CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Kjetil Kvist »

trygghandel wrote:Jeg tviler sterkt på at det eksisterer falske mynter i slabb, men at spekulasjonene er i England, som jeg har sett i en tråd her inne, det vil det være. Jeg forholder meg til fakta i fra NGC. Skal ta opp den aktuelle mynten med dem som eksempel i mitt møte med dem på man / tirs.
Da kan du jo også spørre om hvorfor en mynt først blir avvist som falsk, for så senere å bli ende opp som ekte i en NGC-slab.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Jeg ønsker ikke å ta opp rene spekulasjoner i et slikt møte, beklager. Har andre hensikter med møtet.

Jeg skal ta opp garantien for ekthet og hvordan det fungerer i praksis, og hvordan de faktisk utfører det.
Last edited by trygghandel on 18 Oct 2014 10:42, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Kjetil Kvist »

Her er et annet eksempel på en falsk mynt i en ekte NGC-slab:

NGC Slabed Tourist Fake.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

dersom det bildet du forsøker å tegne nå var sant , så ser d mørkt ut for fremtiden :)
Last edited by trygghandel on 18 Oct 2014 10:56, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror vi er ved kjernen, trygghandel.

Det er ikke uvanlig at det dukker opp falske mynter i markedet. "Coin is withdrawn for further study," har jeg hørt flere ganger på tyske myntauksjoner. Det betyr at noen har reist tvil om mynten er ekte eller ikke. Oftest betyr det at mynten er falsk. Selv meget erfarne mynthandlere har bydd hundretusenvis av kroner på mynter som senere har vist seg å være falske.

Det er ikke noe nytt, og betyr slett ikke kroken på døra.

Det som derimot betyr noe i denne sammenheng er at kunnskap er verdifullt. Nettopp fordi det hender at falske mynter kommer i ekte NGC-slabs, så betyr det at slabs aldri kommer til å erstatte erfaring og kunnskap.

Begge de to eksemplene jeg har vist til her stemmer: I begge tilfeller har NGC rettet sine arkiver, og i det siste tilfellet har de også innrømmet feilen. Det andre eksemplet jeg har vist til - om myntens om først ble avvist og senere akseptert - er nytt og ikke så godt kjent, men likevel fra en pålitelig kilde.

Så hva står vi igjen med da?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Hva kan jeg si Kjetil , det er liten tvil om at dersom verdens største graderingsselskap feiler på sikt , og eksempelvis jeg samler antikk , hvorfor skal jeg da stole på kvist som er best på det i Norge ? Hvor mange ser du i løpet sv et år , Norge er miniatyr ! Hvor mange ser ngc gradere i løpet av er år ? Jeg kjøper ikke dette ! Beklager !
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by rega65 »

Hei Trygghandel,mener du at NGC er gjennomgående veldig strenge på Norsk mynt?
Jeg har merket meg at det er påfallende mange mynter som du selger som kval 0 og på slabben står det MS63..
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Kjetil Kvist »

Når det gjelder antikke mynter, så er NGC svært ærlige:
NGC Ancients is committed to grading only genuine coins, but it does not guarantee authenticity, genuineness or attribution, nor is any guarantee of these aspects implied.
Det er en grov overdrivelse å si at jeg er best på antikk i Norge, bare så det er nevnt. Ikke falsk beskjedenhet, men en viss respekt har jeg for folk som har vært med betydelig lenger enn meg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Hei Rega.
Ja, de er strenge på vurdering. Alle mynter jeg har ( privat) har vært kjøpt på offentlige auksjoner, som kvalitet 0. :) Så svaret er utelukkende JA.

Det skal vanvittig mye til for å få MS65 og MS66.

Når det selges MS63 så er det fordi jeg har skaffet meg en ms64 eller høyere. :) Jeg samler graderingen, ikke proviencen på mynten :)
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Ok Kjetil, det var jeg ikke klar over, jeg kan ikke noe om antikke mynter :) men du forstod poenget :)

Vi er inne på en viktig diskusjon, så jeg mener den er spennende og ikke minst ryddig.

Jeg ønsker meg gjerne innspill til spørsmål som kan stilles NGC i vårt møte, så kan jeg forsøke å poste det ut på Samlerforum etter møtet er gjennomført. Ikke sikkert de vil svare på alle, men jeg kan stille dem uansett :)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by rega65 »

Ok,men vil det da si at hos NGC starter 0 på MS 63..(Norsk mynt)jeg trodde at en måtte opp i 64 for å kalle en Norsk mynt 0?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Jeg har eksempler på flere MS62 mynter som er kjøpt på OMH i sin tid som rene kvalitet 0 , som byttes ut når en bedre kommer inn ( uten å nevne hvilke).

Jeg er av den oppfatning av av kv 0 starter på MS 63, ref 1 kronen 1888 , alle vet at den er solgt som kv 0... :) Jeg utelukker ikke at det kan forekomme mynter som er feil gradert, men sånn er det med alt. Av de enorme menger av mynt de graderer, så orker ikke jeg henge meg opp i de få feilgraderte myntene.

Jeg skal nå sende inn 400 nye mynter for gradering, både for meg selv, for andre myntvenner. Så dette blir spennende å se.

Se feks 1 Speciedaler 1836 kjøpt som kvalitet god 01, gradert av NGC til AU58. Etter min mening en helt riktig gradering.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by svessien »

trygghandel wrote: Jeg skal nå sende inn 400 nye mynter for gradering, både for meg selv, for andre myntvenner. Så dette blir spennende å se :)
Angående nettopp dette: Er det med frakt fram og tilbake (særlig fram) et tema du kommer til å ta opp med NGC?
Jeg har noen mynter jeg kunne tenkt meg å slabbe, men syter med det på grunn av at jeg er litt skeptisk til frakten, både fordi det er dyrt og usikkert.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Jeg kan ta det opp, men for min del er det ikke et tema da jeg har skaffet meg en særdeles god avtale. Jeg sender mine og mynthusets mynter fult forsikret, ut i fra den summen jeg velger, de er forsikret begge veier, og mens de er hos NGC. Frakten betaler jeg lite for, og har ingen arbeid med toll i noen av landene. Oftest plukkes de opp hos meg en dag, og leveres innen 3 dager i USA.

Alt dette er tilrettelagt med samarbeid med et av de største selskapene i verden :)

Jeg skal blant annet sende inn noen sjeldne Amerikanske gullmynter nå, S myntmerke til slabbing, gleder meg som en unge :)
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Således er alle mynter, mine egne og andres forsikret med fullverdi til de er tilbake i Norge. Bare å si i fra om noen mynter vil legges med til USA :)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”