Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Og alle er velkomne til å lage et nytt spørsmål!
Da stiller jeg neste spørsmål:

Olav K: Kan du dokumentere denne påstanden?
Olav K wrote:Denne tråden ble i sin tid ødelagt av at spørsmålene var så vanskelige at bare de som hadde lest upubliserte bøker kunne svare.
Vi må kunne forutsette at Olav K har gjennomført en analyse av hele tråden, og dermed kan fremlegge den nødvendige dokumentasjonen. Da må vi få svar på hvor mange ganger det i denne diskusjonen har blitt stilt spørsmål fra upubliserte bøker. Så må Olav K fremlegge dokumentasjon / argumentasjon på hvorfor dette var den utløsende årsaken til at tråden ble ødelagt.

Eller er dette bare enda en av Olav K sine falske påstander, hvor han forsøker å ansvarlig gjøre noen andre som ikke har noe skyld.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

AMO Berg wrote:
karebjarne wrote:Eit spørsmål utanom tur!

Korleis mest effektivt øydeleggja quiz-tråden?
Det er noen brukere som synes å ha en agenda med å ødelegge denne tråden og forumet forøvrig ved å stille åpenbart useriøse spørsmål av typen "hvor mange 25 ører går på en krone" osv.

To brukere er nå innvilget en pause fra forumet frem til 10 januar.

Førstemann til mølla stiller neste spørsmål.
Det er vel avslørende at ZZzzz øyeblikkelig identifiserer seg selv.
Svaret på ZZzzzs dokumentasjonskrav finnes på sidene 116 til 121 i denne quiztråden.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Skal vi forsøke å ta denne tråden "On topic" igjen, så kan dere heller fortsette diskusjonene via PM?

Det har gått mer enn to døgn siden siste post så derfor kommer jeg med et spørsmål fra mitt interesseområde:

I hvilken spesifikke tidsperiode gikk det 27 1/2 (lybske) skilling på en Thaler/Daler?
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Tja, hvor nøyaktig skal den epoken angis da mon tro.....

Lybsk utregning baserer seg på mark som er en opprinnelig vektangivelse. Når man holder seg strikt til regelen (1 mark mynt e = 1 mark sølv = 233 g), så er det stabilt. Men når man begynner å bryte med regelen og utvanne markmyntene (og de underliggende skilling mv) så begynner forholdet å flyte.

Ved forordningen i 1514 gikk det etter lybsk utregning 24 skilling på thaleren. Etterhvert ble myntenes sølvinnhold forringet, både på skillingsmyntene og til dels dalerne/thalaerne, så forholdet begynte å flyte. Aller verst foregikk denne forringelsen på nordisk utregning. Rundt 1560 var det ca 27-29 skilling på daleren lybsk, mens man trengte dobbelt så mange skillinger på daleren i nordisk forhold. Derfor sprakk hele tilknytningen til det libske system, da man ved ny forordning i 1566 etterhvert trengte så mye som 64 skilling på Daleren i nordisk utregning. Da valgte man å forlate den lybske modellen og heller lage forordninger etter nordisk modell. Denne fløt videre oppover i flere hundre år før den altså endte på 120 skilling på daleren frem mot 1814.

Uten at jeg greier å angi helt start og stopp for epoken, vil jeg svare fra at det gikk 24-32 skilling lybsk på daleren/thaleren fra 1514 til ca. 1566, og ca 27,5 på thaleren fra ca. 1540-1560.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Ikke helt riktig, men du er i nærheten. Det var før kipper-tiden virkelig slo til.

Nå husker jeg ikke fra hvilke(n) stat(er) i Nieder-Sachsen-området men det finnes Thaler-mynter som er merket med 27+6 for valøren i en spesifikk tidsperiode på 4 år.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Et lite tips til.

Mange har kanskje hørt om de tyske riksmyntordningene på 1500-tallet (1525, 1551, 1559 og tildels 1566). Disse var imidlertid for en stor del rettet mot de syd-tyske områdene som brukte Kreuzer som underinndeling av Thaler/Guldengroschen. Disse riksmyntordningene ble derfor stort sett ignorert av statene i nord-Tyskland, som i stedet innførte egne rikskrets-ordninger, blant annet i Nieder-saksiske krets som vi her skal fram til.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Ingen kom opp med rett svar som skal være 1568 til 1572. Etter at Reichstaleren ble "akseptert" i det tyske rikssystemet i 1566 fastsatte den Nieder-saksiske kretsen verdien til 27 1/2 Schilling i 1568 før den i 1572 ble hevet til 32 Schilling. Samtidig ble Thaleren også hevet fra 21 til 24 Groschen for de statene som benyttet denne regningen.

PCL forsøkte seg med et svar så han kan ta neste oppgave.
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Christian IV utmyntet i 1647 en hel og halv "brilledukat". Er de danske eller norske?
Forresten noen som vet hvor gullet stammet fra?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Gullet skal vist nok stamme fra Barbu i Norge og det ble også utmyntet 1/4 dukat .Myntene er Danske.

Link : http://www.danskmoent.dk/brille.htm
karstkri
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Helt riktig.

Jeg tok med denne fordi det er den første forekomsten av gull i Norge, og har en artig historie. Det fantes ikke gull i Danmark, og man trodde ikke noe på at det fantes i Norge eller Sverige heller. Da Christian IV fikk vite at det var funnet gull på Hisøy utenfor Arendal i 1644, ved gården Barbu, dro han straks dit for å undersøke mulighetene ytterligere. De fleste trodde ikke på ham, men i 1646 fikk han Caspar Herbach til å vaske ut gullet og sende det til København, hvor gullet holdt til 15 hele, halve og kvarte dukater. Kongen preget dem med brille-motiv for å markere at "de som ikke vil se og tro, trenger briller".

Gullet er fra Norge, mens myntene er preget i København, og er derfor ansett som danske. Men sannelig ikke langt unna å kunne kalle dem norske, noen insisterer til og med på at de burde vært med i oversikten over norske mynter. Uansett, med det tøffe motivet og den herlige historien, ville det i mine øyne aldri bli feil å pryde en norsk samling med en brilledukat. :-)

Kartski var raskt ute med et presist og raskt svar, og er dermed neste mann ut.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Prøver med et nytt sp.m om gullmynter fra dansketiden.Hvilken valør av gullmynter laget i unionen er den tyngste : valør og ca. vekt ?
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Mange utmyntninger er vel omstridte, men jeg tror kanskje den største må være 4 Portugaløser 1646, preget i Christiania. Den er ukjent i dag, og hadde også en avvikende vekt på 42 3/4 dukat (ikke 40 som den skulle vært på), noe som vel gir i underkant av 150 gram.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Den kjente jeg ikke til, lærer stadig noe nytt her inne :) Den jeg siktet til var en dansk Portugaløser uten år .Vekt 34,645gram.
vn2hare kan forsette.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Står litt om 4 Portugaløser her : http://www.danskmoent.dk/chr/c44p1646.htm
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

karstkri wrote:Står litt om 4 Portugaløser her : http://www.danskmoent.dk/chr/c44p1646.htm
Det var der jeg fant informasjonen også. :D

Neste spørsmål:

Hvilken stat/territorium har i det 20. århundre benyttet valøren Aksha som hovedmyntenhet?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”