Signatur Johan Falkberget

Post Reply
arne184
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2011 21:25

Signatur Johan Falkberget

Post by arne184 »

Hei I en bok på loftet fant jeg et enkelt brev / notat skrevet av Johan Falkberget. Hvordan går jeg frem for å finne ut om dette har noen verdi? Tar gjerne imot indikasjon, hvis noen har en idé om hva hans signatur kan være værdt.
arne184
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by aashild123 »

Du kan jo starte med å lese bøkene.
Falkberget er en kjempeviktig del av vår NORSKE KULTUR.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by vemod »

Hei. Velkommen til forumet.

Jeg ser dette antikvariatet tar 300 kr. for et håndskrevet brevkort av Johan Falkberget (riktignok i Sverige, men dog...)

http://www.abm.se/leopolds/Autografer.html
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by aashild123 »

Leste alle Falkbergets i en alder av 11 år.
Vi må være stolte av å være NORSKE
arne184
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2011 21:25

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by arne184 »

Takk alle! Jeg har lest flere av bøkene hans, og er enig med dere - en meget viktig bidragsyter i forhold til norske forfattere! Takk også til den som ga en indikasjon på pris. :D :D
aase
Posts: 1
Joined: 16 Dec 2011 13:41

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by aase »

Du kan jo også sende en henvendelse til oss i Falkberget-Ringen og fortelle om hva notatet inneholder. Kanskje er det viktig for oss. Adresse på hjemmesiden falkberget.no

Ellers takk til alle som skriver god ord om Falkbergets forfatterskap. Vi trenger dere.

Åse
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by tho »

Finnes det noe miljø for autografsamling i Norge?

Ved å google ser jeg det er enkeltpersoner som har
fine samlinger. Utover det finner jeg ikke noe.

Et brev av Johan Falkberget bør sikkert være verdt litt,
kanskje 500 kr, men det betyr nok også litt hva brevet
omhandler.

På Tradera.com er det en kategori for autografer, og man
kan orientere seg litt om priser, selv om man ikke
finner Falkberget så ofte der.

Oslo Mynthandel, selger de autografer? Hva med antikvariater?

Selv har jeg kjøpt noen signerte fotografier av kjente
personer innen revy, film og musikk. Der er jo nesten
100 år gamle. Betalte ikke så mye for dette på QXL.

Har forsøkt å selge signert bok av Arnulf Øverland på QXL,
men det var ingen respons.

Den får stå i bokhylla.

Er det noen som vet noe mer enn meg? :D
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Signatur Johan Falkberget

Post by lokarlsen »

Det finnes dessverre ikke store miljøet for autografer i Norge, selv om det finnes flere som samler.

Jeg kjenner til en god del som samler, men det er såpass stor forskjell på samlefeltene at det ikke blir helt det samme. Jeg f.eks samler vel så mye på autografer fra folk jeg kan møte selv, mens andre igjen samler i hovedsak på eldre norsk historie f.eks.

I mitt tilfelle, som for det meste samler på autografer jeg klarer å få selv, er det positivt at det ikke er alt for mange som ønsker å få de samme autografene da det gjør det letter for meg å få. En person skriver skjeldent ubegrenset med autografer så da er det greit å ikke være flere enn det som er mulig å få autograf til.

Når det kommer til de som samler på autografer via post eller kjøper så tror jeg man har et bedre sammarbeid. Her er ikke konkurransen den samme og det er letter å dele erfaringer.

Når det gjelder kjøp og salg av autografer i Norge er det nok enkelte ganger litt for urealistiske forhåpninger om priser. Jeg har flere ganger vært innom spesielt Finn.no og hatt en fantastisk latter når jeg ser hva noen tror de kan få for enkelte ting.

Det som er problemet med autografer er at det er vanskeligere å stadfeste verdi enn noe annet fordi alt er opp til hva noen er villig til å betale. Det er så mange forskjellige faktorer når det kommer til autografer at det blir vanskelig å sette pris. Du nevner boken du har forsøkt å selge, her har det mye å si hva slags bok, hva han har skrevet - om det bare er navnet eller om det er en hilsen og om den er dedikert til noen.
Post Reply

Return to “Autografer”