NUMISMATOGRAFI!

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by aashild123 »

Liker majoriteten her på forumet bilder av mynter, eller blir dette mer oppfattet som skryt!?
Dersom det siste er gjeldende, slutter vi umiddelbart å legge ut.

Personlig setter vi stor pris på gode myntbilder.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by kråkerøy »

Det er selvfølgelig bare moro å se slike flotte myntbilder.
Bare fortsett med slike fine myntbilder.

Får litt dårlig samvittighet for at jeg lar kameraet støve ned selv.........
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by losset »

aashild123 wrote:Liker majoriteten her på forumet bilder av mynter, eller blir dette mer oppfattet som skryt!?
Dersom det siste er gjeldende, slutter vi umiddelbart å legge ut.

Personlig setter vi stor pris på gode myntbilder.
Setter stor pris på bildene dere legger ut, dere har virkelig fått dreisen på fotograferingen. Så det er bare å fortsette :D selv har jeg mistet "piffen" da det er bare de negative tilbakemeldingene du for tilbake. Men de fleste må vel bare si seg enig i at dette er flotte bilder.

Rock on.....!

:D
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

losset wrote:
aashild123 wrote:Liker majoriteten her på forumet bilder av mynter, eller blir dette mer oppfattet som skryt!?
Dersom det siste er gjeldende, slutter vi umiddelbart å legge ut.

Personlig setter vi stor pris på gode myntbilder.
Setter stor pris på bildene dere legger ut, dere har virkelig fått dreisen på fotograferingen. Så det er bare å fortsette :D selv har jeg mistet "piffen" da det er bare de negative tilbakemeldingene du for tilbake. Men de fleste må vel bare si seg enig i at dette er flotte bilder.

Rock on.....!

:D
Så utrolig dårlig gjort å si, etter alle de positive tilbakemeldingene du har fått på denne tråden.
Jeg vet ikke hvor mange timer totto, Larry og jeg har brukt på å gi deg og samlervennene dine fototips.
Jeg vet imidlertid hvor mange timer jeg kommer til å bruke på det i framtiden.

Alle som synes dette er en urimelig reaksjon, oppfordres til å gå tilbake og lese denne tråden. Der får alle som spør svar og positive tilbakemeldinger.
Totto er lei av mynt i det hele tatt, og har gått over til naturfotografi. Som den kunstnersjelen og grundige mannen han er, har han blitt kjempeflink:
http://www.flickr.com/photos/52217996@N04/
Når Larry poster et bilde, er det bare jeg som gir ham svar, så han synes ikke det er så spennende lengre. Det er ingen som tar bedre myntbilder enn Larry, og ingen som svarer mer utfyllende og hjelpsomt på spørsmål enn han.
Jeg er den svakeste fotografen av oss tre, og er i tillegg lite motivert for å ta mer myntbilder, jeg er gått litt lei og synes det er mer spennende med andre motiver.

Det at folk jeg hadde brukt tid og krefter på å svare som godt jeg kunne tidligere har begynt å "disse" meg på forumet, er ikke særlig motiverende heller. Så jeg tar ikke noe særlig av myntbilder lengre, og føler ikke for å bruke tid på denne tråden. De som ser litt tilbake i tid, kan selv se hvilke postere det var som dro denne tråden og ga folk tilbakemelding og oppmuntring i mange år. Jeg føler ikke jeg skylder noen noe her i det hele tatt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by aashild123 »

For oss er det sånn at vi føler det kanskje ble for mye bilder.
La ut innlegget for å høre hva folk flest mener om å det å legge ut sine egne myntbilder.
Vet bare at vi setter stor pris på å se andre sine fotografier.
Et flott bilde inspirerer.

Det er du, Svessien, som har lært oss det meste, gitt oss inspirasjon og guts til å fortsette med myntfotografering.
Savner egentlig dine kommentarer. Det man lærer av er å få tilbakemeldinger, både positive og negative.
Har masse, masse mer å lære - og dine bilder, Svessien, har vært til stor inspirasjon.

Når man starter omtrent med ingen kunnskap, er det fint at det finnes mennesker der ute som
velvillig deler av sin kunnskap og ekspertise.
For oss har det betydd alt.
Tusen takk!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

Nå kjenner jeg at jeg er ekte forbanna, så jeg vet at jeg burde lagt keyboardet fra meg og gjort noe annet, men jeg kjenner meg svært motivert for en 14 dagers utestengelse fra forumet, så jeg tenker at jeg kan gi dere feite gamle sutrekopper en aldri så liten post til. Det skal jo ingenting til før dere blir emosjonelle og begynner å gnåle likevel, så jeg skal ikke være dårligere.
Jeg slettet bildene mine fra tråden, det var det sikkert noen som fant grunnlag for å slenge litt dritt om. Det er mine bilder. Når moderatorene/forumeierne begynte å rasle med sablene og snakke om "sitt forum", syntes jeg det var greit å svare med "mine bilder", for å markere at dette forumet oppstår i fellesskap, og at man vanskelig kan "eie" folks mening og deltakelse. Jeg står fortsatt for den.

Noen av dere synes sikkert at jeg har vært fryktelig slem mot Zzzzz. Det få av dere kjenner til, er at jeg har sittet til langt på natt i pm-utvekslinger med Zzzz, hvor jeg har prøvd å megle mellom han og andre, oppfordre til en mer konstruktiv dialog og å forsøke å få smilet fram igjen. Flere ganger. Ikke bare på pm, men også privat. Dette var i tiden jeg var moderator. Da jeg opplevde å stadig komme til kort, og at det vi kom med ikke ble hørt eller respektert, begynte etter hvert slitasjen å ta overhånd. Til slutt fant jeg det vanskelig å respektere en person som viste så lite ydmykhet og respekt overfor andre. Han smidde riset selv.

Når det gjelder det å anklage enkelte i et visst miljø for arroganse, har dette med at de over flere år har forventet å få svar på ganske dumme spørsmål som de kunne ha funnet ut av helt greit på egen hånd, for så i neste omgang ganske enkelt la være å svare når jeg har henvendt meg til dem. Det kan hende det er jeg som overreagerer her, men jeg må si jeg synes det er rart å gang på gang se sin egen post ubesvart mellom meningsutvekslinger mellom disse posterne, særlig i og med at flere av dem har henvendt seg både i tråder og på mail, og fått svar fra meg de aller fleste gangene. Men så er jeg ikke samler av udiskutable toppkvaliteter, så da gir vel forklaringen seg selv.

Nå, totto, skal du få følge ut i naturen.
Last edited by svessien on 25 Jan 2014 11:57, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

aashild123 wrote:For oss er det sånn at vi føler det kanskje ble for mye bilder.
La ut innlegget for å høre hva folk flest mener om å det å legge ut sine egne myntbilder.
Vet bare at vi setter stor pris på å se andre sine fotografier.
Et flott bilde inspirerer.

Det er du, Svessien, som har lært oss det meste, gitt oss inspirasjon og guts til å fortsette med myntfotografering.
Savner egentlig dine kommentarer. Det man lærer av er å få tilbakemeldinger, både positive og negative.
Har masse, masse mer å lære - og dine bilder, Svessien, har vært til stor inspirasjon.

Når man starter omtrent med ingen kunnskap, er det fint at det finnes mennesker der ute som
velvillig deler av sin kunnskap og ekspertise.
For oss har det betydd alt.
Tusen takk!
Takk for det. Posten var ikke ment til dere.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Torashe »

Gi gass og blås ut :wink: d e jo flått d, akurat d ungdommen likar. Vet ikke om det er noe du bryr deg om, men bl.a takket være deg sveissen og losset så har jeg plukket opp en del gode tips og råd. Så mye mulig vi treffes i skogen. Har lært mye av og prøve meg frem med og ta bilder av mynt, men nå er det ut i den store verden med meg og.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lord Flash »

Jeg, og sikkert mange flere, synes det aldri kan bli for mange flotte myntbilder. Legger selv ut en sjelden gang, og der er ikke mye tilbakemeldinger (om noen), men jeg tenker som så at det kan jeg leve med, da sikkert mange har glede av å kikke på bildene uansett. Det har i hvert fall jeg. Så en stor takk til alle som tar seg den umake med å legge ut bilder, de nytes av mange, selv om vi er sløve med å kommentere. Please fortsett med det :)
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Torashe »

Det trenger jo ikke være perfekte mynter en legger ut. Jeg for min del savner bilder av mynter fra 1600 tallet. Flotte speciedalere som har sirkulert, og den slags. Er altid på jakt etter noen slike :wink: Har klikket meg inn mang en gang jeg,sett på bilde uten gi komentar. Men er jo bare se på posten det at den har jo blitt sett av litt mer enn 2-3 personer. Skryt og skryt, kan man nå kalle det for det? Misunnelse?? tja der havner hvertfall jeg på ett par av myntene innimellom. Så er det bare hva en vil prioritere for oss fattig folk, mat på bordet. Eller en rålekker speciedaler.
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Skarsvaag »

Jeg har aldri kommentert et myntbilde her inne, og kommer vel heller ikke til å gjøre det da jeg ikke eier noen kompetanse angående mynter. Jeg kan sikkert skrive kommentarer som "flott mynt" men har ikke fått meg til å gjøre det ennu.

Men bare det å få lov til å se disse praktfulle myntene ulike medlemmer her inne legger ut, er et privilegium, så jeg håber samlerne fortsetter med det.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Arve »

Det er synd du har slettet alle de fine bildene dine svessien, men jeg må jo si at jeg skjønner reaksjonen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by samler607 »

De som har kunnskapen og muligheten til å få til gode bilder, syntes jeg alltid har blitt tatt godt i mot av forumdeltakere. Med skryt og positive tilbakemeldinger.
Myntsamling er en hobby, men numistografi er en kunst.

Jeg håper svessien får noen unnskyldninger, han er etter mine øyne, en forumdeltaker forumet har utrolig mye igjen for.
Han har kunnskap i så mange nivåer og utrolig flink til å starte tråder, holde liv i tråder og lære bort. Kommer alltid med bidrag i alle områder og nivåer. ( oppfordrer folk til å se gjennom tråder på forumet, så ser dere selv )
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Heb »

Lord Flash wrote:Jeg, og sikkert mange flere, synes det aldri kan bli for mange flotte myntbilder. Legger selv ut en sjelden gang, og der er ikke mye tilbakemeldinger (om noen), men jeg tenker som så at det kan jeg leve med, da sikkert mange har glede av å kikke på bildene uansett. Det har i hvert fall jeg. Så en stor takk til alle som tar seg den umake med å legge ut bilder, de nytes av mange, selv om vi er sløve med å kommentere. Please fortsett med det :)
Jeg er vel en av de som har postet endel myntbilder i det siste. Synes selv det er spennende å ta bilder av flotte mynter og klare å videreformidle patina, osv på en ok måte. Har selv fått god hjelp av Lagrinn til å innse at kunsten med å ta fine bilder ligger i å kontrollere lyset. For en nybegynner hjelper det godt med noen praktiske råd og tips, og for mitt vedkommende hjalp det veldig med en kveld hvor vi tok bilder sammen. Derfor er det veldig positivt at de som er erfarne og kan ta gode bilder deler med seg av sine kunnskaper til andre. Svessien er vel en av de som har gjort dette, og selv om jeg personlig ikke har hatt så mye med ham og gjøre, har jeg sett at han har forsøkt å dele med seg av sin kunnskap på forumet. Han har også vært en ivrig trådstarter og veldig flink til å holde "tråder" gående. Synes imidlertid svessien kanskje overreagerte litt på lossets innlegg, men uansett håper jeg at både svessien og losset fortsetter med å være aktive på SF!
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by seddel80 »

Veldig kjekt med alle de flotte myntbildene her. Jeg er selv inne på tanken om å skaffe meg en makrolinse og begynne å øve opp egne myntfoto-ferdigheter.

Jeg har mange kinesiske proofmynter i min samling. Disse er som oftest i kapsel, men dessverre er det noen ganger små riper/matthet på kapselen som vil virke skjemmende på bilder. Jeg er på den annen side skeptisk til å åpne kapsler, og ta myntene ut for fotografering, ettersom jeg er redd det vil skade dem (selv om jeg bruker hansker). Er det noen som har erfaring/tanker rundt dette? På samme måte finner jeg det vanskelig å ta gode bilder av mynter i hartberger. Pleier andre brukere her på forum å ta mynter ut av hartberger for fotografering?
Post Reply

Return to “SHOWROOM”