Gammel Lampe

Post Reply
User avatar
ernstg
Posts: 37
Joined: 10 Feb 2012 23:48

Gammel Lampe

Post by ernstg »

Har en gammel lampe så eg lurer litt på,den er av stål og veier mye.Ellers vet eg ingenting om den ant at den er veldi gammel.

Image
Samlerske
Posts: 2
Joined: 17 Feb 2012 15:04

Re: Gammel Lampe

Post by Samlerske »

Jeg regner med at det som er rosa på skjermen er av stoff? Det er vanskelig å si når den kan være fra.
Hvis ledning og støpsel er original, så kan den være fra rundt 1950 og senere. Jeg tipper den er av utenlands opprindelse, kanskje fransk. Ledning kan være skiftet ut. Hvordan er den støpt? Har den synlige støpemønster under? Hvordan er stoffet festet?
User avatar
ernstg
Posts: 37
Joined: 10 Feb 2012 23:48

Re: Gammel Lampe

Post by ernstg »

Hei og takk for innteresen,ja de er stoff lampeskjermen,ledningen er nok byttet i senere tid,de ser ut som stoffet er bøyd og handsydd rundt oppe og nede på skjermen,og den kan vera spøpet i to deler,vekten på den er cr3kg og 40cm høg,nede er den 14cm lampeskjermen er 19cm brei.Legger ut noen bilder til :D
Image
Image
Image
Image
Image
Samlerske
Posts: 2
Joined: 17 Feb 2012 15:04

Re: Gammel Lampe

Post by Samlerske »

Utifra de nye bildene, så vil jeg gå lengre tilbake i tid, men er fortsatt usikker. Muligens rundt første verdenskrig. Stoffet er nok sydd på senere, lampen har kanskje hatt et tynnere og mere gjennomsiktig stoff i sin tid. Jeg synes du skulle spurt (sendt bilder) til Kunstindustrimuseet i Oslo. Om ikke de vet, så kan de kanskje henvise deg til utenlandske institusjoner/museer. Lykke til!
User avatar
ernstg
Posts: 37
Joined: 10 Feb 2012 23:48

Re: Gammel Lampe

Post by ernstg »

Takk for info,skal sjekke de ut :D
Post Reply

Return to “Antikviteter”