Dansk Dukater i gull og bly - et par spoersmaal

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Dansk Dukater i gull og bly - et par spoersmaal

Post by Jørgen Sømod »

En lang række af disse famøse guldmønter /jetoner fra Christian V blev med hensyn til hjemstedet kortelig behandlet af H. H. Schou og af Wilcke i Kurantmønten, men ingen af de herrer turde sætte hjemsted på dem. Så kom Holger Hede i et forarbejde til sin møntbog med forkvaklede argumenter om som i en skraldespand og anbringe dem under Norge i NNÅ 1957-1858. Da de så således kom med i hans møntbog som norske, ja så VAR de norske og det blev skrevet af hos Sieg og i NM. Og nu var det blevet til sandhed. Så kom det store boom i norske mønter og millionerne flagrede blandt normænd. Jeg kan skrive, hvad jeg mener er sandhed og har ingen økonomisk interesse i emnet. Det er der uvægerlig flere, der har.
'
En enkelt ting, jeg vist aldrig har bragt på tryk er, at rigtige sølvavafslag bør højst kendes eller være præget i 1 - 2 -3 eksemplarer og de skal helst være ucirkulerede.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Dansk Dukater i gull og bly - et par spoersmaal

Post by Jørgen Sømod »

Og med hensyn til HSØ, så koster den DKK 850,-, men så medfølger også gratis Forordninger og rescripter. Vægten er over 2 kg. Af porto til Norge, skal køber betale DKK 230,-, til USA DKK 300,-.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Dansk Dukater i gull og bly - et par spoersmaal

Post by Trond i California »

Her er bilder av den danske 1746 Dukat I tinn som ble diskutert I denne traaden ifjor. En tilsvarende mynt I noe daarligere kvalitet ble solgt paa Bruun Rasmussen auksjon I November 2012 for DKK 4900.
http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do ... ode=detail
Attachments
Tinn Combo.jpg
Tinn Combo.jpg (407.6 KiB) Viewed 562 times
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”