Speciedaler 1836

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1836

Post by Trond i California »

Siste nykommer til Speciefamilien min er et pent eksemplar fra 1836. Det begynner etterhvert aa bli en fin samling av Carl XIV Johan specier i albummet mitt men det er fortsatt mange jeg ikke har saa jakten fortsetter for fullt...

Denne er NGC slabbet som XF-45, og er etter min mening en grei 1+ kvalitet. Loeven og perlene er pene, men jeg synes kongen har litt for slitt haar til aa vaere 01/1+? Setter som alltid pris paa kommentarer eller synspunkt...
Attachments
1836 Speciedaler Low Res.jpg
1836 Speciedaler Low Res.jpg (413.53 KiB) Viewed 1264 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Speciedaler 1836

Post by ramazotti »

XF 45 stemmer vel greit,men denne liker jeg ikke. Riper ,flekker, og ser for meg renset ut.Kantslag rundt om.

Jeg samler jo ikke slike ,men til en hyggelig pris kunne den fått plass.

Bildene er fine,det skall du ha.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1836

Post by hertervig »

Nye speciedalere i samlingen kan da aldri være feil. :D

Flott løve, den synes jeg ihvert fall holder 1+/01. Det er den lokken over øret på Carl Johan som er litt flat, men det er vel også der slitasjen kommer først. Den har fått et lite kantstøt over kronen, men ikke så veldig sjenerende. Det øvrige er vel innsving av slabb. Ripene virker ikke å være så veldig fremtredende, mer av den typen som kun vises når mynten holdes i en spesiell vinkel. Om den har vært renset en gang i tiden er jo mulig, kan gjerne være den har godt av å ligge åpent noen tid og hente seg inn igjen.

Et sted mellom 1+ og 1+/01 ville jeg lagt meg, og da er det vil ingen grunn til å bytte den ut om ikke tilfeldighetene skulle gjøre at det allikevel blir sånn. Fin mynt, synes jeg.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1836

Post by Trond i California »

Takk for gode svar & tilbakemeldinger, ramazotti og hertevig. Det er nok riktig at mynten har flere lyter slik som smaa kanthakk, en flekk, noen riper og kanskje renset. Den fremstaar likevel ganske pen haandholdt saa du hertevig har helt rett i din antagelse at vinkelen betyr endel naar man tar bilder...Bildene er tatt utendoers i kraftig California solskinn...
ramazotti wrote:Jeg samler jo ikke slike ,men til en hyggelig pris kunne den fått plass.
All den tid jeg fikk kjoept den for mindre enn katalogprisen for kvalitet 1 er jeg meget godt fornoeyd. Saa faar vi se om jeg finner et bedre eksemplar en gang i fremtiden :D
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1836

Post by samler607 »

Gratulerer med ny specie.
Det var denne som gikk på Ebay for kort tid siden, eller blingser jeg helt?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1836

Post by Trond i California »

samler607 wrote:Gratulerer med ny specie.
Det var denne som gikk på Ebay for kort tid siden, eller blingser jeg helt?
Korrekt!
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Speciedaler 1836

Post by 2rhaug »

Enig med hertervig. Sådanne speciedalere blir aldri feil.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”