50-øringer ???

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

50-øringer ???

Post by tho »

1. mai 2012 var det slutt på å betale med femtiøringer. Fortsatt savner Norges Bank savner 311 millioner mynter.
Man kan fortsatt få vekslet dem inn!

Med 311 millioner utestående femtiøringer, har hver nordmann 62 femtiøringer liggende – altså 31 kroner.
Man kan sende pengene i posten til Norges Bank, da blir pengene satt inn på konto.

Det er vel best å sende som Norgespakke da, så ingen ting blir borte i posten? :shock:

Eller hva mener myntekspertene? :mrgreen:

Les mere her:

http://www.dinepenger.no/bruke/norges-b ... r/22601784
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 50-øringer ???

Post by kråkerøy »

En god del har nok turister dratt med seg, og de ligger spredt litt her og der rundt hele verden.

Eller har jeg godt og vel min andel. ligger nok flere enn 62 stk i album og litt her og der. :D

En del er nok også mistet, og noen blir nok gjenfunnet av diverse metalldetektorjegere om noen år.

Blir nok aldri noen sjeldenhet disse siste 50 ørene.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: 50-øringer ???

Post by tho »

Hei, jeg har masse koppermynt selv, både norsk og svensk.
Det er kjekt å ha :D

Er en del i Sverige og har fått noen sølv krone-stykker i
veksel når jeg handler. Har ikke merket noe til det før om
årene, men når jeg først oppdaget det, så har jeg blitt
oppmerksom på at dette skjer.

Det er tydligvis ikke alle svenske sølvmynter som er solgt
til omsmelting. Det er jo folk som annonser etter disse.
Beholder den selv jeg. Det er kjekt å ha :D
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 50-øringer ???

Post by hertervig »

Jeg synes jeg hører samtalene arvingene våre kommer til å ha, tho, når de finner ut hva vi synes var "kjekt å ha" :lol: :lol:
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: 50-øringer ???

Post by Sølvskatten »

Jeg har over 3000 kr i skillemynt fra Olav og Harald i store femmere, store enkroner, tykke tiere og store femtiører.
Disse stammer i hovedsak fra et bo. Problemet er at arrogante Norges Bank ikke ønsker å veksle inn hvis det ikke er arv dokumentert ved attest. De skal uansett ha et vekslegebyr.

Hva gjør man med dette ? Jeg trodde det var forbudt ved lov å ødelegge "Kongens mynt" eller gjelder ikke dette lenger?

I så fall får skraphandleren ta seg av det. :mrgreen:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 50-øringer ???

Post by Kjetil Kvist »

Det er de som heller ikke får vekslet flere titalls tusen i gamle sedler. Der har man ikke engang en skrotverdi.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: 50-øringer ???

Post by raniE-noJ »

hertervig wrote:Jeg synes jeg hører samtalene arvingene våre kommer til å ha, tho, når de finner ut hva vi synes var "kjekt å ha" :lol: :lol:
Ja, og ikke minst når vi kommer dit at mynter og seddler er helt avskaffet. Penger er aldri mer enn kun et tall i nettbanken. Grøss & Gru :shock:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”