Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Olav K »

Jeg har en gammel bekjent. Han bor noen stasjoner ovenfor meg på samme trikkelinje. Han abonnerer på "skandinaviske gullmynter" fra SH. Jeg forteller ham at han blir lurt, han betaler for meget, jeg fikk ham inn som medlem i NNF. Han abonnerer fortsatt. Det er jo sikkert, sier han - ekthetsbevis, fine esker å samle i, hyggelig å gi til barnebarn når tiden er inne. Du får dem billigere på auksjon, sier jeg. Da vet jeg ikke hva jeg får, sier han, SH garanterer ekte vare, om jeg må betale litt mer er greit nok. Kjøper du hos OMG eller tilsvarende har de samme ansvar for ekthet - i tillegg konserveringsgrad, sier jeg. Han har ikke tid til å gå på auksjon,sier han, her får han et tilbud i posten - som han kan si ja eller nei til, eller vente med.
Mannen har hatt store stillinger i norsk næringsliv, og sitter fortsatt i styrer i store bedrifter. Gi opp SH vil han ikke.
Han har ingen tanker om å selge sine mynter.
Hans forhold til aksjer er annerledes, her selger han om han synes selskapet ikke leverer, eller nærmer seg middaghøyden. Barn/barnebarn vil arve de aksjer han tilfeldigvis måtte ha den dagen han takker av, det kan være noen helt andre enn de han hadde 14 dager før. Myntene derimot vil han overlevere - mest mulig komplett slik han kjøpte dem (OMG har jo ikke de samme eskene, eller samleperm for ekthetsbevis).
Mannen er kanskje ikke helt typisk SH kunde, han har et inntektsnivå langt over ethvert snitt - men han har det til felles med den store massen av SH kunder, han tror SH er trygge - de leverer det de sier at de gjør (og det gjør de jo, iallfall på skandinaviske gullmynter etter 1873) og han betaler med åpne øyne en merpris fordi han synes det er "lettere". Der er han ikke alene.
Jeg kjører en VW golf "sport edition" - jeg gikk til en Audi-forhandler og ba ham forklare meg forskjellen på den og en Audi A3 med de samme spesifikasjoner. "Prisen" sa han. Noen kjøper likevel Audi, og noen kjøper uansett fra SH.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Myge »

Det ville være rart om de, etter så mange sett og salg, skulle ha større lager enn Norges Bank.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

Olav K wrote:
Dette var en intresant historie.
Tolker jeg det riktig at noen ser på det som en slags status å handle fra samlerhuset?
Hvor status, er en av tingene som folk flest ser på forskjeller av bruksgjenstander som tilsvarer hverandre men med ør små forskjeller og store prisforskjeller.

Er alltid dyrt best? :)
Mulig det er vaner som hindrer folk å bryte ut av skallet?
Meget intresant deling du gjør her hvertfall.
Myge wrote:Det ville være rart om de, etter så mange sett og salg, skulle ha større lager enn Norges Bank.
Jeg har ingen aning :) Bare spekulerer, hører om at de støvsuger norske gullmynter på flere auksjoner.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Olav K »

Nei jeg tror ikke det er "status" som får folk til å kjøpe fra SH, selvom de vet de kan få mynten rimeligere andre steder. Mer trygghet, de føler seg sikre på at de får kvalitet som lovet ("god samlerkvalitet") at annenhåndsmarkedet er tryggere med "ekthestgaranti", eskene gir et verdigere uttrykk for at dette er ekte vare m.m.
Mannen jeg nevnte er ikke "samler" i min forstand, han ser informasjonen fra SH som mer enn tilstrekkelig, han behøver inngen utdypning av historien (han kan myntunion og gullstandard, hva mer er det å vite?) stempelvariasjoner ville interessere ham mitt i ryggen.
Bilallegorien var kanskje feil. det er folk som kjøper Audi og Mercedes fordi de tror det gir status. Folk som mannen i mitt eksempel trenger ikke bil for status, den har de allerede i rikt monn, men de kjøper slike biler fordi de mener at de dermed bare behøver å la den gå til verksted for anbefalt service og hjulskift. De har en forestilling om at ToyataHondaNissan osv. ruster, stadig må på verksted osv. De ser ingen grunn til å teste påstander om at det ikke stemmer. De går for det de opplever som trygt, og er villig til å betale mer for den opplevelsen.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by svessien »

Bil er ikke bare drivverk og karosseri, design spiller også inn. Det gjør det med mynter også. Det er mange eksempler på at to mynttyper av samme lødighet og sjeldenhet har ulik pris og popularitet pga design.
Hilsen en VW-sjåfør som hver morgen tenker "neste gang blir det Audi."
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Trond i California »

Artige tanker i denne traaden om Samlerhuset samt valg av bil mellom Audi og VW....litt utenfor traadens opprinnelige tema, men, men
Olav K wrote:Nei jeg tror ikke det er "status" som får folk til å kjøpe fra SH, selvom de vet de kan få mynten rimeligere andre steder. Mer trygghet, de føler seg sikre på at de får kvalitet som lovet ("god samlerkvalitet") at annenhåndsmarkedet er tryggere med "ekthestgaranti", eskene gir et verdigere uttrykk for at dette er ekte vare m.m.
Mannen jeg nevnte er ikke "samler" i min forstand, han ser informasjonen fra SH som mer enn tilstrekkelig, han behøver inngen utdypning av historien (han kan myntunion og gullstandard, hva mer er det å vite?) stempelvariasjoner ville interessere ham mitt i ryggen.
Bilallegorien var kanskje feil. det er folk som kjøper Audi og Mercedes fordi de tror det gir status. Folk som mannen i mitt eksempel trenger ikke bil for status, den har de allerede i rikt monn, men de kjøper slike biler fordi de mener at de dermed bare behøver å la den gå til verksted for anbefalt service og hjulskift. De har en forestilling om at ToyataHondaNissan osv. ruster, stadig må på verksted osv. De ser ingen grunn til å teste påstander om at det ikke stemmer. De går for det de opplever som trygt, og er villig til å betale mer for den opplevelsen.
svessien wrote:Bil er ikke bare drivverk og karosseri, design spiller også inn. Det gjør det med mynter også. Det er mange eksempler på at to mynttyper av samme lødighet og sjeldenhet har ulik pris og popularitet pga design.
Hilsen en VW-sjåfør som hver morgen tenker "neste gang blir det Audi."
Enig med svessien at design ogsaa er viktig i valg ved kjoep. Det er etter min mening mye til felles mellom en vakker speciedaler og en bil med flott design.... 8)
Attachments
Audi A7_1.jpg
Audi A7_1.jpg (217.34 KiB) Viewed 1004 times
Audi A7_2.jpg
Audi A7_2.jpg (196.67 KiB) Viewed 1004 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Olav K »

Fy og Fy. 3 liter Turbo! CO2 skyen senker seg over California. I Norge ville du få fartsbot bare fordi du kan overstige enhver fartsgrense med pedalen 1/3 i bånn - en slik bil er det umulig å kjøre lovlig! Og jeg er ikke missunnelig. Neida :wink:
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by vemod »

Sikkert trygt med quattro på de glatte vinterveiene der du bor, Trond!
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by 2rhaug »

Prisen samsvarer vel mye med fremtidens forventninger - hvis en skal tjene penger. Jeg har kjørt amcar siden jeg var 18, solgt, kjøpt. Jeg finner ikke en linje, bortsett fra lidenskapen. Ingenting er konstant.
Mange mynter er voldsomt undervurdert, andre er ikke verdt prisen. Proveniens kommer til å bli viktigere, uansett utseende på mynten!
Spør du meg.
Følg hjertet. Du har ett liv, entusiasme er viktigst.
Og Samlerforum har mange entusiaster. Følg med!
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by 2rhaug »

P
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Trond i California »

vemod wrote:Sikkert trygt med quattro på de glatte vinterveiene der du bor, Trond!
Jeg har nok to andre biler som jeg bruker til vinterfoere. Det kommer ofte sinnsykt med snoe i fjellene i California om vinteren. Rekorden er 26 feet (8 meter) paa flat mark som vel er i overkant for de fleste...Ikke uvanlig aa ha egen vinterutgang i andre etasje av hytta...Alt er stort i Amerika :oops:

Jeg flytter mine nye bidrag over til Skytebanen dersom det blir flere innlegg om biler etc siden dette ligger langt utenfor temaet om vaarens auksjonsresultater. Sorry!
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”