Brev m/ signature Haakon 7

nissannisse
Posts: 173
Joined: 23 May 2011 19:16
Location: HAMAR

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by nissannisse »

Kan du ta ett bilde av brevet i farger og gjerne ett nærbildet av de første linjene.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by hertervig »

Brevet ditt er nok fra 1941, Geicholaw, men det er ikke skrevet for hånd. Det er et standardbrev som ble sendt til en rekke mennesker som julehilsen, og stilet på en måte som gjør at det passer for alle. Som du ser er det ikke navn på mottakeren, noe som ville vært naturlig om det var en personlig hilsen. Det er laget med en trykketeknikk som gjør at det ser håndskrevet ut, men ser du nærmere etter så ser du hva jeg mener. Jeg har sett samme type brev fra 1942 og 43 også, det ble mindre tekst med årene, men var nok like fullt en støtte for mottakerne i denne vanskelige tiden. Sannsynligvis bare sendt til nordmenn i utlandet, den tyske sensuren ville neppe sett med blide øyne på disse brevene, og det kunne kanskje også bety problemer for mottakerne.
Det kan nesten virke som journalisten fra Aftenposten også har blitt "lurt" til å ta det som mer originalt enn det egentlig er.
Verdien er neppe betydelig, det er nok endel av mottakerne som har synes at dette har vært stas å ta vare på.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by tho »

Brevet til Birger Ljungberg, som var generalmajor og Forsvarsdepartementets representant i USA 1942 har en blyantpåskrift når brevet er mottatt. I tillegg er logoen H7 i blått.

Det går også ann å ta kontakt med Riksarkivet, du finner navn i artikkelen til Aftenposten.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by hertervig »

Alle brevene jeg har sett har opphøyet logo H7 i blått, noe som tyder på at det er en offisiell (trykksak), men ingen av dem har vært håndskrevne. Birger Ljungberg har sikkert mottatt brevet som påskriften sier. Det betyr jo ikke at militært mannskap i utenrikstjeneste samt personell i handelsflåten ikke har fått tilsvarende, noe teksten i brevet vel kan tyde på.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by tho »

hertervig, vi ser ingen H7-logo i opphøyet blått på Geicholaw sitt bilde.

Mulig det er sort/hvitt foto?

Iflg. nissanisse er brevet ble solgt i glass og ramme på 60 tallet som kopi.

Kan det være en slik kopi Geicholaw har da?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by hertervig »

Hvorvidt det ble laget kopier på 60-tallet, det vet jeg ikke. Kan hende vedkommende eier fant ut det samme som jeg gjorde, det er trykt håndskrift, og så gjorde den konklusjonen at det er en senere kopi.
Et eller annet sted så har jeg disse brevene liggende, det ene har jeg til og med en formening om hvor er, tror det er 42-modellen, skal lete litt.
Mitt førsteinntrykk var jo også at dette kunne være morsomme ting, mener å huske at papiret er litt påkostet knudrete og altså dette opphøyde monogrammet i en kongeblå farge. Interessen dalte derimot en smule når jeg ved nærmere ettersyn så at det håndskrevne viste seg å være trykk. Min logiske slutning var derfor at det nok var kongelig p.g.a. papiret, men en masseprodusert hilsen med et personlig tilsnitt uvisst i hvor mange eksemplarer. Ut fra teksten i brevet så passer det jo godt til alle i utenriksfart under krigen. Den manglende adresseringen tyder jo også på dette. Det er egentlig ingenting "privat" ved brevet. Ikke noe "Deres forbundne" eller hva en konge måtte ønske å underskrive med foran Haakon R. heller.
Om det er kopiert på 60-tallet fra originaler, så er jo mine eksemplarer av disse. I så fall har man tatt seg bryet med å lage de opphøyde monogrammene. Det KAN nok ha skjedd på denne måten, men heller allikevel til at det er produsert i større skala under krigen.
Om Geicholaw sitt eksemplar er i sort eller blått får vi nok vite av ham selv når han vender tilbake hertil.
nissannisse
Posts: 173
Joined: 23 May 2011 19:16
Location: HAMAR

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by nissannisse »

Så det er sagt så er kopiene jeg snakker om IKKE opphøyd i monogrammet så kan være flere "produsenter" av disse. De jeg snakker om er kopier i svart/hvit som ble solgt i glass og ramme.
Geicholaw
Posts: 9
Joined: 03 Feb 2012 07:55

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by Geicholaw »

Her ser dere bilde i farger, og jeg har også med blå H 7 i toppen.
Har sendt en mail til Riksantikvaren så får nok svar til uken

Beklagar at jeg ikke sendte i farger i starten, må ha vært noe som skjedde
Attachments
Bilde tatt 05.02.2012 kl. 12.22 #2.jpg
Bilde tatt 05.02.2012 kl. 12.22 #2.jpg (25.64 KiB) Viewed 2755 times
Bilde tatt 05.02.2012 kl. 12.22.jpg
Bilde tatt 05.02.2012 kl. 12.22.jpg (34.94 KiB) Viewed 2755 times
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Brev m/ signature Haakon 7

Post by lokarlsen »

Det er som det blir sagt tidligere kun en kopi. Det at aftenposten har presentert bildet som original sier mere om deres journalister (eventuelt fotograf) enn noe annet.

Brevet ble sendt ut til alle nordmenn i norsk tjeneste i utlandet og det gjalt selvfølgelig også Ljungberg

Det har ved flere annledninger blitt laget slike masseproduserte brev fra Kongen og de er bra laget i forhold til datidens trykkekunst, men de er fortsatt like lite håndskrevet som dagens kopier.

Når det gjelder verdi tror jeg den er minimal da de aller fleste tok vare på dem, selv Ljungberg ser man gjorde det. Som en spennende gjenstand etter bestefar er den nok mye mere verdt for deg personlig. Den beviser at din bestefar nok sansynlig var delaktig i krigen fra utlandet. Jeg ville absolutt tatt godt vare på den - for den er nok verdt mange ganger så mye for dere :)
Post Reply

Return to “Autografer”