Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

peroenge wrote:
Olav K wrote:Per O og seuk: augustusmynten ser for meg ut til å være keltisk. Hvilken teknikk de brukte, punsel eller gravering vet jeg ikke noe om, men teknikken gjenkjennes fort når du ser bilder (og originaler) av keltisk mynt - enten den er rubrisert som keltisk, "gresk" (donau-keltisk), eller pre-romersk britisk m.m.
Spennende mynt foresten.
Mynten er kjøpt som Unknown German Tribe. Men en ekspert mente den kunne være fra nåværende Georgia. Har undersøkt litt men de jeg har sett fra dette området er litt mer primitive. Men det ser ut som om samme teknikk er brukt.
Her ville jeg så hælde til ekspertens antagelse om Georgia. Med mindre de 'tyske' udgaver også anvender punsel-teknik, turde denne være det afgørende fingerpeg. Men problemet er vel at skaffe sig overblik over hvad der er publiceret på området?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ja problemet er at "barbarmynter" er i periferien for de fleste forfattere, og det som er skrevet er vanskelig å katalogisere. Noen er som nevnt "keltisk"mynt, andre som folkevandringsmynt, og andre under andre stikkord. Det er ikke lett å finne litteraturen, om den i det hele er der. Jeg reagerer litt på "unknown germanic tribe" - teknikken ligner hverken på gepidisk, lombardisk, gotisk eller vandalsk mynt. Men andre kan ha hatt andre stiler, og germanske stammer kan ha lært av keltere. Kelterne var spredd i i et beldte fra Svartehavskysten, gjennom sentrleuropa (elvesystemene) til Bretagne i Frankrike og Brittania på den andre siden av kanalen. De germanske stammene som veltet inn fra øst bedrev ikke folkemord, de tok til seg den lærdom de kunne, så for alt det jeg vet kan dette være fra en ukjent stamme, som har tatt seg et keltisk forbilde. Men at uttrykksformen er keltisk mener jeg fortsatt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ny mynt i posten idag. Vanlig? Ved første øyekast - ja. Larissa i Tessalia, var det gamle grekerrikets hesteavler, og det vanligste reversmotiv var hesten som knelte i ferd med å legge seg ned. Så også denne, men likevel sier omtalen at den er "Very Rare": Hvorfor?
LarissaVenstrvHestBlomRR.jpg
LarissaVenstrvHestBlomRR.jpg (206.81 KiB) Viewed 1802 times
Kanskje det gale stedet for en gjettekonkurranse, men hvorfor ikke?
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Olav K wrote:Ja problemet er at "barbarmynter" er i periferien for de fleste forfattere, og det som er skrevet er vanskelig å katalogisere. Noen er som nevnt "keltisk"mynt, andre som folkevandringsmynt, og andre under andre stikkord. Det er ikke lett å finne litteraturen, om den i det hele er der. Jeg reagerer litt på "unknown germanic tribe" - teknikken ligner hverken på gepidisk, lombardisk, gotisk eller vandalsk mynt. Men andre kan ha hatt andre stiler, og germanske stammer kan ha lært av keltere. Kelterne var spredd i i et beldte fra Svartehavskysten, gjennom sentrleuropa (elvesystemene) til Bretagne i Frankrike og Brittania på den andre siden av kanalen. De germanske stammene som veltet inn fra øst bedrev ikke folkemord, de tok til seg den lærdom de kunne, så for alt det jeg vet kan dette være fra en ukjent stamme, som har tatt seg et keltisk forbilde. Men at uttrykksformen er keltisk mener jeg fortsatt.
Jeg fant litt her om imitasjoner av denne mynten som stammer fra Georgia.

http://geonumismatics.tsu.ge/en/catalog ... s/?type=27

Mynten min ble kjøpt på en auksjon hvor det var to mer primitive mynter av samme type:
82001085.jpg
82001085.jpg (17.65 KiB) Viewed 1781 times
82001086.jpg
82001086.jpg (16.68 KiB) Viewed 1781 times
Jeg har sendt en mail til museet i Georgia, men har ikke fått svar enda.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Artig å se hvordan morivet abstraheres, fra "naturalisme" til "picasso". Jeg var en stund opptatt av overgangen fra romersk portrettmynt til middelalderens kongeportretter, som kunne ligne mer på en hane enn en konge, og ville finne "the missing link". Jeg kom etterhvert til at overgangene var mange og flytende - og at et enkelt missing link ikke lot seg finne. Den serien du viser her er et glitrende eksempl på "flytende" overgang. Georgia, som Norge var vel i utkanten av det meste, og kanskje ikke unaturlig at deres mynter er like "primitive" som våre tidligste mynter 6-700 år senere.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Olav K wrote:Ny mynt i posten idag. Vanlig? Ved første øyekast - ja. Larissa i Tessalia, var det gamle grekerrikets hesteavler, og det vanligste reversmotiv var hesten som knelte i ferd med å legge seg ned. Så også denne, men likevel sier omtalen at den er "Very Rare": Hvorfor?
LarissaVenstrvHestBlomRR.jpg
Kanskje det gale stedet for en gjettekonkurranse, men hvorfor ikke?
Hesten går "mot strømmen". Vanligvis står hesten mot høyre. Det er ikke alltid at auksjonshusene nevner spesielt at dette gjør mynten mer uvanlig. Ofte blir tilsvarende forhold på romerske mynter gjerne nevnt som en variant. Det er ikke som for de som samler Norge etter Schou hvor et punktum kan være nok til å få et eget Schou-nummer.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Barbarous Radiate købt på engelsk eBay (Detector find). Disse er ifølge en hurtig googling fremstillet i utallige variationer i hele Nordvesteuropa sidst i 200-tallet. Men vist fortrinsvis i England?
barbarous-radiate-uk.jpg
barbarous-radiate-uk.jpg (107.84 KiB) Viewed 1695 times
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Har fået lidt flere af Victoriae Laetae typen. Sjovt at se de ensartede og alligevel forskellige udformninger fra provinsmønterne. Giver et godt billede af hvor centralt styret udmøntningen har været. Disse tre er fra hhv. Ticinum, London og Siscia.
constantinus_vlp.jpg
constantinus_vlp.jpg (113.46 KiB) Viewed 1657 times
Banalt at måtte konstatere at det også gælder for romer-mønter; at betaler man lidt mere får man også en væsentlig forbedret kvalitet :)
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Da fik jeg Arles, det sidste jeg manglede af møntstederne hvor Victoriae Laetae Princ Perp typerne blev fremstillet (hvis vi ser bort fra Rom, hvor den kun blev udmøntet i guld). Nu kan jeg så begynde på undertyperne som forskellige officiner, buster (ikke kun af Constantine I, men også af Licinius, Constantine II, Crispus og Licinius II), indskrifter og altre etc. En del skal nok være fuldstændige umulige at komme i nærheden af :)
constantin-arles.jpg
constantin-arles.jpg (97.31 KiB) Viewed 1612 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da har jeg gjort en romjuls handel hos denarius.Og fått et tilskudd til tetradracme samlingen
Pantaleon (Baktria), tetradrakme slått under kong Eukratides (ca. 171-135 f. Kr.). Kv. 1+. Rev: Dioskouroi til hest samt BASILEWS MEGALOU EUKRATIDOU. Referanser: Sear (1997) 713:7570. Vekt: 15,36 g.Kunne god tenkt meg storebroren i gull-men den er uoppnålig for alle -antikken største gullmynt.
Kan legge til at gullmynten er en 20 stater eller ca.169,2 gram
Attachments
eukratides-tetradrakme-ca-171-135-f-kr-tile.jpg
eukratides-tetradrakme-ca-171-135-f-kr-tile.jpg (430.2 KiB) Viewed 1579 times
Bactria.jpg
Bactria.jpg (118.73 KiB) Viewed 1579 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Velkommen i klubben for Baktria-samlere. Den tetradrachmen er obligatorisk, men pass deg så du ikke blir bitt av basillen. Det er mye interessant baktrisk mynt. Hoover bind 12 bør kjøpes inn hvis du ikke har den. Den store Eukratides-mynten i gull befinner seg i Paris, men jeg vet ikke om den er utstilt til vanlig. Kanskje noen på forumet vet noe om det?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Det har blitt er par veldig rimelige mynter på meg i jula, Julebudsjett og juleøl kan ha hatt noe av årsaken til noen av kjøpene :lol:
Utrolig lenge siden jeg har handlet noe mynter før 1600 tallet, så morsomt er det uansett pris :D
Begge myntene er gradert av et useriøst graderings firma, og passer egentlig ikke helt inn i min samling som jeg bygger akkurat nå. Men men :-)
Juleølen var god i år :-)

HUNGARY, VLADISLAUS II (1490-1516) SILVER DENAR - MADONNA & CHILD - ALMOST UNC ( Beskrivelse og grad - tviler graden holder )
Ungarn.JPG
Ungarn.JPG (17.42 KiB) Viewed 1505 times
Ungarn 2.JPG
Ungarn 2.JPG (17.75 KiB) Viewed 1505 times
HISTIAIA 350-330 B.C. AR TETROBOL -NYMPH ON GALLEY- S#2496 EXTREMELY FINE+ ( beskrivelse og grad )
Histiania.JPG
Histiania.JPG (14.96 KiB) Viewed 1505 times
Histiania 2.JPG
Histiania 2.JPG (15.57 KiB) Viewed 1505 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med nye gamle mynter samler607 , den madonna mynten har jeg selv-ligger i denne tråden side 49.
Histiaia mynten kommer fra øya Euboia som ligger nordøst for Athen og byen Histiaia ligger helt nord på øya, de begynte med myntproduksjon midt på 4.hundretallet f.kr.Myntens adv. viser hode av nymfen Histiania og rev. viser samme nyhmfe sittenede på gallei.Men synes EF på den var i overkant.Det er også mange av myntene fra Histiania som ble kopiert i de etter følgende år - likte ikke helt stilen på portrettett samenligned med bilde i Sear av samme.
Tok meg friheten til å "låne" et bilde hos wildwinds av samme mynt og koble bilde den er gradert til gVF.
Attachments
sg2496-o_13-tile.jpg
sg2496-o_13-tile.jpg (85.78 KiB) Viewed 1491 times
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Tusen takk for tilbakemelding.
NCC tror jeg de heter, eller han heter. Som har gradert.
Forundrer meg ikke om den er falsk :-)
Ser hva du mener her, de er såpass useriøse at de har nok flere falske mynter i slabber.
Hvis flere mener den er falsk, ( har nemlig ikke fått denne enda, hever jeg bare kjøpet )
Noen goder er det ved å handle på ebay- dekket av ebay sitt konsept greier :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Det kjøpet tror jeg trygt du kan heve, den mynten er ikke ekte. NCC er heller ikke noe seriøst graderingsselskap. Hvem som helst kan kjøpe slabber og starte sitt eget graderingsselskap.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”