Singer Symaskin og eldre brannslukker

Post Reply
MagnarCarta
Posts: 22
Joined: 25 Jan 2015 00:14

Singer Symaskin og eldre brannslukker

Post by MagnarCarta »

Hei, Jeg har to pene gjenstander(i mine øyne) som jeg lurer på om har noen verdi utover det å være pyntegjenstander. Singer Symaskinen basert på serienummeret er fra 1954. Den fungerer og ser i grunn ganske OK ut. Men jeg har forstått det slik at disse maskinene ikke har den store verdien salgsmessig. Kan noen her bekrefte det?

Ellers er jeg mere spent på en eldre messing brannslukker fra 50-tallet. Den er lik den som er på bildet under, bare i enda bedre forfatning og med norsk label/merke. Her er jeg helt blank i grunn. Den er importert/produsert gjennom norsk agentur som sagt engang på 50-tallet. Var dette gjengs utseende på 50-tallet eller er dette en spesiell utgave? og igjen hva er den eventuelt verdt?

Krysser fingrene for at ekspertisen her på forumet kan hjelpe nok engang.
Pyrene.jpg
Pyrene.jpg (82.86 KiB) Viewed 962 times
DSC_0056.JPG
DSC_0056.JPG (282.92 KiB) Viewed 962 times
DSC_0058.JPG
DSC_0058.JPG (316.31 KiB) Viewed 962 times
DSC_0062.JPG
DSC_0062.JPG (317.74 KiB) Viewed 962 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Singer Symaskin og eldre brannslukker

Post by ramazotti »

Jeg har samme brannslukker, men med fransk bruksanvisning. Den går vel for 2-3 hundrelapper på E-bay. Med norsk tekst kan du sikkert legge på litt, 4-500 i Norge. Symaskinen er nok litt mer tungsolgt, det finnes veldig mange slike. Likevel ser den så ubrukt ut at den kan oppnå en 500-lapp på en god dag.
MagnarCarta
Posts: 22
Joined: 25 Jan 2015 00:14

Re: Singer Symaskin og eldre brannslukker

Post by MagnarCarta »

Takker! Er det noen merker innen symaskin-verden som er mer sjelden enn andre? Har inntrykk av at de fleste maskinene fra tidlig 1900- til 1950-tallet ser noenlunde like ut bare med forskjellige merker/navn limt på maskinen. Med andre ord samme maskinen lisensiert ut til forskjellige markeder og da solgt under annet navn. Er det en riktig antagelse?

Når det gjelder slukkeren - har det noe å si for verdien om innholdet fortsatt er på plass?
MagnarCarta
Posts: 22
Joined: 25 Jan 2015 00:14

Re: Singer Symaskin og eldre brannslukker

Post by MagnarCarta »

Grei pekepinn. Takk.
Post Reply

Return to “Antikviteter”