Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post Reply
IKB
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2012 22:02

Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by IKB »

Jeg arvet 4 malerier av min mormor for noen år siden som har stått på loftet til nå..Hadde vært arti å finne ut litt om bildene/kunstneren, men finner ikke mye informasjon på nettet.. Noen som kjenner til denne kunstneren og kan fortelle litt mer, eventuelt verdi på maleriene? Mulig han er Dansk?
Alle maleriene er signert -Borch og et årstall..
IMAG0391.jpg
IMAG0391.jpg (118.74 KiB) Viewed 6191 times
IMAG0390.jpg
IMAG0390.jpg (113.28 KiB) Viewed 6191 times
IMAG0389.jpg
IMAG0389.jpg (106.21 KiB) Viewed 6191 times
IMAG0388.jpg
IMAG0388.jpg (95.89 KiB) Viewed 6191 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by Arve »

Hei og velkommen til forumet. Beklager å måtte skuffe deg, men dette er verdiløs massevare muligens produsert i Kina.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
dannyv
Posts: 3
Joined: 24 Apr 2012 18:26

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by dannyv »

Jeg kjøpte et fint bilde på loppemarked i fjor, ser gammelt ut men har signaturen Borch den også (signaturen ser nyere ut enn maleriet synes jeg). Så på baksiden at det sto kr 206,50 og noe annet skriblerier (1465 II B), så tenkte jo at det kunne være verdt mer enn de 100 jeg betalte for de.

Nå vet jeg ikke hvor gammelt det er, men på baksiden av maleriet ser man jo at det er et maleri, i og med det er noen malingsflekker som har gått igjennom (men nå har da ikke jeg noe peiling på dette her).

I og med du sier det er juggel Arve, og mest sannsynlig produsert i Kina. Kan du utdype det litt mer, er jo alltid kjekt å lære litt mer når man først får svar på slike ting :) Mest sannsynlig er da vel også Borch et fiktivt navn(slik jeg har sett i andre poster om "Kinaproduserte" juggel-malerier). Er det blant annet den markante(og veldig tydelige) signaturen som er første tegn på at noe skurrer?

IKB: Nå ser jeg ikke din signatur, men du kan jo verifisere at dette er samme signatur (ser antydninger til at h er av samme fasong iallefall)

Mvh,

Daniel
Attachments
WP_000043.jpg
WP_000043.jpg (84.51 KiB) Viewed 6109 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by tho »

Det er masseproduksjon, samme motiv malt mange ganger. Sent 1900-talls (ca 1970?).
Prislappen er hva maleriet kostet i møbebutikken/rammebutikken som veggdekorasjon.
Vet ikke hvor det er produsert, men de som er drevne lager et slikt maleri på kort tid.
Verdien er nok hva du har betalt for maleriet, 100 kr. Det var dyrt til å være loppemarked,
men hvis du liker maleriet, så er vel det hovedsaken.
dannyv
Posts: 3
Joined: 24 Apr 2012 18:26

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by dannyv »

Hei,

takk for svar tho! Har ingen formening om når dette kan ha vært malt, da dette ikke er noe jeg vet noe om.

100 lappen gikk jo til en god sak! Ser jo helt ok ut på veggen min i leiligheten så :)

Mvh,

Daniel
Mmaaland
Posts: 1
Joined: 15 Mar 2014 12:03

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by Mmaaland »

Hei Daniel.
Jeg tror jeg kan avkrefte at dette er masseproduksjon. På slutten av 80 tallet og frem til 1990 hadde vi en danske som het Borch som kom og solgte bildene sine på arbeidsplassen min. Jeg var medlem i kunstklubben til bedriften min og han henvendte seg derfor til oss. Noen av bedriftene som har kunstforening kjøper kunst av ikke akrediterte kunstnere. Vi hadde en periode hvor vi gjorde d samme.
I den forbindele var Borch en av de kunstnerne som oppsøkte bedriftene direkte for å selge kunsten sin.
Jeg kjøpte selv et bilde i 1990 hvor han også har signert bildet med - Borch -90. Han fortalte at datteren hadde stått modell til det bildet jeg hadde kjøpt.

Jeg ser ut ifra de bildene som er lagt ut i dette forumet er typisk motiv som han laget.
Tørkede blomster, hus, bilde av damer. Tror også han malte seilskuter om jeg ikke husker feil.
Men samtidig tror jeg ikke det har høy verdi. Tror jeg betalte noe over kr 1000.
ta@nilan.dk
Posts: 1
Joined: 24 Jan 2016 17:29

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by ta@nilan.dk »

Hej alle
I 1986 og frem til 1988 fik vi på vores fabrik i Hedensted Danmark besøg af Borch der kom for at sælge sine billeder ved juletid Vi købte 6 billeder af ham 2 hvert år da vi godt kunne lide billederne og manden og fordi han fortalte en lille historie om hvert billede Jeg mener han fortalte at han havde fem børn Er der nogen som ved hvad der skete siden han holdt op med at komme
Mvh Torben Andersen
Felix1999
Posts: 1
Joined: 07 Oct 2019 21:09

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by Felix1999 »

Kjøpte et bilde desember 1986, jeg jobbet da i en ban i Oslo.
Nederst til høyre står det Borch 86.
Husker han og han var dansk.
Attachments
Borch 86
Borch 86
TVTF%A%0ROiN3p0t1RghCA.jpg (1.4 MiB) Viewed 2516 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som vet hvem denne kunstneren er?

Post by tho »

Mmaaland wrote: 15 Mar 2014 12:21 Hei Daniel.
Jeg tror jeg kan avkrefte at dette er masseproduksjon. På slutten av 80 tallet og frem til 1990 hadde vi en danske som het Borch som kom og solgte bildene sine på arbeidsplassen min. Jeg var medlem i kunstklubben til bedriften min og han henvendte seg derfor til oss. Noen av bedriftene som har kunstforening kjøper kunst av ikke akrediterte kunstnere. Vi hadde en periode hvor vi gjorde d samme.
I den forbindele var Borch en av de kunstnerne som oppsøkte bedriftene direkte for å selge kunsten sin.
Jeg kjøpte selv et bilde i 1990 hvor han også har signert bildet med - Borch -90. Han fortalte at datteren hadde stått modell til det bildet jeg hadde kjøpt.

Jeg ser ut ifra de bildene som er lagt ut i dette forumet er typisk motiv som han laget.
Tørkede blomster, hus, bilde av damer. Tror også han malte seilskuter om jeg ikke husker feil.
Men samtidig tror jeg ikke det har høy verdi. Tror jeg betalte noe over kr 1000.
Disse maleriene har ingen kunstnerisk eller økonomisk verdi idag.

Send de til f.eks. Blomqvist nettauksjon og spør om de vil ta bildene
inn til sin auksjon, så får du bekreftet at det stemmer.
Post Reply

Return to “Malerier”