MEM's 2014 databaseårbøker

Numismatisk forum
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by rega65 »

bengt wrote:
Olav K wrote:Men betingelsene ellers...I neste avsnitt refereres lett fornorsket betingelsene for vedkommende verk (her kalt "Boken" istedet for full tittel på den enkelte bok). Du får ditt navn trykket på hver side av "Boken", noe som ikke skal skape tvil om det er utferdiget til deg (i MEMs eksempel John Smith). Her betingelsene:

"Boken" er levert kun til internt, "hemmelig" og privat bruk for John Smith. Denne bok er levert på betingelsele av at den IKKE kan kopieres ("skrives av"), digitaliseres, utlånes, selges, overdras, stilles til rådighet for eller viderbringes til andre, eller offentliggjøres, hverken helt eller i utdrag - uten forhånds-special-avtale.
Avtalt konsekvens: Senest ved den originale erhververs dødsfall skal "Boken" tilbakeleveres MEM. Andre har ingen rett til besittelse av "Boken".
"Boken",copyright MEM
Jeg finner ikke disse betingelsene noe sted, selv om jeg også antar det ref mailen MEM sendte ut etter Skanfil sin auksjon... Hvor fant du dem?

MEM: Vet at du leser aktivt på dette forumet. Som du vet har jeg alle de norske bøkene fra og med bind 1, men du mister meg som fast kunde hvis dette medfører riktighet... At jeg eller mine arvinger ikke skal kunne lovlig selge min litteratur når min samling selges finner jeg meg ikke i...
Får bare satse på at MEM dør før meg... :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

Jo flere mails jeg leser fra MEM, jo oftere tenker jeg på kommentarspaltene i VG.

Jeg har idag bedt MEM om ikke sende meg flere mails.

Jeg vil også i framtiden selge eventuelle utgivelser av mine bøker med den forutsetning at de ikke skal selges - eller gis - videre til MEM. :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Olav K »

Jeg har også fått e-poster fra MEM, som han har bedt meg oversette og legge inn. Det gjør jeg ikke, og selv uoversatt er filene så store at jeg ikke får dem inn - det klarer MEM selv, og vi leser stort sette engelsk.
Men jeg kan legge inn eksempelsiden som viser hvordan "kjøper/bruksberettiget" får sitt navn på hver side av boken (kopiering vil røpe kilde) og med betingelsene nederst på siden (antagelig på hver side).
Mem Demo side.jpg
Mem Demo side.jpg (85.21 KiB) Viewed 1493 times
Dernes kan jeg vise et av vedleggene som forklarer mems argumentasjon. Ved ordinært salg berøves forfatteren for fortjeneste ved senere vidersag, ved MEMs model får han betalt for hvert re-salg:
MEMargumentrekke.jpg
MEMargumentrekke.jpg (182.11 KiB) Viewed 1493 times
Det han ønsker er å hindre
a) det han mener er "piratbruk" - at hans tekster utnyttes kommersielt uten at han får betalt, og
b) "gratispassasjerer" at noen skal bruke hans bøker (på en eller legitim måte) men uten å betale ham som forfatter.

og han varsler at prisen for slik illegitim bruk vil være DKK 100.000.
Herved viderebrakt.
Ønsker MEM fortsatt bruk av mine formidlingstjenester overveier jeg å beregne honorar.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

Foreslår du fakturerer med gaffel.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by janpetter »

MEM`s bøker er meget gode oppslagsverk , men med disse betingelsene ovenfor sine kunder blir det vel litt som å sage av greina du sitter på .
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by signum »

Litt på siden i denne alvorlige tråden :?

……… MEMet var ment som en kulturell analogi til genet, og det fins derfor en rekke klare paralleller mellom gener og MEMer. Begge kan spres til nye «generasjoner» av «bærere», og denne spredningen kalles for replikasjon. Replikator brukes derfor som overbegrep over enheter som gener og MEMer, som har mulighet til selvkopiering. Videre kan både gener og MEMer «dø ut» hvis de ikke får replisert seg, og de kan mutere, dvs. endre seg over tid……...

Om MEM, eller memetikk om man vil : http://no.wikipedia.org/wiki/Mem
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by bengt »

Olav K wrote:Ved ordinært salg berøves forfatteren for fortjeneste ved senere vidersag, ved MEMs model får han betalt for hvert re-salg:
Problemet før har vært at han har nektet å selge eldre utgaver. Når jeg startet med myntsamlig (seriøst) fantes det allerede flere utgaver av hans bøker, jeg kontaktet ham da for å forhøre meg om det fantes noe restopplag. Da fikk jeg beskjed om at det var synd for meg at jeg ikke hadde kjøpt bøkene når de kom ut, og de ble aldri omsatt brukt så det ville jeg nok ikke klare å få tak i... Så kjøpte jeg jo de nyeste bøkene hans og oppdaget at de var egentrykket og egeninnbunnet (hadde slik spiralinnbindingsmaskin på forrige jobben min). Etter flere epost over lang tid fikk jeg beskjed fra ham om at en tidligere eier hadde solgt bøkene sine og jeg kunne få kjøpe dem via MEM, når jeg fikk dem stod det MITT navn inne i boken, så det var nok en ørliten bløff...

Kanskje han nå da faktisk produserer opp eldre bind da, siden det ikke er lov til å kjøpe dem brukt?

Men samme kan det være. Så lenge han har en slik holdning kommer jeg ikke til å kjøpe flere bind uansett...
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by jba »

bengt wrote: Men samme kan det være. Så lenge han har en slik holdning kommer jeg ikke til å kjøpe flere bind uansett...
Og det gjør ikke jeg heller..... Dessuten, bare det å få alt søppelet fra "Gerbers forlag" med bunkevis av personhetsende stensiler ramlende ned i postkassen er en prøvelse. Det alene er for meg god nok grunn til å ikke kjøpe flere bøker fra MEM.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Olav K »

Mer formidling (mottatt pr e-post, evt kopihonorarkrav vil bli motregnet i formidllingshonorar)
MEMstdSvar.jpg
MEMstdSvar.jpg (139.15 KiB) Viewed 1322 times
iMEMsitatmage002.jpg
iMEMsitatmage002.jpg (14.15 KiB) Viewed 1322 times
MEMSpørsm.jpg
MEMSpørsm.jpg (10.64 KiB) Viewed 1322 times
Svaret her ligger åpenbart i neste bilde:
MEMbibliografi.jpg
MEMbibliografi.jpg (52.21 KiB) Viewed 1322 times
Som et apropos fikk jeg også en link til en brødrene Marx-film som kan sees som et mulig utslag av selvironi:
om linken ikke virker heter den "a day at the races" e.l.Nytt forsøk,link:
http://www.youtube.com/watch?v=9LBIsDBC848
Last edited by Olav K on 11 Feb 2014 01:13, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

Det er jo interessant at MEM fremdeles har evnen til å få andre enn ham selv til å framføre hans egne standpunkter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by hertervig »

Fra sikre kilder har jeg fått rede på at slike holdninger og slikt beteendemønster kvalifiserer til galleriplass i et lite rom med elendig akkustikk i himmelen der man i all evighet er henvist til å lytte til dansebandmusikk på panfløyte. Med høreapparatet på full guffe.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Olav K »

Kjetil, mitt projekt er todelt:
1) Folkeopplysning, som ligger meg nær, og det er derfor jeg er redaktør av NNT og skriver meget her. Jeg har notert at tidligere disipler av MEM ikke helt har trodd på "Microsoftmodellen". Det burde nå være dokumentert gjennom sitater og dokumentkopier.
Ren opplysning.
2) Mange vil ha oppfattet at jeg som pensjonist har søkt studier jeg ikke gjorde i min mer yrkesorienterte ungdom, jeg har således brukt tid ved det humanistiske fakultet (særlig institutt for historie og arkeologi) og teologisk fakultet. Men nå har jeg beveget meg over plassen nord på Blindern og begynt å lese sosiologi og sosialantropologi (Sosialvitenskapelig fakultet). Studiet av MEMs meddelser til omverdenen - spesielt ved hjelp av formidlere - inngår i min innhentig av grunnlagsmateriale for dette.
Men - la meg understreke - jeg har forståelse for hans frustrasjon, den deles nok av de fleste som har begått faglitteratur i bok- eller artikkelform, du får dårlig betalt i utgangspunktet - og intet (eller bedrøvelig lite) for det som kopieres (vi har noe som heter KOPINOR-avtalen, som gir en viss royalty ved organisert kopiering i universitetets regi).

MEM har underveis spurt om min mening, og jeg har gitt ham svaret at jeg ikke tror på et forbud som ikke kan håndheves - men han mener at han kan. Han ville ha lykkes om han hadde en database som krevet passordtilgang mot betaling (flere databaser for antikk mynt har det) - men han velger selv å la databasene trykke. Som sådan er han et "fenomen" - litt i utakt med vår tids tekning, men derfor interessant å følge ( og formidle).
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by arnetech »

hertervig wrote:Fra sikre kilder har jeg fått rede på at slike holdninger og slikt beteendemønster kvalifiserer til galleriplass i et lite rom med elendig akkustikk i himmelen der man i all evighet er henvist til å lytte til dansebandmusikk på panfløyte. Med høreapparatet på full guffe.

denne var knakende bra :-) men seriøst, det MEM krever er jo som tatt fra en alternativ virkelighet, kan ikke tenke meg at mange går med på disse betingelsene.
Live long & prosper
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Arve »

Olav, hvis dine intensjoner er å studere MEM og hans likesinnede så burde du kanskje forflytte deg som student fra Blindern og til Gaustad eller Vinderen. :wink:
Hvis det er penger fra Kopinor du er ute etter så får du del i dem gjennom f.eks. medlemskap i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

MEM-seminaret på BI vil nok være langt mer interessant: "How to loose friends, alienate people and see your customers as enemies - a loosing businessmodel in modern danish numismatics." :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”