"Solrubel"

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

"Solrubel"

Post by anda »

Noen med en Bitkin og tid til overs som kan gi meg litt info om denne?

(mobilbilder)
Attachments
image.jpg
image.jpg (691.41 KiB) Viewed 2505 times
image.jpg
image.jpg (784.87 KiB) Viewed 2505 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Jeg har ikke Bitkin, men har sett litt i kataloger. Det kan se ut som alle solrublene er preget i St. Petersburg (Myntmerke under Peter I's hals). Googler du "Peter I rouble" får du opp Coin Archives som viser at er flere solrubler kommer opp på auksjon nå i juni, men ingen 1724, så de har andre Bitkin numre enn din. Bitkins bok er ikke akkurat allemannseie, den eneste jeg vet som har den er Gunnar Thesen i Oslo Myntgalleri. Jeg tror, men er alt annet enn sikker, at 1924 har Bitkin nummer 1339.
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: "Solrubel"

Post by lele »

Denne mynten ser for meg ut som Bitkin-1316, KM166.1.

http://coins.ha.com/itm/russia/world-co ... 15-62262.s

Hentet fra HA. Hvilket er et ok sted a lete etter mynter (og sedler). Sok selv pa: russia 1724, Heritage.

Haper at dette hjelper deg.

Mvh

lel
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by anda »

Hjertelig takk for svar!

Ser ut som dere treffer godt på Bitkin nr!

Jeg har en del rubler jeg vurderer å selge!
Har dere noen tanker om hvordan jeg bør gå frem med det?
Rundt 20stk fra Tsar tiden. (1720-1900)
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: "Solrubel"

Post by lele »

anda wrote:Hjertelig takk for svar!

Ser ut som dere treffer godt på Bitkin nr!

Jeg har en del rubler jeg vurderer å selge!
Har dere noen tanker om hvordan jeg bør gå frem med det?
Rundt 20stk fra Tsar tiden. (1720-1900)
anda wrote:Hjertelig takk for svar!

Ser ut som dere treffer godt på Bitkin nr!

Jeg har en del rubler jeg vurderer å selge!
Har dere noen tanker om hvordan jeg bør gå frem med det?
Rundt 20stk fra Tsar tiden. (1720-1900)
Velkommen i "klubben".

Det forste som slar meg er at du bor ha et "estimat" for hvor mye du "tror" mynten(e) er verdt.

Deretter: Dersom verdiestimatene dine pa myntene er relativt hoye (over f.eks. 200 USD), da ville jeg spandert pa meg NGC sertifisering, slik at eventuelle kjopere kan fa bekreftete at
mynten(e) ikke er falsk(e). Hvorvidt graderingen som du far er relativt uadekvat, da kjoper ofte kan dette, men heller er mere usikker til ektheten, og da er dette sertifikate kanskje "gull" verdt.
Om ikke annet, du vil fole deg vel, ihverfall. I tillegg til at du ikke skal undervurdere graderingsen du far heller.

Er usikker, men tror Numisma (v/bla. Kjetil Kvist), kan evt. hjelpe deg med NGC gradering av disse myntene.

Og dersom du liker spenning, med NGC sertificat, tror jeg at EBAY kan vare et spennende alternativ med auksjon.

Uansett, dersom disse myntene har kanskje 20 til 40 interesenter i Norge, da tror jeg at edet finnes over 4.000 pa Ebay.

Mvh
Lele
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Jeg er ikke enig med leie. amerikanske graderingsselskaper vet like lite om russiske rubler som de vet om norsk mynt, og her har vi nok av beviser på at de er på jordet.
De viktigste kunder for russiske rubler er russere. De stoler på etablerte auksjonshus som Künker, NAC, Spink m.fl. som har ubetinget ekthetsgaranti. Også Oslo Mynthandel/nå erstattet av Oslo Myntgalleri, har hatt eventyrlige salg av russisk mynt til russere, men mitt inntrykk er at det har fortatt seg litt, antagelig fordi utbudet har vært beskjedent. Ingen av de russiske myntene jeg har registrert solgt i Europa i senere år har vært "slabbet", men jeg ser selvfølgelig ikke alt.
Selv ville jeg aldri selge en mynt på e-bay, og bare kjøpe hvis jeg vet med sikkerhet selgeren er.
Hadde jeg sittet på 20 sølvrubler hadde jeg gått til Oslo Myntgalleri og bedt om råd. De har sine mailingslister fra de årene det ble solgt store norske samlinger av russisk mynt. Så kan du dobbeltsjekke hos f.eks Numisma.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by anda »

Takk igjen til Olav K og Leie for svar.

Ebay er helt utelukket for min del...
Men vil tro at flere av de norske auksjonshusene har internasjonale kjøpere/kunder, og derfor når ut til en bred kjøpegruppe.
Og så lenge de blir solgt via et auksjonshus vil en NGC gradering være bortkastet, da alt ansvar ligger hos dem?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Ja auksjonshuset har ansvaret for beskrivelsen av objektet. Det gjelder også om det er slabbet av et amerikanske graderingsbyrå. Det hjelper ikke om NGC har sagt at mynten er ekte, hvis den ikke er det (men om så var tilfelle ville nok NGC hatt et problem...). Og når vi vet (Lissner-aksjonen var et eksempel) på at gradering ikke nødvendigvis var korrekt, har auksjonshuset et selvstendig graderingsansvar. Men gradering er subjektivt, om NGS (eller andre slabbere) har sagt MS og norsk auksjonshus sier 0, mens det konkurrerende hus sier 01 kan slabbefirmaet neppe holdes ansvarlig. Men du som selger er safe, hvis du har gitt alle relevante opplysninger om hvor du har kjøpt mynten osv. Om du mener at mynten er 1+ eller 0 er irrelevant, auksjonshuset har et selvstendig vurderingsansvar. Din konklusjon er riktig, det er bortkastete penger å få en russisk mynt gradert/slabbet i USA, når den skal selges i Europa inkl. Russland.
Slabbet mynter kan oppnå høyere pris enn uslabbete i USA, men om du får mer for en russisk rubel i USA enn i Europa vet jeg intet om, og det må også tas i betraktning at slabbing ikke er gratis, og at myntene fysisk skal til USA. (Bruk budfirma - ta ikke sjansen på store sølvmynter i håndbagasjen, enda mindre i kofferten. Eksport av russisk sølvmynt er lov, og ikke undergitt moms eller annet, men det vet ikke sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og innen de finner fasit er flyet gått..)
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: "Solrubel"

Post by mynt01 »

Olav K wrote:Ja auksjonshuset har ansvaret for beskrivelsen av objektet. Det gjelder også om det er slabbet av et amerikanske graderingsbyrå. Det hjelper ikke om NGC har sagt at mynten er ekte, hvis den ikke er det (men om så var tilfelle ville nok NGC hatt et problem...). Og når vi vet (Lissner-aksjonen var et eksempel) på at gradering ikke nødvendigvis var korrekt,
Hei, kan vi få noen eksempler på dette. Og korrekt gradering?
Det er sikkert ikke alle som har fått med seg hva som var problemet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: "Solrubel"

Post by Arve »

Det er en egen tråd om dette. Søk på "Lissner" så finner du svar på spørsmålene dine.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: "Solrubel"

Post by mynt01 »

Arve wrote:Det er en egen tråd om dette. Søk på "Lissner" så finner du svar på spørsmålene dine.
Jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt.
Jeg finner noen uttalelser fra tilfeldige forummedlemmer som har sett på bilder.
Kan du legge en link?
Er det slik at hvemsomhelst på forumet er bedre enn f.eks. NGC å gradere?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: "Solrubel"

Post by ZZzzz »

Jeg har tidligere sett at Olav K fremsetter falske påstander. For at denne påstanden ikke skal falle inn under Olav K sine falske påstander, så forventer jeg at Olav K fremsetter empirisk dokumentasjon, som sannsynliggjør hans påstand.

Oppsummering: Olav K har fremsatt en påstand om et amerikansk selskaps kvalitetsvurdering av en omtalt myntsamling (Lissner). Vi må da kunne forutsette at hans påstand er basert på eksisterende etterprøvbar dokumentasjon. Hvorfor vet "Olav K" det han vet? Et spørsmål jeg synes er veldig interessant.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

mynt01 wrote:Er det slik at hvemsomhelst på forumet er bedre enn f.eks. NGC å gradere?
Nei, og ingen her kan bedre gradere amerikansk mynt enn de seriøse amerikanske graderingsselskapene. De har tykke manualer for hver årgang, hver valør av av amerikansk mynt. Men det har de ikke for norsk mynt, dansk, svensk eller annet andre mindre land. Der blir det synsing (og gradering er synsing). På Lissner ble en rekke mynter angitt som MS = Mint State = usirkulert, selvom myntene åpenbart burde være AU = Almost Uncirculated = nesten usirkulert. Det mest groteske på Lissner var den nye kategori "Wings approved" som skulle være et utrykk for at innen sin grad var mynten med dette stempel, den "beste innen sin kategori", m.a.o. om den hadde en MS grad, skulle det ikke finnes noen bedre. Nå har jeg ikke snakket med Roschberg, men såvel OMG som Numisma har vært klare på at slike karakteristikker var vrøvl.
Lissnerauksjonen var spesiell. Ingen av myntene var gradert /slabbet. Men arvingene insisterte på slabbing og "Wings approved", og de gjettet nok riktig for det amerikanske marked, mynter gikk som hakka møkk, og mange norske budgivere ga opp tidlig, fordi prisene gikk hinsides hva du kan forvente i Norge. Det er en fyldig omtale av auksjonen i NNT nr.4 -2014, s. 24.
Det har sin grunn at europeiske auksjonshus, NAC, Nomos, Künker, Baldwin, Spink og OMG m.fl. bryter slabben hvis selger ikke insisterer på å beholde den. For europeiske og antikke mynter blir slabben ansett som en kjøpelyte. Min personlige erfaring: En solidus kjøpt hos CNG i slabb. Når jeg brøt opp slabben, kunne man se at mynten hadde vært anhengt. Det ser ikke graderingsselskapene, ingen har anhengt amerikanske mynter, og det står ingenting om denslags i manualene deres.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: "Solrubel"

Post by ZZzzz »

Du har med andre ord ikke dokumentert påstanden din. Det er uredelig ovenfor det amerikanske graderingsfirmaet. Det er helt umulig for dem å besvare slike påstander: den og den sa det og det. Du mangler helt og holdent etterprøvbar dokumentasjon, som graderingsfirmaet kan forholde seg til og besvare (om de skulle ønske det).

Altså:

Olav K fremsetter en falsk, udokumentert påstand. Olav K lyver.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”