Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by Trond i California »

Det ble en relativt frisk budrunde paa denne pene Speciedaleren 1648 PG I natt paa eBay. Den er slabbet som MS61 og ble solgt for $18, 100 som er NOK 110 000. Jeg haaper mynten ble vunnet av en av forumets medlemmer...
http://www.ebay.com/itm/NORWAY-1648-PG- ... true&rt=nc
Attachments
Speciedaler 1648 PG A.jpg
Speciedaler 1648 PG A.jpg (175 KiB) Viewed 2219 times
Speciedaler 1648 PG B.jpg
Speciedaler 1648 PG B.jpg (202.84 KiB) Viewed 2219 times
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

Jeg fulgte med denne, morsomt at den gikk så høyt fra centsles, som alltid auksjonerer ut med lavest utrop.
Jeg syntes prisen ble drøy.
Er det noe jeg ikke ser, variant?
Også litt morsomt å høre meninger om Norsk kv. på denne?
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by Stein Knutsen »

Av Christian IV Specier vil jeg formode at 1648 årgangen er blant de aller vanligste.
Schou har årgangen som S.10-S.17 og dette exemplaret ser ut som S.12 i mine øyne.
Mynten er gradert til MS 61 og dette er vel trolig hovedgrunnen til den noe drøye prisen.
Mynten er jo pen bevares men MS 61 virker noe "snillt" slik jeg ser den,men kanskje noen
andre har synspunkter angående gitte kvalitet.
Tilbake i 2011 ble et exemplar i kv 0/01(Veldig pen) solgt på PHK VII(nr 338,S.12)for 38000 Dkr+ prov.
Kan bare i farten huske et exemplar som har vært vurdert til Kv 0, det var på OM 28 nr 96.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

Stein Knutsen wrote:Av Christian IV Specier vil jeg formode at 1648 årgangen er blant de aller vanligste.
Schou har årgangen som S.10-S.17 og dette exemplaret ser ut som S.12 i mine øyne.
Mynten er gradert til MS 61 og dette er vel trolig hovedgrunnen til den noe drøye prisen.
Mynten er jo pen bevares men MS 61 virker noe "snillt" slik jeg ser den,men kanskje noen
andre har synspunkter angående gitte kvalitet.
Tilbake i 2011 ble et exemplar i kv 0/01(Veldig pen) solgt på PHK VII(nr 338,S.12)for 38000 Dkr+ prov.
Kan bare i farten huske et exemplar som har vært vurdert til Kv 0, det var på OM 28 nr 96.
Jeg er også av den oppfatningen at 1648 er vanlig.
Jeg sammenlignet denne med en OMH hadde solgt ( tror det var OMH ) OMH hadde gradert et eksemplar til 1+/01 Som jeg syntes var tilnærmet lik.
( nå kan det godt hende at forskjellige fotografier og diverse kan lure oss ved sammenligning av bilder.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by Olav K »

MS = Mint State, dvs. usirkulert - rett fra pressa. Denne viser tegn på slitasje, den kongelige nesetipp, rosett, deler av perlerand - kan neppe skyldes svakt stempel alene. AU = Almost Unused, burde være riktigere - hvilken AU grad den skulle ha, har jeg ingen mening om. Det viser ikke bare at amerikanske graderingsselskaper ikke kan nok om norsk mynt, men her er det så åpenbart at mynten har vært utsatt for slitasje, om enn snill, at MS blir feil."Markedsføringsgradering" vil jeg kalle det. Det triste er at det virker, se tråd om Lissnerauksjonen.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by hertervig »

Centsles slabber og graderer myntene sine selv, han. Kjøpte en svensk 1875 1-krone av ham for en stund siden. Den hadde han også gradert til MS61. På bildene så den absolutt ikke ut til å være det, men prisen var såpass lav at jeg kjøpte den. Den var dårligere enn jeg fryktet, holder vel 1+ på en god dag med dugelig med tusmørke. Ikke alt fra hans hånd er like graverende, men jeg kommer aldri til å anbefale noen å handle derfra.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by MarkusLømo »

Det er vanskelig for meg å se at denne mynten er bedre enn min egen i 1+/01 fra OMs auksjon nr 61. Det tatt i betraktning synes jeg prisen er svært høy (min gikk for ca 30 000 inkl salær).
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

Dette er vel en kv.1++ (også kaldet 1+-01) - Gentsles graderer og indkapsler selv hans mønter, og dette på en meget kedelig, uheldig, vildledende, trist og uprofessionel måde. Her er normalt svært overgraderede mønter at finde. Og ja, han ved det godt selv..........! Hvad folk ikke gør for profit. Det er vel sådan, at denne mønt gik til en uvidende "numismatiker" med mange penge, måske en amerikaner.

Jeg må anbefale at holde sig langt under at byde på mønter fra Gentsles. !

Mvh
Prncoins
PS. En PCGS MS61 vil typisk være en kv.01.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

MarkusLømo wrote:Det er vanskelig for meg å se at denne mynten er bedre enn min egen i 1+/01 fra OMs auksjon nr 61. Det tatt i betraktning synes jeg prisen er svært høy (min gikk for ca 30 000 inkl salær).
Kan godt være det var din jeg fant bilde av og sammenlignet med. 1+/01 tenkte jeg etter å studert mynten og sammenligne med dette eksemplaret.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

hertervig wrote:Centsles slabber og graderer myntene sine selv, han. Kjøpte en svensk 1875 1-krone av ham for en stund siden. Den hadde han også gradert til MS61. På bildene så den absolutt ikke ut til å være det, men prisen var såpass lav at jeg kjøpte den. Den var dårligere enn jeg fryktet, holder vel 1+ på en god dag med dugelig med tusmørke. Ikke alt fra hans hånd er like graverende, men jeg kommer aldri til å anbefale noen å handle derfra.
Jeg har postive erfaringer med centsles.
Men jeg kjøper aldri graderinger, men mynten :)
Hva menes med at han graderer selv, han bruker jo som her et firma?
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

samler607 wrote:
hertervig wrote:Centsles slabber og graderer myntene sine selv, han. Kjøpte en svensk 1875 1-krone av ham for en stund siden. Den hadde han også gradert til MS61. På bildene så den absolutt ikke ut til å være det, men prisen var såpass lav at jeg kjøpte den. Den var dårligere enn jeg fryktet, holder vel 1+ på en god dag med dugelig med tusmørke. Ikke alt fra hans hånd er like graverende, men jeg kommer aldri til å anbefale noen å handle derfra.
Jeg har postive erfaringer med centsles.
Men jeg kjøper aldri graderinger, men mynten :)
Hva menes med at han graderer selv, han bruker jo som her et firma?
Ja, hans eget firma. ;-)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

PRNCoins wrote:
samler607 wrote:
hertervig wrote:Centsles slabber og graderer myntene sine selv, han. Kjøpte en svensk 1875 1-krone av ham for en stund siden. Den hadde han også gradert til MS61. På bildene så den absolutt ikke ut til å være det, men prisen var såpass lav at jeg kjøpte den. Den var dårligere enn jeg fryktet, holder vel 1+ på en god dag med dugelig med tusmørke. Ikke alt fra hans hånd er like graverende, men jeg kommer aldri til å anbefale noen å handle derfra.
Jeg har postive erfaringer med centsles.
Men jeg kjøper aldri graderinger, men mynten :)
Hva menes med at han graderer selv, han bruker jo som her et firma?
Ja, hans eget firma. ;-)
Er han ansatt hos NGC/ eier?
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

Jeg vil mene, han er ejer af dette "firma", for at narre samlere, der bl.a. samler speciedalere fra Norge. ;-)
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

Hvis man ser nøje på Gentsles feedback, så kan enhver læse sig til dette fra nogle af hans negative/neutral feedbacks. ! ;-)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

Nå tror jeg at jeg mistet all tilitt til NGC på utenlandske mynter!!
Post Reply

Return to “Auksjoner”