de to SAK . Victorinox og Wenger observasjoner

Moderator: SAKman

Post Reply
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

de to SAK . Victorinox og Wenger observasjoner

Post by SAKman »

mange tenker idag om hvilken merke SAK man vil velge - Victorinox eller Wenger, artig er å sette seg inn i begge for de har fulgt hverandre
VicWeng1.jpg
VicWeng1.jpg (199.18 KiB) Viewed 1981 times
istedet for å velge fra og til så er det bedre å observere, her er noen av mine synspunkter for eksempel 85mm kategorien til Wenger og 91mm kategorien til Victorinox, evolution og evogrip til Wenger er en utrolig smart utvikling synes jeg, antall modeller med evolution er idag mange..
Wenger har eksklusive patenter også på knivbladet som gies en lås, så man har evolutiongrip med lås på en 85mm, meget bra, Victorinox 91mm skjefter er generellt tidløs, iconic design,..Wenger fikk litt pepper når de startet med evolution siden de rokker ved et icon, i etterkant hadde de rett føler jeg, samtidig som de mer vanlige klassiske lages ved siden,.så man har foreløpig en observasjon om man ønsker tradisjonelle eller en annen design,.Vi får se hvordan det utvikler seg, begge merker er konkurenter selv om den ene eies av Victorinox, slik jeg skjønner konkurenter og uavhengig utvikling,.
x2 brands.jpg
x2 brands.jpg (215.39 KiB) Viewed 1981 times
på en Wenger så har man på flatjern med brusåpner en låstype, som man også ser på flere av Deres funksjoner for eksempel phillips, man trykker inn for at den låses i huset sitt mens Victorinox har utviklet en 90graders stopp og videre utvikling med en opphøyning eller nob for å gjøre at den blir mer stabil og hindrer accidental closing,.så igjen to filosofier,..
fl,scdr.jpg
fl,scdr.jpg (122.66 KiB) Viewed 1981 times
vil kun ta noen få her i topic men se nærmere selv også på dem, en annen er diskusjonen om saks, igjen to ulike design, 85mm viser en saks med serrateringer og integrert fjer mens 91mm er en med fjer montert på saks og med glatt egg, begger veldig gode...
Victorinox Wenger.jpg
Victorinox Wenger.jpg (154.05 KiB) Viewed 1981 times
To to merkene i Sveits er artige å ta en nærmere titt på, kunne pratet i hele dag men men,..en Sveisisk lommekniv er avansert og begge har sin viktige plass, det kommer bare ann på hva man liker, en utvikling er ikke bare et resultat av konkuranse i form av å hele tiden komme med nye funksjoner men de skal fungere og gjennomtenkes, ønsker fra brukere og selskaper er der jo, kniver laget for et selskaps ønsker eller en person som Ueli Steck som hadde klare ideer,.
Lommekniver med mange funksjoner er ikke nytt i historien men de har ofte ikke den presisjon og sammensetting og bruksvennligheten til en fra Sveits, for ikke glemme prisen,.Utviklingen til begge merkene og hvordan funksjoner er blitt forandret i historien og alle de nye duppeditter som er idag er jo endel av min hobby for å lære mer og at det skal være saker for alle idag er vel nesten sikkert :) en hver kniv er som en egen bok! lykke til
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: de to SAK . Victorinox og Wenger observasjoner

Post by SAKman »

en annen viktig observasjon er om du ser på Victorinox kniver så er det vanlig at de har mye funksjoner på baksiden, se på SwissChamp for eksempel, mens Wenger er mer tradisjonell, dette er litt ekstra interessant, så til noe annet,
multiverktøyet og da tenker alle Leatherman og her skjedde der en forandring, ville folk heller velge en typisk lommekniv fra Sveits eller en multiverktøy kniv for hele konstruksjonen bygges rundt en stor type tang?, tydelig kan dette ikke ha gått upåaktet i Sveits for multiverktøyet ble en bølge rundt om i verden som pågår den dag idag!
Antall merker er mange,Wenger har laget 85mm og 120mm konstruksjon på PocketGrip og WengerGrip sistenevnte 120mm konstruksjon og en veldig solid type men ikke like godt mottatt av alle, Wengergrip 1997 og SwissTool i 1997 , sistnevnte en gigant idag og en av tidenes beste multiverktøy, men når man ser nærmere på WengerGRip så er den også ekstremt laget og har for eksempel størrelse på funksjoner som nesten ingen andre hadde tenkt på engang og bits funksjon, med mer, man kjenner igjen Ranger funksjonene fra 1991..To filosofier Dere , Wenger en helt annen design mens Victorinox valgte en mer Leatherman type men ikke samme , egen design, men det er en lang historie som jeg ikke kjenner så kan kun forholde meg til observasjoner at den ligner, idag er kategorien de nye Rangere en 130mm og man har satt på en tang i stor størrelse som kan foldes ned og dermed er der en ny utvikling som er blitt godt mottatt, der er idag mange å velge i.
Victorinox har flere SwissTools også en mindre type, Spirit, og de SwissTools er idag brukt av forsvar i Sveits og mange andre deler av verden,
kan som sagt prate og prate, ja ja, lykke til
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: de to SAK . Victorinox og Wenger observasjoner

Post by SAKman »

de to merker fra Sveits, idag er det ifølge mine observasjoner Victorinox som sitter på kontraktene for forsvar rundt omkring i verden men det sivile marked er like viktig og det er her Wenger må kjempe for sitt merke(bare tilføy om noen vil korrigere), størrelse teller, det ser man på 130mm kategorien Rangere osv og det aktive utendørs image, begge merkene har enorm respekt for natur og miljø, her er begge beundringsverdige,..
Om man ser utviklingen på multiverktøy-marked idag og hva som startet med leatherman typen så er der mange idag som lager multiverktøy også for survival, men funksjonene er så små at jeg er redd de ikke vil fungere, fabrikken i Ibach traff midt i blinken på SwissTool mens fabrikken i delemont har gjort en liten genistrek med sine 130mm, man sager en stamme ned som ingen ting, begge merker i Sveits vet at det å kunne bygge ut verktøy med bits og skralle funksjon er viktig som også mange andre i verden gjør, men faren med et multiverktøy som har funksjoner som nesten ikke er å bruke pga liten størrelse er ikke riktig vei å gå....
Observasjoner: funksjonalitet/kvalitet/presisjon/størrelse for bruksområde ...dette er viktig!
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: de to SAK . Victorinox og Wenger observasjoner

Post by SAKman »

her er en annen observasjon, Wenger bruker fremdeles det Sveitsiske symbol armbrøst, dette er et tungt symbol i Sveits som kjennes godt i verden, hvorfor Victorinox ikke lenger bruker/har det er jeg ikke sikker på, kanskje noen vet?:
http://www.wengerna.com/the-crossbow-an ... ss-quality
Post Reply

Return to “Swiss Army”