm bred, 38 cm høy og 10 cm dyp. Det er glass foran. Her er også unionsflagget.
Attachments
IMG_0367.png
IMG_0367.png (32.22 KiB) Viewed 2485 times
IMG_0362.png
IMG_0362.png (30.89 KiB) Viewed 2485 times
IMG_0360.png
IMG_0360.png (32.55 KiB) Viewed 2485 times
IMG_0357.png
IMG_0357.png (19.19 KiB) Viewed 2485 times
Post Reply

Return to “Antikviteter”