Brev signert av kong Olav med konvolutt

Post Reply
Larza
Posts: 3
Joined: 01 Oct 2013 12:16

Brev signert av kong Olav med konvolutt

Post by Larza »

Fant dette i samlingen til min onkel da han gikk bort, han hadde rammet det inn men jeg vet ikke om det betyr at det har noen særlig verdi.
Brevet er håndskrevet og har en blå kongehuset logo som er hevet i papiret øverst i venstre hjørne.

Noen som vet om dette har noen verdi ?

Bilde: http://i.imgur.com/haoqmAp.jpg?1
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Brev signert av kong Olav med konvolutt

Post by vivavegas »

Jeg kan dessverre ikke noe om autografer utover det å google.

Men fant bl.a. denne:
http://skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/986566

Om ett takkebrev er mer/mindre verdt enn ett bilde er jeg usikker på. Intuitivt vil jeg si det er mer verdt pga. konvolutten.

Olav-autografen i seg selv er vel ikke så skjelden, men sammen med Märtha så blir nok verdien mangedoblet.

Igjen, ingen ekspert, men markedet på finn.no og qxl.no når det gjelder autografer virker dødt. Slik at i utgangspunktet vil jeg si at Skanfil her er det beste alternativet. Men husk at du kun får 80% av tilslagsprisen.

Hold oss gjerne oppdatert. Dessverre alt for mange som slenger ut ett spørsmål og så får gode svar (dette er nødvendigvis ikke ett godt svar), og så hører man 9 ut av 10 ganger aldri noe mer.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Brev signert av kong Olav med konvolutt

Post by hertervig »

Først må du se om det faktisk er håndskrevet, og ikke en massekopiert trykksak etter en håndskrevet original. Det var nok mange som skulle ha en takk etter bryllupet, og dette brevet er ikke veldig personlig. Det minner litt om de brevene kong Haakon fikk trykket opp under krigen og sendte til alle som kunne trenge en oppmuntring til jul. Konvolutten, derimot, kan være mer interessant. Er det samme håndskrift på den som i brevet, eller er det en adjutant som har fått i oppdrag å sende det hele ut i henhold til en liste med mottakere?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Brev signert av kong Olav med konvolutt

Post by vivavegas »

Ja, jeg tenkte jeg også skulle nevne det. Dvs. man tenker jo umiddelbart at det er trykk siden mange skulle takkes.
Men lot det være når han skrev at det var håndskrevet, selv om det selvsagt må sjekkes.

Jeg antar at navn og rang vil kunne si noe om det kan være skrevet for hånd. Dvs. det er vel mer sannsynlig at en kjent person for ett personlig takkekort, enn de som har sendt ett par sokker til kongeparet.

Ellers så trudde jeg kanskje at massene fikk ett maskinskrevet brev og så med trykt signatur nederst. Men usikker på hvilken teknologi man hadde i 1929.
For ett utrent øye ser jo signaturen ganske lik.

Egentlig aldri skjønt de som klarer å se forskjellene i disse signaturen. Min egen signatur varierer ihvertfall ganske mye.
Larza
Posts: 3
Joined: 01 Oct 2013 12:16

Re: Brev signert av kong Olav med konvolutt

Post by Larza »

Takk for svar, merkelig nok så ligger også det bildet du linket meg til i samlingen hans og også andre bilder fra bryllupet men jeg ser ikke at noen av disse har signatur, må da evt ta de ut av rammer og se hva som er på baksiden. For å kunne finne ut om det er håndskrevet eller ikke må jeg nok ta det ut av rammen og det vet jeg ikke om jeg tørr å gjøre når disse papirene har ligget i press så lenge.
Post Reply

Return to “Autografer”