Ny danske bøker

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny danske bøker

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:ADVARSEL! Katalogen kan inneholde sjokkerende opplysninger. Eiere og selgere av Gyldenløves "dukater" bør sitte ned når boken åpnes.
Jeg vil bare si at Gyldenløves jeton er bare toppen av isfjellet.

Hva med denne?

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=299
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny danske bøker

Post by Kjetil Kvist »

:-D

Ja, for eksempel den. Jeg mener at norske numismatikere heller får ta utfordringen og forsøke å dokumentere at enkelte utgaver likevel er mynter og at de er norske. Jeg tror det blir vanskelig, siden de stort sett bygger på hva tidligere numismatikere har følt, ment og trodd. Da blir katalogene fulle av følgefeil, og er man ikke villig til å se på dette med et kritisk blikk, så har man problemer med innstillingen til faget.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Vedrørende
viewtopic.php?f=6&t=299
Nu var det således, at H. H. Schou til sin beskrivelse 1926 blot katalogiserede, det han mente var mønter og uden at tage hensyn til om de var danske eller norske. En del stykker, som var diskutable blev behandlet af J. Wilcke i Kurantmønten 1927 uden at han fremkom med en endelig konklusion. I forbindelse med forarbejderne til sin møntbog, behandlede Holger Hede en mængde diskutable guld- og sølvstykker især i NNÅ 1957-58, men med et forkert udgangspunkt fejlkonkluderede han på en sådan måde, at han anbragte dem alle som værende norske mønter. Således blev det så uhæmmet afskrevet i Norges Mynter af Brekke, Ahlström og Hemmingson og det fremstod således som den pureste sandhed. Alle disse stykker og flere til er ikke norske mønter, men danske jetoner.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 33 – januar 2009

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#
Som et forskud på årets julegaver modtog jeg i begyndelsen af december måned kopi af en tegning fra 1835 gjort af medaillør F. C. Krohn visende en projekteret lejlighedsmønt, en specie i anledning af 300-året for reformationen i Danmark, 1836. Tegningen, som vises her, kan du så betragte som en lille forsinket julegave fra mig.

I 2009 skal der den 24. maj kl. 15 udkomme 3 bøger: Danske mønter og mønter fra lande samt områder i union med Danmark eller under dansk overhøjhed fra de ældste tider og indtil 1448. 1. og 2. bind, 228 og 178 sider, ialt 406 sider og med over 2000 billeder. Foruden det i titlen nævnte er også medtaget mønterne fra Holsten.
Dernæst et genoptryk af Danmarks ældste møntbog: En Ny Daler Bog / Baade paa Tyske oc Danske / Som Inde-holder Atskillige Slags wgeffue Mynt / Ducater / Croner / hele Daler / oc halffue Daler / Ordtstycker / Sølffpenge / Huer met deris Slag oc Billede som de ere Myntet met. Item / Disligeste huad huer er verd Wdi Lybske oc Danske Pen-nin-ge / som de ere vorderit oc kiend god for i Tyskland. Prentet i Kiøbenhaffn / Aff Matz Vingaard 1587. Oc findis samme steds til kiøbs.
Denne bog vil medfølge som bonus ved køb af dobbeltbindet om middelaldermønterne. Prisen for alle tre bøger er nu endelig fastlagt til 650 kroner. Bestillinger modtages fra 1. marts.
Hermed vil der så i Det store projekt være udkommet 8 bind samt et foreløbigt tillæg, ialt 1.900 sider og med over 8.500 billeder.
2009 bliver også året, hvor bogen Poletter & Pengetegn i Danmark 1960-1989 bliver færdigskrevet. Siden sidst er manuskriptet kun vokset til 235 sider; til gengæld er jeg i fuld gang med at scanne de mange poletter, som skal illustrere bogen, som skal udkomme i 2010.
Derefter skal jeg i gang med at skrive videre på 2011’s udgivelse Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthi-storie. Indholdet bliver dels et optryk og en udvidelse af de vigtigste af mine mange tidsskriftsartikler siden 1959 om danske og norske mønter, dels en række hidtil upublicerede arbejder. Tyngdepunkterne bliver lejlighedsmønter af enhver tænkelig art og projekterede aldrig fremstillede mønter. Jeg har i årenes løb indsamlet et særdeles stort billedmateriale, der viser mange af de forslag, der i tidens løb har været. De, der kun samler mønter for at krydse dem af i et katalog, behøver ikke at kende disse forslag. Der er ingen mulighed for at kunne erhverve noget, der aldrig er lavet.
Så lurer i horisonten Mønter fra Slesvig & Holsten 1448-1923. Den skal udkomme i 2012 og indeholder foruden de kongelige, hertugelige og grevelige mønter også ærkebiskoppelige mønter fra Bremen og biskoppelige mønter fra Lübeck samt nødmønter fra tiden omkring afslutningen af den første verdenskrig. En stor del af denne bog blev allerede skrevet for mere end 30 år siden, men med datidens teknik så jeg ikke mulighed for dens udgivelse. Det kan lade sig gøre nu.
Hermed kan forhåbentlig forstås, at jeg kommer ikke til at kede mig det første års tid.
Hvis du endnu ikke har erhvervet de hidtil udkomne bind i Det store projekt har jeg et godt forslag til et nytårsforsæt: Køb de indtil nu udkomne bøger straks i det nye år. Prisen er 2.450 kroner, som gerne kan betales i op til 6 rater.
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
Reformationsspecie 72.jpg
Reformationsspecie 72.jpg (52.92 KiB) Viewed 4467 times
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny danske bøker

Post by jornkris »

Jørgen Sømod wrote: Samlere i Norge anbefales at indgive samlede bestillinger. Ved levering af mindst 4 bogsæt til en adresse leveres bøgerne portofrit.
Jeg var godt fornøyd med medaljeboken og tenkte å kjøpe disse også.
Er det noen andre i Oslo som tenker å kjøpe disse? Så kan vi få de sendt sammen og spare et par kroner.


Sømod, hvor store opplag har du hatt på bøkene i serien?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Hvis jeg sælger bare 10 bøger til Norge, da er det mange.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 36 – april 2009

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#
Trykningen af tobindsværket Danske mønter og mønter fra lande samt områder i union med Danmark eller under dansk overhøjhed fra de ældste tider og indtil 1448. er nu i fuld gang. Det kan stadig nås at erhverve det til udgivelsesdagen søndag den 24. maj kl. 15. For dog at være sikker, skal betaling for levering i Danmark DKK 650,- være mig i hænde senest den 30. april. Det kan ske ved fremsendelse af check, indbetaling på giro 3064719 eller ved bankoverførsel til 0440-3064719.
Der er nu 125 trykklare sider ud af lidt over 250 til den 9. udgivelse, Poletter & Pengetegn 1960-1989, som skal udkomme i 2010.
For afvekslingens skyld har jeg brugt lidt tid på at frembringe de første fuldt færdige prøvesider til Mønter fra Slesvig & Holsten 1460-1923, som skal udkomme i 2012. Mens kapitlerne med hertugelige, grevelige og gejstlige mønter blev skrevet allerede for over 30 år siden, og efterfølgende blot har ventet på at blive udgivet, da skal de kongelige mønter bearbejdes helt fra bunden. Det er dog ikke noget problem, thi jeg kender disse mønter lige så godt, som alle andre kan den lille tabel. Er du nysgerrig, sender jeg gerne et par prøvesider mod frankeret svarkuvert.
Jeg har også set lidt på Hvid · Skilling · Øre, Bidrag til den nyere tids mønthistorie, som skal udkomme i 2011. Det foreløbige manuskript fylder 125 sider, men det skal snart svulme op.
Den opmærksomme interesserede, vil have bemærket, at jeg hidtil ikke har lovet nogen udgivelse i 2013. Jeg er nu så langt fremme i Det store projekt, at jeg kan afse tid til at frembringe en tidssvarende bearbejdning af de nyere danske og norske mønter startende med 1448. I alle tilfælde bliver tiden indtil 1588 katalogiseret, måske bliver arbejdet ført helt op til dato. Her vil der efter bedste evne blive ryddet ud i de utallige fejl, misforståelser, forglemmelser, udeladelser og uvedkommende prægninger, som de nuværende benyttede kataloger er fyldt med.

Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Hvis vore små skævøjede venner i peking i stedet ville producere mønter som vedlagte, var de vel værd - for kuriositetens skyld - at erhverve.
Attachments
3 mark 1720
3 mark 1720
1720 3 mark.jpg (146.52 KiB) Viewed 3919 times
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Ny danske bøker

Post by MarkusLømo »

Jørgen Sømod wrote:Hvis vore små skævøjede venner i peking i stedet ville producere mønter som vedlagte, var de vel værd - for kuriositetens skyld - at erhverve.
Flotte mynter! Hadde vært vanskelig å motstå slike, ja, helt enig i det.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Alle medlemmer af samlerforum, som er i besiddelse af et gyldigt norsk pas inviteres hermed til reception på Hollændervej 20, DK 1855 Frederiksberg C søndag den 24. maj kl. 15-19 i anledning af udgivelsen af tobindsværket om danske middelaldermønter.
Tag straks en tur med danskebåtene og få en uforglemmelig oplevelse.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 38 – juni 2009

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#
Først og fremmest må jeg bringe en tak til de mange, som gæstede mig på udgivelsesdagen af tobindsværket Danske mønter og mønter fra lande samt områder i union med Danmark eller under dansk overhøjhed fra de ældste tider og indtil 1448. Og nok en tak for de mange rosende ord.
Hermed er der så udkommet 8 bind i Det store projekt og dertil et foreløbigt tillæg, tilsammen 8½. Det er jo næsten som en velkendt film af Fellini!
For god ordens skyld skal jeg gentage, at det er stadig muligt at erhverve alle de hidtil udkomne bind. Hvis du er i tvivl, så henvend dig på nærmeste bibliotek. Hvis de ikke selv har bøgerne, er de forpligtede til at skaffe dem frem. Så kan du selv se, at du har svært ved at undvære dem. Derved er der så heller ikke noget med at købe katten i sækken.
Lige nu gælder det for mig om at færdiggøre næste års udgivelse Poletter & Pengetegn i Danmark 1960-1989, ligesom jeg er i fuld færd med udgivelsen i 2011, som skal omhandle den nyere tids mønthistorie. Og jeg lover, at i begge bind vil enhver, der selv mener sig som værende ekspert på emnerne, finde hundredevis af højst overraskende billeder. Det vil dog sige, at udgivelsen i 2011 bliver også et dobbeltbind, så det er i virkeligheden 3 bind, der er tale om.
Hvis du skulle have et eller flere 17- og 1800-tals møntauktionskataloger, som du mener at kunne undvære, da er jeg interesseret køber.
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 39 – juli 2009

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#
Efter en længere tids pause er jeg atter gået i gang med næste års udgivelse, Poletter & Pengetegn i Danmark 1960-1989. Den bliver færdig til tiden. Bare rolig. Den kommer på dato og klokkeslet. For øjeblikket fylder manuskriptet 258 sider, hvoraf de 164 foreligger trykklare.
Ellers har jeg beskæftiget mig med arbejdet med udgivelserne i 2011, nemlig bidragene til mønthistorien senere end 1448. Manuskriptet er vokset hver eneste dag. Lige nu er det på 257 sider. Dertil er der, foruden de mange billeder som allerede er placeret, hundredevis af billeder, som forlængst er digitaliseret og som blot venter på at blive anbragt på de rette steder.
For lige at repetere, da er der i Det store projekt indtil nu udkommet:
Danske mønter og mønter fra lande samt områder i union med Danmark eller under dansk overhøjhed fra de ældste tider og indtil 1448. 2 bind, 2009
228 og 178 sider, helbind med guldtryk. Pris kr. 650,-
Danske & norske medailler & jetoner siden jernalderen og indtil 1788, 2006
252 sider, helbind med guldtryk.
Poletter & Pengetegn i Danmark siden stenalderen og indtil omkring 1960, 1. del. Tiden indtil 1900, 2003
278 sider, helbind med guldtryk. Pris kr. 450,-
Poletter & Pengetegn i Danmark siden stenalderen og indtil omkring 1960, 2. del, 1900-1924, 2004
222 sider, helbind med guldtryk. Pris kr. 350,-
Poletter & Pengetegn i Danmark siden stenalderen og indtil omkring 1960, 3. del, 1924-1960, 2007
278 sider, helbind med guldtryk. Pris kr. 425,-
Frimærkepenge i Danmark, anvendelse, beskrivelse og udbredelse anskuet ud fra historiske, topografiske, filatelistiske og numismatiske synsvinkler. 1. del. Ældre emissioner og københavnske serieudgaver, 2005
168 sider, helbind med guldtryk. Pris kr. 300,-
Frimærkepenge i Danmark, anvendelse, beskrivelse og udbredelse anskuet ud fra historiske, topografiske, filatelistiske og numismatiske synsvinkler. 2. del. Enkeltudgaver geografisk ordnet, 2008
254 sider, helbind med guldtryk. Pris kr. 400,-
Foreløbigt tillæg til Danske & norske medailler & jetoner siden jernalderen og indtil 1788, Poletter & Pengetegn i Danmark siden stenalderen og indtil omkring 1960 & Frimærkepenge i Danmark
42 sider, helbind. Pris kr. 125,-

Et firma i Kina tilbyder kopier af sjældnere nyere mønter fra en lang række lande, herunder Danmark. Mønterne er alle tydeligt mærket COPY, men de kan også leveres uden denne mærkning. Det drejer sig for de danske mønter om
5 øre 1875
1890
2 øre 1876
1887
1892
1 øre 1876
1878
1881
1892
1 krone 1924
1960 aluminiumbronce
.
.
Mønterne er præget med stempler, som enten er fremstillet ved gnistbearbejdning eller ved laserteknik. Til begge metoder kræves en originalmønt. Imidlertid har kineserne kun haft slidte originalmønter til deres rådighed, ligesom de næppe har haft de pågældende årgange, hvorfor de ønskede årstal ved stempelfremstillingen synes tillempede. Eksempelvis fremtræder 1 krone 1924 som medaillepræg med polerede stempler, men selve motivet virker fladslidt; initialerne for medailløren er nærmest usynlige. Årstallet derimod står knivskarpt.
Blanketterne til kopimønternes fremstilling er gjort af tilgængelige plader. 5 øre vejer således mere end et kvart gram for lidt. 2 øre vejer et halvt gram for meget. 1 øre vejer korrekt. 1 krone vejer næsten et kvart gram for lidt. Ved at måle metallets elektriske modstand viser det sig, at man ikke har anvendt de rette legeringer, men blot anvendt metaller, der i farve svarer til de originale mønter. Broncemønterne er ikke som originalmønterne blevet brunpatineret, men fremtræder som det kobber, de er lavet af.

Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1

Jørgen Sømod
Hollændervej 20
DK 1855 Frederiksberg C
Danmark
Telefon X 45 - 33212484
Mailto:numis@vip.cybercity.dk
http://www.cam.org/~anfc/p_somod.htm
http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/litts.htm
Attachments
kinafalsk 6.JPG
kinafalsk 6.JPG (47.62 KiB) Viewed 3513 times
kinafalsk 5.JPG
kinafalsk 5.JPG (42.81 KiB) Viewed 3513 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny danske bøker

Post by Kjetil Kvist »

Jeg gleder meg sååååå til kineserne oppdager 2-øren 1968.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 40 – august 2009

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#
I Forslag til Staden Kjøbenhavns Budget for Aaret 1873, Kjøbenhavn 1872 meddeles side 119 under fattigvæsenet en udgift til:
5,000 Stkr. Kobbertegn ................... 78 Rd. 12 Sk.
Fremstillingsprisen er således på præcis 1½ skilling pr. stk.
Det drejer sig selvfølgelig om den såkaldte Ladegaardspecie. Desværre er Københavns kommunes journal for året 1873 blevet kasseret, men alle bilagene, herunder fakturaer er bevarede. Hvis du bor i nærheden af København og har et par dage eller tre til overs, så er det måske dig, der skal ind på Københavns Stadsarkiv på Københavns Rådhus for at lede efter fakturaen. Tag en lille snak med mig forinden og iøvrigt kan jeg sige, at personalet på stadsarkivet er både rare og hjælpsomme.

Poletter & Pengetegn i Danmark 1960-1989, som skal udkomme i 2010 fylder lige nu 260 sider, heraf foreligger 187 sider trykklare. Der er ingen problemer. Kun manuelt arbejde.
Gard bog billede.jpg
Gard bog billede.jpg (43.93 KiB) Viewed 4330 times
Gard Emsøy fra Stavanger har skrevet nogle artikler om norske vikingetidsmønter. Nu har jeg lokket ham til at lade dem udkomme i bogform. Myntreformer og geistlig utmyntning under Haraldsønnene og Magnus Berrføtt. Det er i virkeligheden de første forarbejder til en kommende nybearbejdning af Norges Mynter i Middelalderen. Bogen er 78 sider og format og indbinding er som mine bøger. I Norge er det ham selv, der forestår salget. Der koster den NOK 250,- portofrit tilsendt i Norge. Gard Emsøy kan kontaktes på gard_emsoy@hotmail.com
I Danmark og Sverige er det mig, som distribuerer den. Her koster den DKK 200,- portofrit tilsendt til adresser i Danmark; ved forsendelse til Sverige er prisen DKK 240:- eller ved kontant SEK 350:-. Erhvervelse kan ske ved bankoverførsel til min konto 0440-3064719. Udgivelsesdagen er 24. august. Hvis du vil være sikker på at modtage bogen ved udgivelsen, er det nødvendigt at bestilling er foretaget senest 5. august. Gard vil iøvrigt tage et par eksemplarer med til den kommende numismatiske kongres i Glasgow.
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1

Jørgen Sømod
Hollændervej 20
DK 1855 Frederiksberg C
Danmark
Telefon X 45 - 33212484
Mailto:numis@vip.cybercity.dk
http://www.cam.org/~anfc/p_somod.htm
http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/litts.htm
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 41 – september 2009

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#

Arbejdet med Poletter & Pengetegn i Danmark 1960-1989, som skal udkomme i 2010, nærmer sig sin afslutning. Manuskriptet fylder nu 269 sider, hvoraf 218 sider er trykklare.
Snart skal jeg så skrive videre på 2011’s udgivelse Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthistorie. Det bliver ikke en komplet mønthistorie, men som tidligere fortalt er hovedvægten lagt på lejlighedsmønter og projekterede mønter. Jeg er dog lydhør for forslag om mønter og emner, der ønskes nærmere behandlet. Så hvis der er noget du gerne vil læse om, da lad mig det vide.
De kommende bind skal alle omhandle danske, norske og slesvig-holstenske mønter senere end 1448. Hvis du synes, det kan være interessant, skal du velkommen til at sende mig billeder af dine mønter og såfremt jeg ser mulighed for det, skal jeg da gerne illustrere bøgerne med netop dine mønter. Mønterne behøver nødvendigvis ikke at være i ypperste kvalitet. I mange tilfælde kan det være mere passende at vise mønten i den kvalitet, den normalt forekommer i. Med mindre andet er aftalt, skal billeder leveres i farver eller gråtoner, størrelse 1:1, 300 dpi, format .jpg.
Såfremt du har tanker om at få publiceret et større eller mindre numismatisk arbejde, da kan det da godt være, at jeg kan afse tid til at hjælpe dig med klargøring og udgivelse. Eksempelvis har jeg selv ingen planer om at skrive om hverken nyere medailler eller pengesedler.

Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1

Jørgen Sømod
Hollændervej 20
DK 1855 Frederiksberg C
Danmark
Telefon X 45 - 33212484
Mailto:numis@vip.cybercity.dk
http://www.cam.org/~anfc/p_somod.htm
http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/litts.htm
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”