Crown radio og platespiller

Post Reply
Grethe
Posts: 3
Joined: 10 Jan 2011 23:29

Crown radio og platespiller

Post by Grethe »

Jeg har hentet denne fra loftet hjemme, aner ikke om den virker.'
Er kjøpt en gang på 60 tallet.

Har den noen verdi og evt hvor mye?
På forhånd takk for hjelpa :)

Image
Image
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Crown radio og platespiller

Post by Myge »

350,- til 500,- på en god dag
Grethe
Posts: 3
Joined: 10 Jan 2011 23:29

Re: Crown radio og platespiller

Post by Grethe »

Takk for svar, men jeg skulle ønske flere innspill :wink:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Crown radio og platespiller

Post by madsemann »

Nå er ikke jeg noe flink på dette, men det er jobben til Myge å vite dette så jeg tror du kan ta hans ord på det!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Crown radio og platespiller

Post by vivavegas »

Mr. Myge jobber for auksjonsfirma så det er ingen spesiell grunn til å betvile hans anslag.
Ofte har man kanskje sett tilsvarende til salg andre steder (internett, avisannonse, Samler&Antikkbørsen etc.), men man vet ikke om det har vært bedre tilstand og om objektet er solgt. I tillegg så kan slike objekter endag kanskje bli solgt for kr. xxxx, mens den neste dagen kan bli solgt for 1/3 av samme prisen.

Det er i det hele ett objekt det er vanskelig å gi eksakt prisanslag på. Finner du en kjøper (helst 2) i ditt nærområdet som kanskje vil inspisere radioen så kan man kanskje få en pris. Ellers vil nok mange være skeptiske til å kjøpe noe man ikke hvet virker. Dvs. man kan fort ende opp med at man ikke får noen bud i det hele tatt (evnt. enda lavere pris enn det Myge oppgir). Spesielt siden man også må betale 150+ kroner i frakt.

Gamle platespillere/radior er absolutt ett attraktivt samleområde. Men jeg er litt usikker på hvor mange nye samlere det er, og de jeg treffer rundt omkring på loppemarked er stort sett menn 50+.

Sjekk forøvrig finn.no og qxl.no med jevne mellomrom så vil du få en indikasjon på prisnivået.
Dvs. jeg ser at den nå ligger på finn.no.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Crown radio og platespiller

Post by Myge »

Hold oss gjerne oppdatert Grethe, hvis den blir solgt, så lærer vi alle litt mer.
Grethe
Posts: 3
Joined: 10 Jan 2011 23:29

Re: Crown radio og platespiller

Post by Grethe »

Der blei jeg mye klokere, kjekt å få forklaring på et enkelt svar :)

Har en som er interessert her i området, så vi får se :wink:
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Crown radio og platespiller

Post by vemod »

Crown (Tokyo, Japan) laget mange modeller fra 50-tallet til 80-tallet, og fulgte den generelle utviklingen i de teknologiske ønskene til forbrukerne. Det er imidlertid ikke noe myteomspunnet merke (i motsetning til f.eks. Tandberg) blant nostalgikerne, og prisene er følgelig deretter.

Prisen vil ligge på 2-300 kroner for et kabinett som virker - hvis det ikke virker er det praktisk talt verdiløst; kanskje en 50-lapp, da det ikke vil svare seg økonomisk for hobbyelektronikere å reparere/videreselge produktet. Det er heller ikke et produkt som Hi-fi-entusiaster sikler etter - da det må være referanseprodukter for å avspille tidsriktig musikk på

De fleste slike objekter har for arvinger kun nostalgisk affeksjonsverdi - da de som regel har tilhørt nære eller fjerne slektninger. De som har størst glede av dem, er vel de som oppdaget musikkens verden nettopp via vinylen som ble avspilt på denne spilleren....
Post Reply

Return to “Antikviteter”