CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Trond i California »

Jeg var en tur innom min lokale mynthandler idag og slo av en god prat. Han var iferd med aa sende inn en eske med slabbede mynter til saakalt CAC verifikasjon. Jeg hadde ikke hoert om CAC foer saa vi hadde en interessant diskusjon om hva dette er. Det er mange rare saker rundt gradering av mynter I USA, og som dere vet finnes det baade anerkjente graderingsselskaper og endel sjarlataner.

Dere husker sikkert at det var nylig en traad om saakalt WINGS approved viewtopic.php?f=33&t=12237&p=111673&hilit=wings#p111673
disse er definert som "premium quality for the assigned grade", med andre ord slabbede mynter som faar en sticker som sier at de ekstra pene ifht grad. Kanskje vi kan tenke paa det som en slags profesjonell vurdering av at en slabbet mynt er PRAKT? I denne traaden sier Kvist at
Wings er for slabbede world coins, det CAC er for slabbede amerikanske mynter.
CAC er imidlertid en kommersiell tjeneste der man faar verifisert at slabben fra de anerkjente selskapene holder det den lover. CAC er en forkortelse for Certified Acceptance Corporation. Bakgrunnen er at det ofte kan forekomme slepphendt gradering og dette reduserer kundenes tillit til graderingsselskapene. Min mynthandler sier at hvis man graderer mynter hele dagen fra kl 8 om morgenen tilkveld saa er man kanskje ikke alltid helt presis paa slutten av dagen. Som dere vet er det enorme forskjeller I prisene naar man er I MS omraadet (feks mellom MS-65 til MS-66), saa det er selvsagt viktig at kunder har tillit til graderingen.

Selskapet bestaar av to eller tre meget anerkjente numismatikere som markedet har stor tillit til. Tjenesten koster $12.50 per mynt, og selgere ser dette som er billig investering for at kunden skal vaere trygg paa at den opprinnelige graderingen er god. Dette er paa en maate dobbelgradering. I min dagsjobb kaller vi dette "risk mitigation" der selger oeker markedsverdien paa sitt produkt ved aa redusere usikkerheten for kunden. Det er interessant aa tenke paa at det var jo akkurat dette som var poenget med aa slabbe mynter opprinnelig, men det er tydeligvis et marked aa faa "vurdert vurderingen", en slags belte OG buksesele mentalitet. Min mynthandler regner med aa faa betydelig mer for sine mynter naar han tar de med til neste myntmesse med en CAC verifikasjon paa dem, saa han ser det som en god investering.

For interesserte er link til CAC hjemmesiden her: http://www.caccoin.com/about-cac/ . Hjemmesiden refererer ogsaa til et eksternt studie som konkluderer:
Among the general conclusions found in this market study is that, in all series and all grades, CAC-stickered coins are selling for higher prices, on average, than those same-grade PCGS and NGC encapsulated coins that are not CAC-approved. No exceptions were found for any series or grade studied.
CAC limer en liten groenn sticker paa slabben og jeg legger med etpar bilder av hvordan dette ser ut. Det finnes visstnok ogsaa en egen fargesticker hvis CAC mener mynten er undergradert. Dette vil umiddelbart oeke markedsverdien paa produktet.

Saa da er det interessant aa tenke paa om verdien av en mynt I Norge tilsalgs vil oeke dersom den ville vaert verifisert av vaare eksperter som en kommersiell tjeneste, tenk dere at mynten FOERST er slabbet av Kvist, Roschberg og Myge (NGC, ANACS og PCGS bruker jo gjerne tre eller fire personer til gradering) , DERETTER verifisert av Karl Saethre og Riibe. :D
Attachments
CAC.jpg
CAC.jpg (5.18 KiB) Viewed 1963 times
CAC2.jpg
CAC2.jpg (5.44 KiB) Viewed 1963 times
Last edited by Trond i California on 17 Oct 2014 23:05, edited 9 times in total.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by samler607 »

Intresant.
Vet du om Wings apr. er ngc som setter på selv?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Olav K »

Wings er et eget selskap. Fullt navn og adresse er i Lissner-katalogen som jeg dessverre bare har på hytta (som jeg nå har stengt).
Men de leverer en form for tillegg til graderingen, er en mynt gradert til MS 65 - vil "Wings approved" si at den er av de bedre innen denne graden, men ikke at den er MS 66. Tull spør du meg, men det gjør de ikke - og i USA har det sin åpenbare virkning på prisnivået, også på norske mynter som hverken NGS eller enda mer - Wings - kan forventes å ha sett før.
Det var endel norske samlere (handlere) som fulgte Lissner-auksjonen, men ingen fikk tilslag på noen "Wings-approved"-mynt. Vi forstår det når en 1-krone 1897 går for $4250 + 21.5% salær, selvom det er en god 0, eller MS 66-Wings approved.
Det kommer en artikkel om Lissner-auksjonen og prisnivået i neste NNT (november).
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Swede »

Jag tycker att graderade mynt är fruktansvärt överskattade, speciellt när det gäller icke-USA, eftersom de inte kan tillverkningsprocedurerna och att svagprägling, plantsfel (blankettfejl) etc. påverkar grad eller ger details.

CAC är teoretiskt en bra service eftersom de bedömer om myntet faktiskt håller given grad eller inte, inte som Wings, bara om det är i övre skiktet eller inte. Så visst förstår jag att en Amerikansk handlare will ha CAC på sina slabs när det är fyrsiffriga belopp i dollar som mynten handlas till.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Olav K »

Jeg er helt enig i at CAC er en bedre ide enn Wings (som jeg ikke kan se tilfører noen numismatisk relevant verdi - men tilsynelatende en kommersiell verdi) men vi kan vel heller ikke forvente at CAC har den nødvendige kunnskap om skandinavisk (eller annen europeisk mynt) til å overprøve graderingen fra slabbeselskapene.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Trond i California »

Olav K wrote:Jeg er helt enig i at CAC er en bedre ide enn Wings (som jeg ikke kan se tilfører noen numismatisk relevant verdi - men tilsynelatende en kommersiell verdi) men vi kan vel heller ikke forvente at CAC har den nødvendige kunnskap om skandinavisk (eller annen europeisk mynt) til å overprøve graderingen fra slabbeselskapene.
Det er jeg helt enig I - som de sier her borte "two wrongs do not make a right"
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Swede »

Olav K wrote:Jeg er helt enig i at CAC er en bedre ide enn Wings (som jeg ikke kan se tilfører noen numismatisk relevant verdi - men tilsynelatende en kommersiell verdi) men vi kan vel heller ikke forvente at CAC har den nødvendige kunnskap om skandinavisk (eller annen europeisk mynt) til å overprøve graderingen fra slabbeselskapene.
Nej, som jag sagt tidigare tycker jag att slabbade mynt är ointressanta när det gäller non-US. Visst kan de i allmänhet gradera Oscarsmynt/Haakon etc. på ett ganska bra sätt, men så fort det inte är ringpräglat blir allt kaos.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Ask »

Dette virker umiddelbart som trinn 2 i en spiral som kan fortsette i det uendelige. Sikkert vil også CACS- graderne ha en lang arbeidsdag og deres evne til sertifisering vil dabbe av når det lir mot kvelden. I tillegg kan det jo tenkes at våre venner i Kina klarer å kopiere CACS- stikkeren som forøvrig minner meg om det småblinget som jentungen drar ut av kndereggene sine. Så kommer sikkert en Over- CAC om noen år som setter på enda et klistremerke for å verifisere at CACS hade rett i å si at graderingsselskapet hadde rett. Også disse vil bli etterlignet i Kina, osv...
Jeg tror heretter kommer jeg til å knekke slabbene med enda større glede. Slipp myntene ut av dette vannviddet !

Mvh. Ask
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Hei.
Jeg er forkjemper for slabbede mynter, som dere sikkert er klar over.

Det er delte meninger rundt temaet, og det er forståelig og det burde det være. Det er og svært delte meninger om hver eneste offentlige auksjoner som er i Norge "er mynten riktig gradert" med mer. En kan og legge merke til at auksjonspriser på enkelte auksjoner er særdeles lave på enkelte mynter, diskusjonen som da går er at mynten ikke holder kvalitet 0. Det er en vurdering som utføres av et eller flere mennesker, og muligheten for feilgradering er til stede. Slik vil det også være for NGC og PCGS.

Mine argumenter er at risikoen er til stede uansett, jeg har samlet årgangsmynt i lang tid, og kun topp kvalitet. Jeg har sett mye mynt i store samlinger som jeg umiddelbart tenker, dette er ikke kvalitet 0, eller dette er en mynt i nedre sjiktet av kvalitet 0. Slik har det også vært for egen del, og for egne mynter.

Jeg de siste årene sendt alt av mynt til USA, og da til NGC. Dette har fått meg til å få en god forståelse for hvordan de jobber. Skal også ha en konferansesamtale med NGC i neste uke hvor vi skal diskutere veien videre for gradering av Norsk mynt. NGC er et uhildet selskap, de driver ikke med salg av mynter, det skaper tillitt for min del.

Jeg har kjøpt mange mynter opp gjennom årene på auksjoner og hos de mest anerkjente handlerne i Norge. Jeg vil poste noen eksempler her, og kan om dere vil komme med mange flere. Jeg kommer til å fortsette å samle mynter i slabb av de årsaker som jeg er opptatt av, en gradering å forholde seg til, garanti om at den er ekte, mindre fare for skade på mynten. Jeg har selv opplevd å gå med en mynt kjøpt av et firma, hvor det samme firma graderer det ned minimum halv grad ved kjøpt, og et annet firma graderer det ned minimum 1 grad ved kjøp ( nevnte eksempel var en 1600 sps).

NB: For øvrig så er den en Wings apporved mynt som kom hjem til gamlelandet, 24 skillingen 1862 i MS67, min sten og den flotteste mynten i samlingen min. De som måtte ønske det kan få se den på neste OMG auskjon :) MEN; Jeg bryr meg ikke om verken Wings eller CAC i det hele tatt, det er en måte å tjene penger på. Jeg har tillitt til NGC.

Legger ved bilde av den først .

NB: Håper at det er rom for å like graderte mynter og at dette fortsetter som saklige innlegg :)
Attachments
24skilling1862.JPG
24skilling1862.JPG (90.24 KiB) Viewed 1854 times
Last edited by trygghandel on 18 Oct 2014 09:08, edited 2 times in total.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Mynt 1 er en 1 krone 1900 gradert av NGC til MS64 kjøpt i Norge på offentlig auksjon: Numisma auksjon 1 LOT 174 objekt 1484040 KJØPT som PRAKT! Byttes snart ut, har fått tak i en høyere gradert 1 krone 1900.

Mynt 2 er en 1 krone 1888 gradert av NGC til MS63 kjøpt i Norge på offentlig auksjon: Oslo Myntgalleri Auksjon 1 LOT 705 EX Olaf Fure KJØPT SOM KV 0!

Mynt 3 er en 50 øre 1901 gradert av NGC til MS66 kjøpt i Norge på offentlig auksjon: OMG auksjon 2 LOT 964 KJØPT SOM PRAKT!

Mynt 3 kan for øvrig nevnes å ha svakt preg på perlene.
Attachments
50 øre 1901
50 øre 1901
50ore1901.JPG (87.85 KiB) Viewed 1850 times
1 krone 1888
1 krone 1888
1krone1888.JPG (71.36 KiB) Viewed 1850 times
1 Krone 1900
1 Krone 1900
1krone1900.JPG (90.69 KiB) Viewed 1850 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Kjetil Kvist »

Dersom NGC har planer for å gradere flere norske mynter, så tror jeg de først og fremst bør sørge for å få den norske bransjen med på det. Ikke det at den norske mynthandlerbransjen automatisk knekker slab's nå, men de fleste norske mynthandlere vurderer mynten på egenhånd og tar ikke NGCs gradering på face value - for å si det sånn.

Nå velger man kanskje å se på CAC og Wings som noe positivt, men man kan like gjerne se det som mistillit til graderingsselskapene: Noen må kontrollere at de uavhengige graderer riktig. Altså vil mynter som ikke har CAC eller Wings betraktes som sekunda vare, til tross for graderingen - og som vi alle vet; slabs med slike stickere vil bli betraktet som en mulig upgrade.

Det er her slab-entusiastene tenker for kortsiktig og uhistorisk.

Det er riktig at slabs en gang var ment som en måte å sikre at en mynt holdt en bestemt grad, og at man derfor også skulle være sikker på at mynten fikk den samme graden ved resalg. Men; det er ikke slik det historisk har fungert.

Alle vet at det MS65 ikke alltid er MS65, eller i alle fall er forskjellen mellom MS65 og MS65 såpass stor at prisene på auksjon kan variere. Alle vet også at en mynt som leveres individuelt kan vurderes strengere enn om en mynt leveres inn sammen med andre like mynter. Altså; har du tre 1-kroner 1900 i toppkvalitet, så lever inn alle, så kan det hende en av dem får en høyere grad enn de andre. Og kanskje høyere om du leverte dem en og en. Betal ekstra for ekspress-service, så kommer de kanskje tilbake med en enda høyere kvalitet. Blir mynten i første omgang returnert som falsk, så prøv en gang til; så ender den i slab som ekte.

Det er fint å markedsføre seg som uavhengig tredjepart, men man glemmer at NGC/PCGS også selger et produkt: Dårlige grader gir ingen fornøyde kunder.

Derfor er første bud når det kommer til kjøp av slabs: Du skal reslabbe.

På samme måte som noen myntsamlere kjøper 0/01-kvalitet av en mynthandler, fordi de vet at mynten er så strengt vurdert at den kan slippe som 0 hos en annen, så vil folk kjøpe mynter i slabs for å mulig finne en mynt som er mulig undergradert og som har potensiale for å bli reslabbet i en høyere grad.

Det skjer ikke bare på kort sikt, men også på lang sikt. Som når PCGS "old green holder" selger godt fordi sjansen for en høyere grad idag er bedre enn for 15 år siden. Årsaken til det er at gradering ikke er en vitenskap - heller ikke i USA. Forskjellen mellom en MS63 (som kan være en fin mynt til en rimelig penge) og en MS65 (som regnes som en investeringsgrad med dertil hørende prislapp), handler ikke om annet enn synsing og ulik vektlegging av skader. Om norske mynthandlere kan vurdere en halv grad ulikt, så er det ingenting i forhold til å gradere 1/70-grad ulikt å en MS65 ... prisfallet til MS64 kan være øredøvende.

Da er vi tilbake til utgangspunktet: Kan amerikanere virkelig gradere norske mynter bedre enn norske mynthandlere og samlere som har gjort det samme i flere 10-år? Neh. Jeg tviler. Skal NGC få innpass i Norge, så må de ta det med bransjen. Bransjen og de viktigste samlerne i Norge forholder seg ikke til en MS-skala fra 60 til 70. Og kommer neppe til å gjøre det i overskuelig framtid, til det har de sett for mange MS63 som er 0 og for mange MS66 som er 0/01.

De fleste samlere har fortsatt størst tillit til sin mynthandler - i likhet med millioner andre europeiske myntsamlere i Sverige, Danmark, Tyskland, Italia og alle andre europeiske land der slabs fortsatt er en pussig kuriositet og ikke en del av markedet.

At vi kan få slabbede mynter i Norge? Joda, men da må man først gjøre en jobb med å etablere en graderingsstandard bransjen og erfarne samlere er enige om. Det er en lang, lang vei å gå. Da er det kanskje enklere å lagre handlernes egne bilder for å dokumentere at mynten de ønsker å reselge holdt den og den kvaliteten sist, og bør selges i den og den kvaliteten nå.

Numisma Mynthandel er vel fortsatt de eneste i markedet som lager et sertifikat til mynter over en viss prisklasse. Oslo Myntgalleri har såpass gjenomarbeidede kataloger at det er lett å finne igjen mynten dersom man skulle komme i tvil. Det samme gjelder Skanfil som har et omfattende auksjonsarkiv.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Hei.
Jeg sier absolutt ikke at NGC er bedre enn norske mynthandlere å gradere. Jeg sier jeg samler graderte mynter av den årsak som jeg nevnte ovenfor , garanti om ekthet, en grad å forholde seg til, beskyttelse av mynten. Så sa jeg at også norske mynthandlere feil graderer, og det er helt naturlig. Hvorfor skal ikke NGC og PCGS kunne gjøre det da ? Jeg kjenner det indre markedet i Norge som du beskriver, kjøp et sted, sett den opp et annet sted trolig med en høyere gradering. Men det å sende inn til re gradering er kostbart, og tidskrevende, og ofte til liten nytte ( har testet). NGC er uhildet, jeg har pratet med gradere og på det øyeblikket hadde jeg 400 mynter til gradering hos dem, jeg var da spesielt opptatt av 1 kronen 1888, men de lar seg ikke rikke eller påvirke. Derav stoler jeg 100% på dem :)

Bare så det er sagt, jeg kjøper gladelig mynter av og stoler på graderingen hos Numisma, Oslo Myntgalleri, Roschberg, men jeg sender dem til gradering :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Kjetil Kvist »

Her er en artig diskusjon om en falsk mynt i en ekte NGC-slab:

Fake in an NGC Slab.

Og noe mythbusting er aldri galt:

The 10 greatest myths of slabbed coins.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Ja, det er sikkert mange diskusjoner rundt mynter i slabb og om hvorvidt det kan eksistere mynten som er fake i en slabb, jeg forholder meg til garantien i fra selskapet og maskinen de benytter til å analysere metallet. Dersom en ikke kan stole på maskinene som er utviklet til å identifisere metallet, så ser det mørkt for Norsk og internasjonal myntsamler miljø. En dag vil myntene bli så bra forfalsket at selv ikke dere vil se det, hvilken retning går vi i da, forutsett at det du mener stemmer!

Vet at Teutoburger i Tyskland har kjøpt en maskin som analyserer metallet og kan luke ut fake mynter, da det er et stort problem på eldre kinesiske mynter.

Jeg tviler sterkt på at det eksisterer falske mynter i slabb, men at spekulasjonene er i England, som jeg har sett i en tråd her inne, det vil det være. Jeg forholder meg til fakta i fra NGC. Skal ta opp den aktuelle mynten med dem som eksempel i mitt møte med dem på man / tirs.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Jeg trur at mynthandlerne i Norge taper minst like mye på å skape denne skepsisen rundt slabb og ekthet som det NGC gjør. Ingen er tjent med det, da det vil føre til at flere samlere mister tillitten til at dette er gode investeringer og at de kan risikere å få en falsk mynt i sin samling. Etter min mening bør det være et både og, og at både mynthandlere og NNF tar til seg at vi bør ønske både og velkommen. Jeg forstår at man vil verne om egen butikk, men det må da være lov å tenke nytt i Norge og ikke systematisk motarbeide slabbing. Det er ingen tjent med slik jeg ser det.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”