Utskåret elfebentann

majapiraja
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2011 20:14

Re: Utskåret elfebentann

Post by majapiraja »

Nå har jeg fått tak i bilder av tannen.
Attachments
Bilde 004.JPG
Bilde 004.JPG (102.79 KiB) Viewed 2239 times
Bilde 003.JPG
Bilde 003.JPG (123.3 KiB) Viewed 2239 times
Bilde 002.JPG
Bilde 002.JPG (100.7 KiB) Viewed 2239 times
Bilde 001.JPG
Bilde 001.JPG (113.53 KiB) Viewed 2239 times
majapiraja
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2011 20:14

Re: Utskåret elfebentann

Post by majapiraja »

To til
Attachments
Bilde 006.JPG
Bilde 006.JPG (121.03 KiB) Viewed 2237 times
Bilde 005.JPG
Bilde 005.JPG (114.85 KiB) Viewed 2237 times
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Utskåret elfebentann

Post by Knugen »

Så absolutt selgbart. Verdien er i titusenkroners klassen regner jeg med.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Utskåret elfebentann

Post by AMO Berg »

vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Utskåret elfebentann

Post by vivavegas »

Det var en ganske stusselig pris ifht. artikkelen jeg linket til.
Men begynn med å ta den telefonen så ser du hva det fører til.

Greit nok at man har få kjøpere i Norge. Men trudde slike aktiviteter ihvertfall hadde noen kjøpere og at man fikk en relativ god pris. Selv om man får eksporttillatelse så er det jo litt byråkrati med å frakte den til England.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Utskåret elfebentann

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror ikke man skal ha overdrevne forventninger. Dette er en tann som ikke akkurat utmerker seg på noe vis, og som sannsynligvis er skjært ut av en uten særlig kunstnerisk begavelse. Skal det være noe penger i den, så må det også være kvalitet ikke bare i materialet, men også i den kunstneriske utformingen. Se litt på denne artikkelen: Ivory Carving in Thailand. Litt ned på siden er det noen bilder av tilsvarende objekter, og kommentaren er ganske treffende: "Unfortunately, most of the worked ivory displayed in hotels and souvenir shops can best be described as trinkets or curios and are, quite frankly, a waste of elephant lives and an insult to a superior raw material such as ivory"
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Utskåret elfebentann

Post by AMO Berg »

Kjetil har et viktig poeng her, og hvis man sammenligner med tannen på Metropol.se, så ser det ut til at elefantene på den er bedre utskåret enn den til trådstarter. Jeg synes fargen ser litt vel hvit ut også, men jeg er ingen ekspert på elfenben.
majapiraja
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2011 20:14

Re: Utskåret elfebentann

Post by majapiraja »

Takk for alle innspill!

Jeg synes for så vidt at ikke alt er like treffende når det gjelder akkurat tannen vi har.
Den er jo fra 1800-tallet, og heller ikke fra Thailand. Men jeg er enig i at kvaliteten må ha noe å si når det kommer til pris. Nå har vi vel ikke hatt så veldig høye forventninger når det gjelder pris, vi vil bare selge den da vi ikke ønsker at den skal gå i arv lengre. Men jeg tror likevel at om vi treffer riktig marked og mennesker som har erfaring med elfenben, kan vi få en god pris for tannen.

At den virker for hvit, kan vel kanskje ha noe med at blitz ble brukt da bildene ble tatt? :wink:

Jeg har vel innsett at markedet for å selge denne tannen, ikke er her hjemme, så jeg tror vi får søke om å sende den over grensa. :)
Post Reply

Return to “Antikviteter”