forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Moderator: SAKman

Post Reply
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Post by SAKman »

De fleste har sikkert fått med seg snakk om forslag til ny våpenlov, da er det sikkert mange som tenker hva som skjer med kniver osv, jeg skal prøve etter beste evne til å skrive noen linjer her, er ikke den beste til å skrive men litt kunnskap har jeg jo etter 9år med forskning på Sveitserkniv,

Vi må jo vente på det endelige svar før eller etter valget, kan starte med å si at alle "Sveitser" kniver er snille kniver, det betyr at de er verktøy for alle typer formål men ikke kamp.., alle kategorier 58mm, 65mm, 74mm, 84/85mm, 91mm, 93mm, 111mm, 120mm og 130mm kategorier er verktøy og ikke noen type for kampvåpen, dette er rimelig også produsentenes mål, at ting kan misbrukes? jo selvsagt slik er det med alle typer for skarpe blader, et barberblad likeså,.
Sveitserkniver med enhåndsåpning er en sikkerhets modus hvor man kan åpne et knivblad med en hånd, dette er og passer godt for etater som Politi, redningstjenester, brannvesen, forsvar, rødekors og selvsagt kajakkpadlere, kanopadlere osv , listen er evig, enhåndsåpner er evolusjon av kniv og en sikkerhets funksjon og vil si nødvendig på sjøen inkludert fiske, jeg er selv padler og fritidsfisker og har testet dette ut selv.
Alle låser, funksjoner eller knivblad på en Sveitserkniv er laget for en ting, hindre "accidental closing" dette betyr aldri et stikkvåpen, det kan man se på formen på knivbladet om det er enhåndsåpner eller ikke, accidental closing innebærer å hindre at bladet lukker seg over hånden, det kan skje ved uhell i skog og mark eller så enkelt som at man spikker og bladet låser seg litt og man trekker tilbake med resultat at bladet folder seg over fingrene, lås er nødvendig i alle etater og samme for padlere, fiskere osv, lås med enhåndsåpner er evolusjon av foldekniver, og nødvendig.
Man må være forsiktig med å blande ordet army inn i Sveitserkniven, å gå for dypt her ville ta resten av dagen å fortelle, som alle vet.
Victorinox og Wenger kniver med enhåndsåpner, låsbart knivblad og eventuelt serratert egg og eller sikkerhetskniver har jeg litt som spesialfelt og har testet ut selv. Man har nytte av de andre funksjonene sammen med enhåndsåpner, låsbartknivblad , andre funksjoner som skrutrekkere, sag osv, man skal kunne ha alt i en pakke og ikke kun en slirekniv. Den Norske tollekniven er kultur og den setter jeg pris på, men en Sveitserkniv eller Leatherman multiverktøy har sin plass som en sikkerhets hjelp, med andre ord verktøy.



Sveitserkniven er mer en snill kniv for alle mennesker om det er på tur i skog og mark, for etater eller i huset hjemme. Dette sagt så vil jeg fortelle litt om andre kniver, om en ting er laget direkte for kamp så er dette et område som andre må fortelle om, men det er samlere i Norge med stor kunnskap på dette området og dette burde være et aktverdig formål og at ikke at regjeringen lager trøbbel for dem og straffer feil folk, jeg tror de aller fleste knivfolk synes at man skal dynges ned i en ny lov som straffer feil folk, kriminelle bryr seg ikke om loven, ingen av knivlovene har hatt go effekt, det er ikke lovlig å bære kniv i Norge på offentlig sted uten grunn, det har ikke fått god effekt i det hele tatt, kriminelle bryr seg ikke, de vil kunne skaffe knivene likevel, hev heller straffene for vold med kniv osv, knivlover har heller ikke hatt god effekt i andre europeiske land,

Som samler og bruker av Victorinox og Wenger produkter i mange år som sagt, forskning, kontakt med fabrikkene og medlem av alle viktige forum, så er jeg åpen og tilgjengelig for spørsmål for å hjelpe til eller svare på spørsmål til samlere og eller andre som ønsker,..
Sveitserkniven i alle kategorier brukes av som nevnt forsvar også men i alle tilfeller jeg kjenner og eller har eller kjenner så er det alltid et vektøy for survival eller bruk på utstyr, funksjonene er de samme for forsvar som sivile, de velkjente funksjonene er litt av fenomenet at de skal være til hjelp.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Post by Espen »

Militært preg er i alle fall en skikkelig fy-fy betegnelse som øvrigheta benytter til å forby det meste av "skumle" skytevåpen. Swiss army knife må jo være kjempeskummelt for dem.

Skjønner ikke hvorfor vi ikke har regler om hvor langt et knivblad kan være etc i stedet for et totalforbud. Dette med forbud mot automatiske kniver gir heller ingen mening for meg, det er jo noen av de største drittknivene man kan benytte om man først skal gjøre noe kriminelt med dem. Hollywood har nok hatt en stor innvirkning på akkurat den delen av politikken.

Kunne tenkt meg noen Boker leverlock kniver, men det blir nok neppe med det første. Det går politisk pretisje i å forby alt som potensielt sett kan skade noen for tiden så jeg er i grunn veldig pessimistisk med tanke på fremtiden i dette landet.

Image

Selges i frie land.
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Post by SAKman »

jeg er veldig enig!
låser og enhåndsåpner er jo evolusjon og nytte for folk, de ønsker at knivfolk skal dra tilbake i utvikling,.
Tror nok Victorinox og Wenger knivene overlever men de burde også se nytten i andre knivmerker som har kanskje militært utseende og "tactical" utseende,.
Svært mange av disse er også sikkerhets kniver og eller mer allbruk funksjon enn hva myndigheter tenker, en kniv med fast blad er absolutt ikke alltid det beste,
har selv erfart dette...
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Post by SAKman »

Kunne tenkt meg noen Boker leverlock kniver, men det blir nok neppe med det første. Det går politisk pretisje i å forby alt som potensielt sett kan skade noen for tiden så jeg er i grunn veldig pessimistisk med tanke på fremtiden i dette landet.

Image

Selges i frie land.[/quote]

når det gjelder lever lock kniven så er den automatisk ikke sant? de er litt værre å eie, men burde være lovlige for samlere eller knivfolk som ønsker å studere låsen, men ikke her i landet tenker jeg
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Post by Espen »

Jepp, automatisk. Men såkalte spring assisted kniver selges her til lands har jeg merket meg. De er forøvrig tryggere mtp at de har liner lock.
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: forslag ny våpenlov, brukere , samlere

Post by SAKman »

akkurat, spring assisted eller automatiske kniver har jeg liten peiling på, men jeg husker at jeg var i prat med en engang som samlet på dem i utlandet, tror det var i statene ett sted, automatiske eller spring assisted , sistnevnte har havnet i en mellom ting i loven her i landet, men jeg er 100% sikker på at de passer dårlig til kniv vold, men jeg husker det ble nevnt at kvalitets automatiske eller spring assisted har intrekate mekansimer og noen av dem har veldig høye krav til kvalitet og finmekanikk, de kan være veldig vanskelige å lage ja,.
Post Reply

Return to “Swiss Army”