Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ikke har jeg svaret på mynt01s spørsmål, men jeg kan jo hive inn en ny:
quiz1apr15.jpg
quiz1apr15.jpg (216.54 KiB) Viewed 1217 times
Hvor og av hvem er denne mynten laget?
Vi kan jo prøve Viggo Valle metoden, kommer du med et svar som ikke treffer helt, fåt jeg komme med et nytt hint, Det settes pris på resonnementer.
(Jeg har fasit på spørmålet jeg stiller, men jeg har mange spørsmål til selve mynten, som jeg ikke har svar på.)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Det kan se ut som en keltisk kopi av en eller annen bysantiner, men det kan også være at jeg er helt ute på viddene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Det er flott påskevær, så Viggo Valle får komme i annen rekke i dag.
Denne mynten er ganske sikkert preget i en by som ligger, og har lenge lagt i et område som skipet på denne medaljen bærer navnet fra.
Når man finner navnet på byen, bør det ikke by på problemer å finne navnet på myntherren. Forresten det er jo også preget på mynten.
Attachments
kg.jpg
kg.jpg (15.27 KiB) Viewed 1186 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Er vi på vei til Merida og kong Rechila? I så fall må mynten være fra omkring år 440 AD.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Et par hundre år nærmer vår tid vil jeg tro. Men er nesten sikker på at du har kommet til riktig by.
Jeg kjenner ikke mynten og/eller dens historie. Ser bare at den har omskriftene: SISEBUTUSREX og EMERITARIUS
Få av oss kjenner særlig mye til kong Sisebut. Her kan man Google, mye stoff å finne.
Hovedstaden i den spanske provinsen Lusitania (tidligere nesten hele Portugal), bærer i dag navnet Mérida. For å finne byens historie kan man bl.a. Google.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

signum har levert fler spor enn det Viggo Valle vanligvis gir.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Nå har jeg aldri hørt om denne Viggo Valle, men signum har vel kommet med det meste her. Kong Sisebut døde for øvrig i Toledo i 621 så da må vel mynten være fra før den tiden. Ellers er min kunnskap om visigoter nær null bortsett fra at de kom fra skandinavia.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ja, svenskene vil nok gjerne at goterne kom fra Gøteland/Gotland - en teori som har litt mer for seg enn Geir Felling Andersens teori om at vandalene kom fra Valdres (Boken "fra Romer til Ridder", om folkevandringstiden 300-800). Det er vel trolig at goterne kom fra den store folkevandringspumpen i øst, at noe gotere fant veien over Østersjøen til Sverige, mens hovedtyngden trengte ned i Europa via Ungarn/Romania. Keiser Theodusius brukte goterne til å bekjempe mer fientlige stammer i Spania/Sør-Frankrike - men belønnet dem med å la dem få land i Aquitania/Catalonia. Sanrt erklærte de seg som selvstendige, dominerte den iberiske halvøy og drev vandalene over til Nord-Afrika.
Riket hadde begynt å skrumpe på kong Sisebuts tid, men fortsatt hadde de det meste av den iberiske halvøy. Jeg hadde vært fornøyd med svaret Sisebut og vestgotere/visigotere, men nå har jeg selv lært mer - takk til signum! Jeg leste EMERITARIUS som noe ála "emeritus", m.a.o. at det kunne være en minnemynt for den avgåtte (eller bokstavelig talt "utgåtte") konge. Men nå vet jeg at Emerita (dagens Merida) var hovedstad i provinsen Lustitania i det romerske Iberia, og da må man kunne anta at mynten, forøvrig en solidus, er derfra.
Jeg stusser over ikonografien, antagelig bysantisk inspirert. Forsiden kan være en kvinnefigur, jomfru Maria(?), som øst-romerne nettopp på 600-tallet lot avbilde på mynt. Viser reversen en helgen? (Jeg antar at den taggede pølsen rundt hodene skal være en glorie). Jesus ble ikke avbildet på mynt før nesten 100 år senere (Justinian II). eller har Sisebut hatt guddommelige aspirasjoner? Jeg vet ikke - jeg syntes mynten var interessant, bød forgjeves på den - men tar gjerne i mot mer informasjon.
Den som vel egentlig ga svaret på spørsmålet her er signum, og jeg er rimelig sikker på at han kan presentere en morsom gåte.

PS. Arve: Viggo Valle. Du hører ikke på påskens store gjettekonkurranse i NRK P1. Finalen var idag, og oppgavene går ut på å finne steder ut fra et sett opplysninger. Et eksempel fra idag: Du skal til en by som er delt av en stor ferdselsåre. Her kan du ta trikken til to land utenfor byen. Trikken har forøvrig samme sporvidde som Gråkallbanen. Byen har mange skipsanløp, og mange rederier har sitt sete her. Hvor skal du?
Programleder siden vikingtiden har vært Viggo Valle.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

At visigoterne kom fra skandinavia står her: https://it.wikipedia.org/wiki/Visigoti, og da må det jo være sant. :wink: Jeg har for øvrig ikke tilgitt dem at de plyndret naboene mine i 410.
Signum ga det rette svaret, han fortsetter.

PS.
Byen du spør om må være Basel, og jeg har ikke hørt på NRK-radio på over 20 år.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Enig i at signum tar stafetten.
Men hva tok du Basel på (det er riktig) - sporvidden på Gråkallbanen?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Ikke sporvidde nei, men kombinasjonen av de andre opplysningene. Det er ikke akkurat noen overflod av byer hvor du kan ta trikken til to andre land og som har skipsfart. Og dessuten har jeg undervist i geografi et par decennier. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Arve wrote: jeg undervist i geografi et par decennier
Da burde du absolutt bryte ditt prinsipp om å ikke lytte på NRK neste påske, premien er kr. 10.000 i reisepenger, du kommer mange ganger frem og tilbake til Italia på det :D
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Tror at Arve ville ha resonert seg frem til et vel så godt "svar" som jeg gav. Men la gå, jeg får ta en kjapp en…:
Hvilken betegnelse, eller snarere slangbenevnelse har denne mynten?
Attachments
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (95.48 KiB) Viewed 1078 times
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Kan det være den såkalte Nasenblutengulden (neseblodgylden), altså en 2/3 taler fra året 1693, Braunschweig-Lüneburg-Calenberg, der hertug Ernst August ser ut som om han blør neseblod?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Fantastisk! Denne må man nesten kjenne. Ikke lett å Google seg til svaret.
Jepp! Det er helt riktig, en neseblodgulden fra 1693 :!:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”