2 skilling 1669 - variant?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

2 skilling 1669 - variant?

Post by seddel80 »

Mottok denne i posten idag (bildene som er lagt ut nedenfor er "screen shots" av auktionsbildene, har ikke tatt egne bilder ennå).

Det ser ut som om det siste 6-tallet i 1669 har en liten "hale". Er det noen av dere som har kjennskap til om dette er vanlig for denne mynten og årgangen?

Jeg synes mynten har fine detaljer og håndholdt har den også et flott myntskjær, men synes alltid det er vanskelig å gradere disse.

Image

Image
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Ragnvald E. »

Er vel et dobbeltpreg.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by ramazotti »

Rettet stempel.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by kråketoppen »

Overflødig sølvrusk som har fulgt med på blanket-stempel.
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by seddel80 »

Takk for svar :-)
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Alex R »

Stemmer for ramazottis svar jeg og.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Askeladd »

Dobbeltpreg kan det vel ikke være. I så fall litt rart at det kun skulle vises som en "hale" kun på ett tall.
Heller også til ramazottis svar.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Ragnvald E. »

Så da er 2 like tall oppå hverandre ikke terminoligifestet som dobbeltpreg innen numismatiken lengre...? Da lærte jeg jo noe nytt idag også! :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Olav K »

Hvis jeg forstår Ramazotti riktig mener han at stempelet er rettet, enten ved at man har begynt å skjære et siffer galt og retter det opp (men i dette tilfelle uten å fjerne alle spor av feilskjæret) eller oppgravering av et slitt stempel (ikke uvanlig for antikk mynt).
Slik jeg oppfatter "dobbeltpreg" er dette et utrykk for at et senere slag treffer litt skjevt i forhold til det (de) første.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by ramazotti »

samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by samler607 »

Litt off topic, men danskene som ramazotti henviser til har gjort en utrolig god jobb på siden han henviser til.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Ragnvald E. »

"Ompunsling" it is...men hvorfor så redd for å bruke uttrykket; det er da intet f-ord! :lol:
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by lili »

Variant.
Man ma vel anta at dette er en variant, av det opprinnelige stempelet, pa grunn av variasjonen.
Jeg er ikke ekspert pa dette omradet men dersom man produserere over 2000 mynter om dagen, og et stempel glir odelagt, kan men nok anta at det tar noen dager a lage et nytt stempel, og da igjen
kvallitetskontroll kontra tidspress er avgjorende for evt resultat. Hvilket denne mynten er et bevis pa.

Kvalitet.
Jeg syntes en 1 til 1 minus er riktig uten a ha sett mynten.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Ragnvald E. »

lili wrote: Kvalitet.
Jeg syntes en 1 til 1 minus er riktig uten a ha sett mynten.
Heller vel mer til 1/1+ enn til 1/1- etter min mening da. :)
Bernt B
Posts: 157
Joined: 19 Jan 2009 23:00

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by Bernt B »

lili wrote:Variant.
Man ma vel anta at dette er en variant, av det opprinnelige stempelet, pa grunn av variasjonen.
Jeg er ikke ekspert pa dette omradet men dersom man produserere over 2000 mynter om dagen, og et stempel glir odelagt, kan men nok anta at det tar noen dager a lage et nytt stempel, og da igjen
kvallitetskontroll kontra tidspress er avgjorende for evt resultat. Hvilket denne mynten er et bevis pa.
Litt sammenblanding av forskjellig her.

Det er en vanlig misforståelse at et rettet/endret stempel har vært brukt til preging før det ble rettet. Det har jeg aldri funnet/sett bevis for på norske mynter fra dansketiden (med unntak av for noen samtidig falske tomarker). Stemplene ble rettet før de ble tatt i bruk!

Man benyttet punsler for å slå inn tall og bokstaver i stemplene. 2-skillingen 1669 har fått et "dobbeltpunslet" 6-tall. Når man snakker om preging og dobbeltpreg er man kommet frem til pregeprosessen, altså preging på myntblanketter. Da er det som regel større deler av mynten som er dobbeltpreget, ikke bare et enkelt tall eller en bokstav.

Nå var det vel ikke det doble 6-tallet trådstarter spurte om, men "halen" på 9-tallet. Dette kan skyldes stempelfeil, f.eks. en liten/begynnende stempelsprekk. Når man sammenligner flere eksemplarer preget med samme stempler, ser man ofte at slike stempelsprekker har utviklet seg/blitt større.

Når det gjelder "varianter", så er for så vidt alle slike mynter en stempelvariant. Det ble benyttet flere titalls stempelpar (årlig) til preging av disse, og man skal som regel lete lenge før man finner to mynter som er preget med de samme stemplene. Og i de fleste tilfellene skiftet man ikke begge stemplene samtidig, slik at det finnes svært mange kombinasjoner/stempelvarianter. Det morsomme med de norske myntene fra bl.a. Frederik III er at produksjonen ved Akershus var så primitiv at man lett ser forskjell på mynter preget med ulike stempler.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”