olympiske signaturbrev

Post Reply
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

olympiske signaturbrev

Post by Mineline »

Utgitt av Skanfil ... Er ikke dette like verdiløst som medaljene til Samlerhuset i ekte metall ?
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: olympiske signaturbrev

Post by Mineline »

Av og til blir jeg så imponert over responsen ....
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: olympiske signaturbrev

Post by madsemann »

Du skulle fått respons fra meg hvis jeg viste svaret :-) Min antagelse er at verdien er som på samlerhuset juggel slik du beskriver, men jeg vet ikke. Men er sikker på at noen her inne vet :-)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: olympiske signaturbrev

Post by Askeladd »

Den voldsomme responsen viser kanskje interessen for dette produktet. :lol:
De selges hos Skanfil for 148,- pr. stk, mens det ligger noen få ute på qxl til 25,- pr. stk.

Dette ser jeg på som et enda dårligere produkt en S-husets myntbrev. Der får du tross alt en mynt eller medalje med, riktignok ikke særlig verdifull, mens du på (OL) signaturbrevene kun har vanlige frimerker og en trykt autograf, samt at de er stemplet med stempel fra utøverens hjemsted. Meget verdifullt må vite :!:

Men hvem vet, kanskje blir de første verdifulle en gang. De første myntbrevene går jo i heldigste fall for et par tusenlapper.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: olympiske signaturbrev

Post by Myge »

Autografene er ikke trykte, de er signert av utøveren :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: olympiske signaturbrev

Post by Arve »

Mineline wrote:Av og til blir jeg så imponert over responsen ....
Manglende respons kan vel komme av at få visste hva du snakket om. Litt opplysende tekst eller et bilde hadde ikke vært av veien.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: olympiske signaturbrev

Post by madsemann »

Myge wrote:Autografene er ikke trykte, de er signert av utøveren :)
Er en og en signert for hånd av utøveren? I såfall så var ikke prisen så voldsom høy.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: olympiske signaturbrev

Post by Myge »

Jepp. De var rimelig kostbare å produsere. Man må gjerne sammenligne produkter, men disse er stemplet på hjemstedet til utøver, signert av utøver, og hvert brev har illustrasjon av kunstneren J.T. Rafdal fra Etne. Jeg synes det gjør dem litt kjekkere enn annet man kan velge å abonnere på. Hver sin smak :) Opplaget husker jeg ikke i farten, men det er ikke så veldig mye mener jeg å huske. Norske Samfunnsprofiler er også en serie vi har, med smme utforming, f.eks. tidligere norske statsministre og viktige regjeringspersonligheter. Her med personlig frimerke, illustrasjon, info og signatur. Det er ekte autografer, og de signerte ikke gratis ;)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: olympiske signaturbrev

Post by madsemann »

Da mener jeg prisen kan forsvares. Og uansett, en slik måte å samle på skal være noe dyrere enn det å kun kjøpe en mynt i en hartberger. Samlerhuset har likevel dratt den litt vel langt, uten å gjøre noe direkte lovstridig lenger. Dette da de har tatt seg litt i sammen i forhold til før mtp. markedsføring. Muligens grunnet arbeidet til 2 av forumbrukerene, og muligens grunnet kritikken i media :-)
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: olympiske signaturbrev

Post by lokarlsen »

En av grunnene til at det tar lang tid å få svar her inne er nok fordi ingen har peiling på autografer (ihvertfall ikke slik jeg har forstått det).

Jeg derimot samler på autografer og har litt oversikt over det, men siden det går månedvis mellom hver gang det postes noe i denne delen av forumet er jeg naturlig nok ikke ofte innom. Burde vært en mulighet for å få email om det kom noe i dette forumet :)

Men til spørsmålet ditt. Nei, de er ikke fryktelig verdifulle - rett og slett fordi det ikke er et stort marked for autografer til nålevende personer i Norge. Prisen på dem i utgangspunktet var ikke ublu med tanke på utgiftene. Selvfølgelig signerer de ikke gratis - hvorfor signere flere tusen brev slik at andre skal tjene penger ;)

Hvis du har en komplett samling vil du nok kunne få litt for den - men husker jeg ikke feil var det 103 forskjellige utøvere og jeg har veldig vanskelig for å tro at man kan få noe i nærheten av det igjen. Jeg vil tippe at prisen på et komplett sett kan komme på 1500-2000 kroner. Enkeltvis tror jeg du skal være heldig om du får 15 kroner pr stk i snitt.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: olympiske signaturbrev

Post by aashild123 »

madsemann wrote:Da mener jeg prisen kan forsvares. Og uansett, en slik måte å samle på skal være noe dyrere enn det å kun kjøpe en mynt i en hartberger. Samlerhuset har likevel dratt den litt vel langt, uten å gjøre noe direkte lovstridig lenger. Dette da de har tatt seg litt i sammen i forhold til før mtp. markedsføring. Muligens grunnet arbeidet til 2 av forumbrukerene, og muligens grunnet kritikken i media :-)
Hvem tror dere at dere er?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: olympiske signaturbrev

Post by madsemann »

aashild123 wrote:
madsemann wrote:Da mener jeg prisen kan forsvares. Og uansett, en slik måte å samle på skal være noe dyrere enn det å kun kjøpe en mynt i en hartberger. Samlerhuset har likevel dratt den litt vel langt, uten å gjøre noe direkte lovstridig lenger. Dette da de har tatt seg litt i sammen i forhold til før mtp. markedsføring. Muligens grunnet arbeidet til 2 av forumbrukerene, og muligens grunnet kritikken i media :-)
Hvem tror dere at dere er?
Dere??? Jeg vet hvem jeg er. Halvfeit, skallet og kortvokst kar fra Jørpeland. Rart at det blir spurt om meg i flertall, det er ikke alle profiler her som har 4 personer bak samme navn slik som deres profil. Madsemann er kun meg, men aashild123 har 4 personer som styrer den kontoen. Ett samboerpar fra Sørlandet, og en utgave av samme par der de er på en rosa champiss snurr, og plutselig er helt annerledes.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: olympiske signaturbrev

Post by kråketoppen »

:lol:
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: olympiske signaturbrev

Post by aashild123 »

Slutter her nå
For mye champagne
Trives best på en champagne-snurr
Så heldige å være flere i en,
ellers hadde jeg, Åshild, vært brent som heks.
Skal kose meg med mann nr 2
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: olympiske signaturbrev

Post by rega65 »

kråketoppen wrote::lol:
:lol: :lol:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Autografer”