Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Rottenikken »

Jeg har lest advarsler om samlerhuset, eller svindlerhuset som en kalte det, men personlig syntes jeg at de har mye fint til personlig samling, selv om det ikke er så verdifullt, som medaljer som blir mer som arvegods om 50 år når jeg er død. men et spørsmål: Det norske myntverket har gitt ut 20kr 200år grunnlov i sølv i 40000 eksemplarer. Jeg bestilte to for jeg tror at jeg kan tjene en del på en av dem om noen år, feks 3 år. Den andre skal forbli i samlingen min for bestandig. Hva tror dere blir verdien om 3år? Det er jo i år jubileet er.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Samlerhuset selger minnemynt 200kr i sølv. Verdi og 3 år

Post by mynt01 »

Norges Bank selges disse myntene i flere år etter de kommer ut. Opplaget blir bestemt av hvor mange de får solgt, max 40000.
Så jeg tror ikke den vil stige i verdi om 3 år.

Ser at SH har manko på Hamsun mynten.

Her er link til side som viser opplaget på noen tidligere utgivelser.
http://www.norges-bank.no/Sedler-og-myn ... plagstall/
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by diatonix »

Da hadde jeg heller investert i to flasker god vin. De koster garantert mer om 3 år.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Myge »

Mine hadde vært tomme lenge før det var gått tri år :D
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Rottenikken »

diatonix wrote:Da hadde jeg heller investert i to flasker god vin. De koster garantert mer om 3 år.
Det tror jeg ikke for jeg har emigerert til Nederland og betaler under 2 euro for en liter vin,hehehe
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Arve »

Rottenikken wrote:
diatonix wrote:Da hadde jeg heller investert i to flasker god vin. De koster garantert mer om 3 år.
Det tror jeg ikke for jeg har emigerert til Nederland og betaler under 2 euro for en liter vin,hehehe
Kommentaren gikk vel på god vin, ikke det skvipet du får til 2 euro literen. Det er ikke drikkelig hverken nå eller om tre år. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Arve »

Når det gjelder moderne norske sølv minnemynter så kan du jo se på prisutviklingen på de som er gitt ut de siste årene. Du får jo kjøpt dem billigere i dag på QXL enn det de kostet nye. Et opplag på 40 000 er enormt, selv et opplag på 4000 er ikke nok til at mynten vil øke noe særlig i verdi. Det ser du på de mange euro-minnemyntene som har hatt så små opplag uten at det viser seg på prisutviklingen. Kjøp de norske minnemyntene hvis du vil ha dem i samlingen, ikke som noen investering. Du får nok større utbytte i banken eller i fond.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by peroenge »

Arve wrote:Når det gjelder moderne norske sølv minnemynter så kan du jo se på prisutviklingen på de som er gitt ut de siste årene. Du får jo kjøpt dem billigere i dag på QXL enn det de kostet nye. Et opplag på 40 000 er enormt, selv et opplag på 4000 er ikke nok til at mynten vil øke noe særlig i verdi. Det ser du på de mange euro-minnemyntene som har hatt så små opplag uten at det viser seg på prisutviklingen. Kjøp de norske minnemyntene hvis du vil ha dem i samlingen, ikke som noen investering. Du får nok større utbytte i banken eller i fond.
Jeg ville ikke vært så kategorisk vedrørende minnemyntene. Foreløpig har de en dårlig prisutvikling men dette kan fort endre seg. Ser Samlerhuset kjøper Hamsun-mynten. Hvis man har lengre tidshorisont så tror jeg det kan bli en helt grei investering. I hvertfall de som får et lavt opplag pga dårlig salg hos Norges Bank. Men jeg kan ta feil.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by vivavegas »

Tja. Jeg er veldig skeptisk til verdiutvikling.
Det er en faktor som er ganske viktig her.
Det blir mindre og mindre kontanter blandt folk, hvem vet hvor mye man vil bruke mynter/sedler om 10-20-30 år.
Frimerker har vel hatt en liten knekk ifht. hvem som samler. Det er vel langt imellom frist ungt blod på diverse frimerkeklubber rundt omkring. Jeg trur også det vil ramme mynter og mange andre samleområder.

Som mange har sagt før meg. Man kan samle det man vil av samlerhuset, men ikke pga. verdiutvikling. Det har vært grusom verdiutvikling de siste 10 årene og det er ingentyng som tyder på at det vil forandre seg i uoverskuelig fremtid.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by peroenge »

vivavegas wrote:Tja. Jeg er veldig skeptisk til verdiutvikling.
Det er en faktor som er ganske viktig her.
Det blir mindre og mindre kontanter blandt folk, hvem vet hvor mye man vil bruke mynter/sedler om 10-20-30 år.
Frimerker har vel hatt en liten knekk ifht. hvem som samler. Det er vel langt imellom frist ungt blod på diverse frimerkeklubber rundt omkring. Jeg trur også det vil ramme mynter og mange andre samleområder.

Som mange har sagt før meg. Man kan samle det man vil av samlerhuset, men ikke pga. verdiutvikling. Det har vært grusom verdiutvikling de siste 10 årene og det er ingentyng som tyder på at det vil forandre seg i uoverskuelig fremtid.
Tja, nå er ikke jubileumsmyntene utgitt av Norges Bank noe Samlerhuset produkt og de kan kjøpes mange andre steder. Blant annet fra Norges Bank direkte eller på forskjellige auksjonssteder. Det at man ikke bruker mynter om noen år behøver ikke nødvendigvis å være negativt på samlerinteressen.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by stigulv »

vivavegas wrote:Tja. Jeg er veldig skeptisk til verdiutvikling.
Det er en faktor som er ganske viktig her.
Det blir mindre og mindre kontanter blandt folk, hvem vet hvor mye man vil bruke mynter/sedler om 10-20-30 år.
Frimerker har vel hatt en liten knekk ifht. hvem som samler. Det er vel langt imellom frist ungt blod på diverse frimerkeklubber rundt omkring. Jeg trur også det vil ramme mynter og mange andre samleområder.

Som mange har sagt før meg. Man kan samle det man vil av samlerhuset, men ikke pga. verdiutvikling. Det har vært grusom verdiutvikling de siste 10 årene og det er ingentyng som tyder på at det vil forandre seg i uoverskuelig fremtid.
er nå mange unge som samler mynt da.
ser jo det er masse unge som handler på facebook.
ser de fleste handlerne i landet er kommet seg på disse facebook gruppene også.
God jul
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Olav K »

Hvis du samler mynt for å bli rik, kan du bli veldig skuffet.
Hvis du samler fordi du synes det er morsomt, enten din glede legger i at myntene er vakre, har en spennende historie, eller det som ellers måtte fenge deg - kan du ha rikelig med givende tid og gode stunder.
Holder verdien seg, er det jo flott - i de fleste hobbier faller verdien på hobbyutsyret til nær null etter noen tid. Hva få du for brukte ski? Birkebeinersykkel? For ikke snakke om treningstøy/sko?
Og gleden kan være akkurat like stor om du samler årgangsmynt, myntmotiver, forgylte mynter, dansketid, unionstid, romerske-, greske- eller dalermynter fra Europa, eller småmynter fra alle land. Det er du som samler som bestemmer hva som du synes er moro.
Med unntak av visse ting fra Samlerhuset vil jeg tro at det økonomiske tap er mindre enn det du taper på andre hobbyting, og det eventuelle tap du måtte ha - er det du har betalt for gleden. Omtrent som et heiskort i alpinbakken?
Om det skulle gå med oss som med frimerkesamlerne ( jeg tror ikke det :) - hva så, har du hatt det trivelig i mellomtiden, kan du jo overlate tapet til barna, de har jo ikke krav på noe - og trøste deg med at du har hatt det fint med myntene, sedlene, medaljene dine.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by mynt01 »

Sammenligne mynter med frimerker? Posten selger enda "nye" frimerker fra 1855! Står det på siden deres.
"Ubegrenset" tilgang.

https://eordre.posten.no/OA_HTML/ibeCCt ... tion=11358
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by vivavegas »

Sammenligningen er at mynter også er ett produkt som allerede er i ferd med og forsvinne og som blir mindre og mindre brukt for hvert år som går.
Det er en utvikling som kanskje er 10+ år etter frimerker, men min gjetning er at også myntsamling vil bli rammet den dagen en mynt er like ukjent begrep som en VHS-kasett.
Men selvsagt vil det jo ikke skje over natten.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by ramazotti »

Vivavegas tar grundig feil, det er langt flere samlere i dag enn for bare få år siden, på mynt.
Alle piler peker rett opp, dansketiden går så det suser. Småskilling og specie setter stadig nye rekorder, men det er kvalitet som selger.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”