størrelse på een speciedaler 1875?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Rottenikken »

størrelse på een speciedaler 1875?
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by PCL »

Det ble ikke utgitt noen speciedalere i Norge i 1875. Siste gang det ble utgitt mynt i Specie-valør var Halvspecien 1873. Hvis du tenker på Norge da, og hvis du ikke tenker på seddel, for det ble utgitt en 1 speciedaler seddel i 1875.

Denne siste halvspecien sirkulerte i mange år i påvente av at 2-kroner skulle overta, og når den Skandinaviske myntunionen trådte i kraft i 1875, kom de første krone/øre-myntene ut (første gang i 1874). De første 2-kronene kom i 1878.

Valør-sammenheng:
Fra tidligere var det fastslått at det går 120 Skilling på 1 speciedaler. De første årene av krone/øre-myntene, ble det påført både kroner og skilling. F.eks. sto det både 1 krone/30 skilling på 1-kronen 1875 og tilsvarende 50 øre/15 skilling på 50-øren fra 1874 og 1875. På den første 2-kronen 1878 sto det bare 2 kroner, men det tilsvarte altså 60 skilling, som var det samme som en halv speciedaler. Halvspecien 1873 ble med andre ord avløst av 2-kronen i 1878.

Gull:
Ser du på gullmyntene, så står det 5 speciedaler/20 kroner på 20-kronen 1874 og 1875 (samme forhold mellom kroner, skilling og speciedaler) og tilsvarende på 10-kronen 1874.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Rottenikken »

Jeg kant en på nettet som var datert 1875
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Rottenikken »

3. Hvis du tenker på Norge da, og hvis du ikke tenker på seddel, for det ble utgitt en 1 speciedaler seddel i 1875.
Hva er målene på den seddelen?
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by janpetter »

Hei
Ser du stadig spør om hva størrelsen på diverse sedler er .
Skal du åpne eget trykkeri ?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Myge »

Det er mye kopier ute og går av sedler om dagen kan det virke som. Londonsett fra 1942 har kommet for salg igjen, hvor man ut fra litranummer vet at de ikke er " ute i markedet", men ligger i samlinger. Man påtar seg et ganske stort ansvar om man begynner å kopiere opp sedler. Hvilken jus som spiller inn vet jeg ikke, men vi har ikke behov for flere falske ting i markedet.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Rottenikken »

Jeg produserer litt replica og de er meget populære. Jeg skriver BESTANDIG enten Replica eller Ikke ekte. Det var en som brydde 500kr for en Seddel men jeg svarte at prisen var 60kr. De får ALLTID riktig info. Mange vil ha slike. En kjøpte 20stk i går. Det kunne jeg tjent sikkert 20000kr på hvis jeg var uærlig en de ble solgt for 80kr x 20 seddeler. Men for dere som bare vil ha ekte så behøver dere ikke besøke annonsen. Ingen tvinger dere, men mange vil ha nettopp dette da alle koster 80 kr. 1000kr 1877feks ligger på nettet for 80kr og jeg leste at en ekte ble solgt for 70000kr. Noen har mye penger (å handle for) og noen er mer "fattige" men ønsker seg noe som tar seggodt ut i albumet. La nå de få ha den gleden.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by vemod »

Hvis noen har kjøpt 20 kopier av deg, tenker du at de kun skal ha dem som lukefyllere i samlingen sin, eller muligens kan bli forsøkt videresolgt som ekte? Eller merker du alle kopiene med "replica", "kopi" "uekte" eller "tøyseseddel"?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Flash »

Hvis jeg har skjønnt dette riktig:

- Du har funnet bilde av en sjelden seddel på nettet.
- Du laster ned dette bildet i den hensikt å skrive ut en kopi for salg.
- Du ber om hjelp her på forumet for å få denne riktigst mulig.

Tror jeg avstår fra noen konklusjon...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by Arve »

Rottenikken wrote:Jeg produserer litt replica og de er meget populære. Jeg skriver BESTANDIG enten Replica eller Ikke ekte........
På seddelkopien eller bare i annonsen?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by anda »

Det er mange som er ute etter lett tjente penger, og det er slett ikke sikkert
de blir beskrevet som noen "replica" neste gang de legges ut for salg!
Den da naive/uvitende kjøper betaler i dyre dommer for noe
jeg personlig knappest ville brukt som toalettpapir...

Uten kopimerking stiller de likt med Kinadaler!
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by MortenMynt »

Det er jo roten til en stort problem framover. At folk selger videre som "ekte vare" Jeg kjøpte en pen seddel på nettet for ikke lenge seden. Den så pen og ekte ut på bildet, men det viste seg at den ikke var hva jeg betalte for. Trolig noen som kjøper "kopier" for videre salg. Heldigvis kan man kjenne på papiret med en gang om den er en kopi, men skuffelsen og jobben med å få pengene tilbake er ikke alltid så enkelt. Så er det jo også sånn at enkelte mennesker ikke har eid slike sedler før, og vet da heller ikke hva de skal se etter når det kommer til ekte/falsk. Selv om de ser pene ut, er papiret heldigvis ikke så lett å forfalske.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: størrelse på een speciedaler 1875?

Post by stigulv »

hadde det vært min seddel du hadde funnet på nett og kopiert hadde jeg annmeldt deg.
Du skaper svindel. og ser faktisk ikke det står kopi i annonsene du har på dette rasket du selger.

Anbefaler alle og rapportere disse annonsene på finn.no
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”