Knivbruket

Moderator: SAKman

Post Reply
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Knivbruket

Post by SAKman »

Vil bare sette noen få ord på hvordan kniven er idag, de aller fleste har akseptert en gradvis nedgang i kvalitet, man ser det på billig kniver til 40kr(lommekniver) hver dag, folk kjøper dem for at man ikke orker å bekymre seg for om man mister eller ødelegger kniven. De aller fleste vil aldri skjerpe den igjen,. Selv den billigste kniven skal behandles riktig, det sagt så utsetter de seg for risiko for at den ikke kan gjøre jobben siden den er ikke laget for bruk.
De ting som jeg nå nevnte ødelegger for knivbruk. Den skal alltid være ren og skarp. Man lever i et overflod samfunn men man bør lære at ting skal behandles som den er eneste verktøy som finnes.
Multiverktøy som Leatherman eller Gerber, Sog, Victorinox så gjelder samme prinsipp her synes jeg.
Om man ser på en kokk så har de nærmest relgiøst forhold til at knivene er i perfekt virke, stakkars den som tuller med dem.
Føler også at knivbruk idag er litt ødelagt med at man brekker løs på dem, som regel trengs veldig liten kraft for et verktøy selv om den skal tåle litt ekstra når det trengs.

Litt artig er det med mine egne tester og måtte også selv lære litt mer om riktig bruk, om man ser på kniver med fast blad som Helle, Brusletto og hjemmesmidde så gjelder alt dette for dem også, sikker kniv er ren og skarp, man kan lære seg ekstra steg som kan gjøres for at den er mest mulig perfekt til enhver tid.
Idag er kniver med fulltang beregnet for hardt bruk i felt og batonering som i seg selv er feil bruk av kniven, øks vil alltid være bedre. Men igjen så er der jo folk i Norge som spesialiserer seg på kniver på ekstrem bruk som vil holde, kniven som ett verktøy er en vitenskap og imponerende.
Om man ser på priser på lommekniver så er f.eks Victorinox billig man kan få en Spartan veldig rimelig som er en Officier modell. Så man behøver ikke betale helt villt for kvalitet.
Attachments
Huntsman.a.JPG
Huntsman.a.JPG (34.82 KiB) Viewed 1905 times
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Knivbruket

Post by SAKman »

Og så vil jeg legge til, Mora kniver er gode greier, veldig rimelig og beregnet på mye bruk, men det er jo ikke lommekniv da :mrgreen:
Post Reply

Return to “Swiss Army”