Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post Reply
Tabel
Posts: 14
Joined: 21 Jan 2014 08:49

Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by Tabel »

En Konges vei. Hertugen av Windsors memoarer.
Oversatt av Morten Ringard.
DREYERS FORLAG - OSLO.
MCMLI

Denne bok er satt med Baskerville 11 punkt på 12 punkt kegel og trykt av Dreyer Stavanger 1951.
Papiret er 120 gr, kremfarget "Snow" levert av sagbruksforeningen,Halden. Klisjeene er fremstilt
Av Dreyer og trykt på kunsttrykkpapir fra sagbruksforeningen. Omslag ved Thor Geruldsen.
166 eksemplarer av boken er nummerert og forsynt med Hertugen av Windsors egenhendige
underskrift; disse eksemplarer er bundet i helt skinnbind av H. M. Refsum, Oslo.

Dette eksemplar er NR 90/166

Copyright 1951 by H. R. H. Edward Duke of Windsor
First published in New York by G. P. PUTNAM'S SONS.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by tho »

Det ligger en tilsvarende til salgs på http://www.antikvariat.net:

En konges vei. Hertugen av Windsors memoarer. Oslo 1951. 8vo. 511 s. Portrett. Illustrert. Orig. blått helskinnbd. med topp gullsnitt.
¶ Nr. 48 av 166 numm. eks. signert av Hertugen av Windsor.
USD~ 252 · ask Ruuds Antikvariat, Oslo (NO) · RUD54375 ·

Om det er noe som har interresse av en slik bok vet jeg ikke.

En forutsetning er jo at det finnes samlere.
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by lokarlsen »

Ja, den boken har ligget der i lang tid. Samler selv på autografer og kunne vært interessert i boken, men ikke til den prisen.

Er det noen som vet hvor mye avanse et antikvariat pleier å ta? Hvis antikvariatet selger den for 1500, hvor mye betaler de for den da?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by Olav K »

Avanse kommer nok an på forventet omsetningshastighet. For bøker antikvaren vet forsvinner ut i løpet av måneder, kan avansen settes lavere enn om det dreier seg om en hyllevarmer han risikerer å sitte med år etter år. Dersom han vet at han har en kjøper kan avansen gå ned i noen hundre kroner, avhengig av hvor kyndig selger er. Jeg vil ellers tro at for bøker som ikke har en sikker kjøper vil avansen være minimum 50%. De antikvarister jeg vet om, er ikke rike - de er idealister som gråter over hver bok som blir tatt ut av sirkulasjon og destrueres. Selvom lykken er stor når de får inn noe som er genuint sjeldent, så vet de at de må vente til den ene som har sansen for akkurat dette obskure verk kommer forbi. Tross "antivar.net" kan det ta tid.
Bakgrunnen for dette er min egen empiri, ved salg av mine foreldres bibliotek. Først tok jeg det jeg ville ha (og angrer fortsatt på noen jeg ikke tok) - så gikk jeg til den eneste jeg dengang var "kommersiell" - han betalte f.eks. godt for "Skikk og Bruk" og en fem seks andre bøker. Så liste til andre antikvariater som plukket det de ville, polarlitteratur var populært, noen klassikere, noen sære bøker gikk også. Siden har jeg sett hva de hadde som utsalgspris - den var godt over hva de ga meg. Men - de var der ganske lenge. I mellomtiden skulle de betale husleie, ansatte og kunne regne rente på det kontantbeløpet de hadde betalt meg. Resten (mesteparten) av bøkene gikk til en brukthandler som avregnet det i rengjøring av leiligheten mine foreldre bodde i (Han fikk også de møblene Blomquist ikke ville ha).
Jeg er glad i antikvariater, jeg liker å snoke rundt og finne rariteter. Jeg vet jeg kan prute, men du står overfor en mann (alltid en mann) som konstant er i desperat pengenød, så jeg gjør det aldri. Om en generasjon er alle antikvariater (mulig med ett eller to unntak i Oslo) borte. Forlagene kjører det de ikke får solgt på Mamut-utsalg på dynga ( i Oslo går det til fjernvarme - en liten trøst).
Om kr. 1500 er en grei pris har jeg ingen mening om. Det er jo ganske sært at en abdisert engelsk konge senker seg ned til å signere 166 eksemplarer av en bok utgitt på norsk, Simsa var vel dyr i drift. Men hva folk er villige til å betale for noe så sært er jo noe helt annet. At antikvaren venter på at en sær samler dukker opp er det neppe tvil om.
Gitt at Ruuds antikvariat har hadde denne boken lenge, og det kan leses av nettet - frister det neppe andre antikvariater til å betale store bløp for å sette flere eksemplarer i sirkulasjon. Prøv Finn. Er du ond skriver du: "Samme bok selges hos Antikvariat for kr. 1500, jeg selger for kr. 1200 ved rask avgjørelse". De færreste antikvariatskunder vet om internett, på FINN er det nok av folk som tror de kan gjøre kupp.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by vivavegas »

lokarlsen wrote:Ja, den boken har ligget der i lang tid. Samler selv på autografer og kunne vært interessert i boken, men ikke til den prisen.

Er det noen som vet hvor mye avanse et antikvariat pleier å ta? Hvis antikvariatet selger den for 1500, hvor mye betaler de for den da?
Litt synsing, men jeg har også nevnt 50% i flere sammenhenger. Leverte inn noen bøker engan og det var omtrent det jeg fikk. Det er selvsagt en tommelfingerregel.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by tho »

Selg boken til lokarlsen for 500 kr. Noe mere kan du ikke regne med å få
på det norske marked.
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Kong Edward 8, Duke of Windsor. bilde/autograf.

Post by lokarlsen »

Er mange linker til den amerikanske utgaven til mye penger, slik som denne: http://new.nickharvilllibraries.com/sto ... ndsor.html

Men det er utrolig viktig - med alle samlegjenstander, og vite at det er forskjell norske utgaver av en bok og originalutgaver på originalspråk.

Akkurat på samme måte som en førsteutgave av Ibsen på norsk vil generere mer penger enn en førsteutgave på engelsk :)

Det morsomste eksemplet jeg har hatt var en som tilbød meg en klippet signatur av Kong Christian Frederik (som dansk konge), og han hadde funnet ut at den var verdt fryktelig mye fordi Skanfil hadde solgt ett lignende dokument for nesten 20 000 inkl. salær. Forskjellen var at dette var en klippet signatur - og brevet solgt på Skanfil (sammen med 6 andre dokumenter) var en utnevnelse signert som norsk konge 22 mai på Eidsvold.
Post Reply

Return to “Autografer”