Specimen, Proof og Error sedler.

Numismatisk forum
leile
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2015 00:16

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by leile »

Leking med tall...............

Richard Megan skriver i sin bok at ABNC auksjonerte i sitt arkiv inntil 1970 ca 2.000 ulike objekter fordelt
pa 20 land.
Noen land har hatt flere banker og produksjonsdatoer enn andre, men gjennomsnittet blir da 100 ulike produksjonsdatoer pr. land.

Slik at Venezuela f.eks. da har 100 ulike objekter, som man igjen kan gange med ???? 1, 5 10 eller 20?
Uansett blir det ikke sa mye, dersom man analyserer oss ned til 1 bank, som kun har hatt 1 ar med produksjon av en valor.

Banco Comercial de Maracaibo f.eks. 1933, seddel i proof eller specimen kun produsert 1 gang, og da statistisk sett
har ABNC solg 2 proof og 8 specimen sedler fra sitt arkiv, i tillegg til det som fantes fra for.
eksempel.jpg
eksempel.jpg (43.41 KiB) Viewed 2542 times
Dersom det ble auksjoner bort f.eks. 20.000 sedler, vil det tilsi a gj. snittet er 10 enheter pa denne argangen.

Hvor mange fantes fra for? Vanskelig a si..... Men dersom alle samlere vil ha en bit, blir det underskudd.


Hvor mange samler denne type sedler?
I venezuela er det f.eks. 30 personer og ellers i verden er det 15 personer... tilsier ettersporsel, i mine oyne????
Spesielt og takket vare auksjonene til ABNC har flere samlere fatt oyne opp for dette samleromradet.

For de fleste er penger et gode, eller en knapphetsressurs, slik at denne ressursen ma man investere, pa lik linje som
enkelte investerer sin tid. Da for enkelte er tid penger, eller man investerer tid i relasjoner med andre mennesker,
men ideelt sett at man har en fordel. Man bruker ikke tid pa "idioter", safremt det da ikke er kjarestens bror.
Dvs. at man ideelt sett respekterer en knapphetsressurs, slik som enkelte gjor; betaler en
hushhjelp kr 100 pr time og tjene kr 600 pr time i mellomtiden, aupair etc.
Konklusjonen min er at mynter og sedler er en investering for flertallet, selvom det finnes "gamlinger" som ikke jobber
og ikke klarer a bruke sin pensjon, og av den grunn har et overskuddsproblem, hvilket de da igjen loser ved a forbuke pa sin
hobby. Eller rikinger som kan dra skattemessige fordeler, eller valuta spekulanter som ogsa kan dra fordeler.

Uansett dette er et spennende omrade og i latin Amerika bor det mange millioner mennesker og iblandt dem finnes det
ogsa samlere...

Avslutter med a lage en link til en nettside, som jeg leser om og om igjen, det er ungdomshjornet fra den Svenske Numismatike Foreningen.
http://numismatik.se/2nyheter/ungdomshornan.php

Dette nettstedet er for meg alfa omega og blir aldri lei av a lese der.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by G.Ravn »

For å holde litt liv i tråden ;) så ble det en Colombia 1 peso 1900 backproof på auksjon ikveld.
Attachments
colombia 1 peso 1900 back proof.jpg
colombia 1 peso 1900 back proof.jpg (254.65 KiB) Viewed 2499 times
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
Laile
Posts: 5
Joined: 01 Jul 2015 19:21

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Laile »

Gratulerer med en spennende seddel.

Har "surfet" litt, og vil igjen gratulere deg., spesielt en flott kvalitet.
Dersom seddelen er frontproof iflg. ditt bilde, er det meget uvanlig, tror jeg.
Imidlertid har jeg sett en seddel beskrevet som error seddel. Ikke printet pa reverssiden.
Vedlegger bilder. Det ser for meg ut som at din seddel er kuttet oppe til venstre, hvilket igjen for meg
tilsier at det er en proof seddel. Men en viss usikkerhet har jeg, hvilket blir din utfordring.
http://articulo.mercadolibre.com.co/MCO ... fasico-_JM
http://articulo.mercadolibre.com.co/MCO ... fasico-_JM

Vil legge frem et eksempel fra et annet kjop jeg har gjort, som ogsa er illustrerende med
hvor vanskelig det er a fastsette "estimert riktig" pris pa denne type sedler.

Christoph Gärtner hadde i ar en auksjon 30 april med repetisjon 24. juni med usolgte objekter plus endel mere.

20 Bolivares Banco Mercantil y Agricola
2 produksjonsdatoer sept. 1926, 300.000 stk og januar 1937, 100.000 stk, 12 sedler preget pa hvert ark.

Selgers data 20 Bolivares 1927 P 232 UNC.

Utrop 200 Euro, solgt til meg for Euro 210, til gunstig vekslingskurs mot USD tot. .ca 280 USD 30. april



20 Bolivares Banco Comercial de Maracaibo

1 produksjonsdato sept. 1928, 50.000 stk, 18 sedler preget pa hvert ark.

Selgers data; 20 Bolivares 1929 Specimen P. S177, XF plus.
Utrop 600 Euro, USD ca 800, usolgt 30. april.
Utrop 500 Euro , solgt for Euro 1.150, USD ca 1.550 24. juni.



20 Bolivares Banco de Maracaibo

1 produksjonsdato, jan 1926, 75.000 stk, 15 sedler pr. Ark
Denne sedlen er forst observert med dato jan. 1929.
Gapet pa 3 ar mellom produksjon og utstedelse er stort, men
kan kanskje forklares med FIFO prinsippet, first in first out.
Da dateringen og signeringen pa sedler ble gjort av banken.

Selgers data, 20 Boliveres ND (1900) Specimen P. S227 UNC
Utrop 650 Euro, ca. 850 USD,usolgt 30 april.
Utrop 500 Euro, solgt for Euro 1.100, USD ca 1.500 24, juni.


Legger frem disse eksemplene pa hvor vanskelig det er a foreta en
prisvurdering. Jeg ansa/anser verdien for disse sedlene pa
ca. den forste USD 450/550, de to andre ca 550/650.

Syntes det er veldig morsomt a folge med pa dette samleromradet, selv om jeg
ikke alltid kjoper. Og det er ikke lett a forutse si hva auksjonsresultatet
blir enkelte ganger.

Mine antakelser er at antall produksjonsdatoer pr type seddel er avgjorende for
prisen.
fra 1 til 2 produksjonsdatoer en liten forkjell i pris, 3 produksjondatoer
enda mere prisreduksjon osv.
Antall produserte sedler pr. produksjonsdato er ikke sa viktig, da jeg tror ikke det
pavirker antall specimen eller proof sedler som ble produsert.

Allikevel dersom man kommer over sedler med vanvittig lavt antall produserte sedler,
er det veldig spennende, spesielt da det nok ikke heller finnes mange ordinare sedler
innen for den typen. Og det sies at innenfor enkelte typer sedler, eksistererer det kun
specimen sedler, hvilket jeg ikke har observert, men som er benevnt av andre samlere.

Dersom dette fenger, do not get crazy.
Attachments
20 Bolivares Banco de Maracaibo
20 Bolivares Banco de Maracaibo
20 BS 3.jpg (41.02 KiB) Viewed 2475 times
20 Bolivares Banco Comercial de Maracaibo
20 Bolivares Banco Comercial de Maracaibo
20 BS 2.jpg (44.1 KiB) Viewed 2475 times
20 Bolivares Banco Mercantil y Agricola
20 Bolivares Banco Mercantil y Agricola
20 bs 1.jpg (49.82 KiB) Viewed 2475 times
Laile
Posts: 5
Joined: 01 Jul 2015 19:21

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Laile »

Jeg har som vist i tidligere innlegg 2 stk specimen sedler fra Norge.

Vurderer a evt. utvide samlingen av norske specimen sedler, og i den anledningen
ser jeg at Skanfil har for salg et knippe sedler.

Jeg trekker frem 500 kroner fra 1944. Se bilder nederst.

Denne blir solgt som kvalitet 0, det er ikke riktig gradering i mine oyne.
Det blir for meg en 0/01 seddel, AU eller pa Sheldons skala 58 eller mindre. Ikke 64 til 67.

Da har jeg ikke tatt hensyn til om sedlen er "buklete/ujevn" I papirkvaliteten (ikke rett papir).
Da selger ikke oppgir om sedlen er buklete, ma man anta at den ikke er det, men det er vel heller tvilsomt?
Disse beistene er det vel vanskelig a finne helt 100 prosent I papirkvalitet og ikke minst uten misfarging.

https://www.myntogseddel.no/kvalitetsvu ... sedler.php

http://www.pmgnotes.com/grading/grading-scale.aspx

Dette innlegget er kun ment som "var varsom" plakat. Da det er utrolig mange seddelselgere som overgradrerer, ubevisst (?) seddelen. ç
Og igjen er det ikke mange "eldre sedler som oppnar 0, pa lik linje som gullmynter feks.

Slik at en viss form for kritisk sans det ma man ha, og man kan ikke stole pa selger alltid.

Analogisk tolkning kan vare debatten vedr. PGS pa mynter og ikke minst at i Norge er man vel
blitt litt mere "konservative" pa vurdering av ihvertfall gullmyntene.

Hvorvidt gradering og pris er som hand i hanske, skal jeg ikke eller vil jeg heller ikke ta stilling til,
da sjeldenheten er nok den storste faktoren for pris.
Men man skal heller ikke legge kvalitetsvurdering i baksetete. Da den absolutt kan vare aktuell
for noen.
500 kroner a.jpg
500 kroner a.jpg (203.35 KiB) Viewed 2430 times


500 kroner b.jpg
500 kroner b.jpg (164.42 KiB) Viewed 2430 times
Laile
Posts: 5
Joined: 01 Jul 2015 19:21

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Laile »

Forts. Av forrige innlegg hehe…. auau...Jeg har som vist i tidligere innlegg 2 stk specimen sedler fra Norge.

Vurderer a evt. utvide samlingen av norske specimen sedler, og i den anledningen
ser jeg at Skanfil har for salg et knippe sedler.

Og her komme min "bombe";

DETTE ER IKKE SPECIMEN SEDLER.

Nostalgi og evt andre subjektive/objektive ord gjor at man onsker dem i sin samling (som specimen), da det ilfg. MINE begreper er det ikke specimen sedler.
Slik at jeg nok foretrekker a bruke mine penger pa andre "specimen"sedler fra Norge.

Hvorfor?
Specimen stemplet er blitt preget etter produksjon.
Videre kan man kanskje stille sporsmal til hvorfor hver enkelt sddel fikk sine "punchhole" og stempel, helt tilfeldig mht til numerering.

Allikevel uten tvil, er det et samleromrade, og det er absolutt ikke negativt, da det sikkert har en morsom/interessant historie.
Videre samlerverdi etc. er uten tvil korrekt, men det er desverre ikke specimen seddel.
Og for utlendiger, kan nok dette vare misvisende?

Jeg har en "haug" med sedler som ikke er specimen sedler, men mener jeg har en oversikt over hva som er hva.
Derimot det a ha en specimen seddel som ikke er specimen seddel, det er ikke numismatisk riktig.
Ved dissens, vennligst les begynnelsen av traden, og uenighet, misforstaleser, opplysninger, kommentarer er jeg veldig glad for a motta. Slik at uenigheter kan oppklares og ikke minst at jeg larer mer.

Jeg har en "haug" med sedler som ikke er specimen sedler, men mener jeg har en oversikt over hva som er hva.
Derimot det a ha en specimen seddel som man er blitt "lurt" til a kjope, det er ikke numismatisk riktig.
Ved dissens, vennligst les begynnelsen av traden, og uenighet, misforstaleser, opplysninger, kommentarer er jeg veldig glad for a motta. Slik at uenigheter kan oppklares og ikke minst at jeg larer mer.
500 kroner a.jpg
500 kroner a.jpg (203.35 KiB) Viewed 2424 times
100 kroner.jpg
100 kroner.jpg (271.96 KiB) Viewed 2424 times
Attachments
10 kroner.jpg
10 kroner.jpg (180.25 KiB) Viewed 2424 times
50 kroner.jpg
50 kroner.jpg (291.23 KiB) Viewed 2424 times
Leilai
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2015 13:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Leilai »

Fortsetter littegranne til....... vedr. seddel pafort specimen stempel og da en specimen seddel.

1. 1000 kroner specimen seddel, 1989 no. 00000 00000
Stemplet med hull ordet specimen av seddeltrykkeriet, mest trolig, for produksjonsstart. Bilde 1.

2. 1000 kroner 1989 seddel stemplet med specimen i sort, no. 12003 04212.
Mest sannsynlig stemplet etter produksjonen. Bilde 2.

- Er disse 2 sedlene like mye verd for samlere eller er den med nummerering enda mere verdt?

- Er det en offentlig godkjent specimen seddel?

- Specimen typen med sort print, dersom verdien pa denne specimen seddelen er storre en en vanlig seddel, kan man anta at det vil finnes komme mange forfalskninger, dersom nummerreringen er random og antall ukjent.

Mange sporsmal og det illustrer vel litt av en problematikk, for de som liker detaljer og ikke
minst numismatisk riktig fremstilling, katalogisering.

Dersom man tolker analogisk, er 1998 seddelen like mye specimen seddel som de beromte 40 talls sedlene som ble gitt i gave til NNF. Ref sedlene pa skanfils auksjon:
http://www.skanfil.no/LotMenu.aspx?TEXT=specimen
Attachments
1000 kroner spec norge.jpg
1000 kroner spec norge.jpg (52.88 KiB) Viewed 2390 times
1000 kroner specimen.jpg
1000 kroner specimen.jpg (66.98 KiB) Viewed 2390 times
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by seddel80 »

Seddelen du referer til i bilde 2 tror jeg nok ikke har svart specimen overtrykk i de hele tatt. For meg ser det ut som teksten bare er lagt på bildet (delvis transparent), noe som ofte er vanlig ved bruk av foto av sedler for å unngå at disse bildene skal kunne brukes til å printe ut kopisedler.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by vayavaya »

Hei seddel 80, takker for responsen din :|

For Myge som syntes at mine innlegg her horere hjemme mere under et facebookforum, beklager a fortsette.
Regner med at ditt inntyrkk over dette sanleromrade kun er privat (og ikke Skanfil, Moderator), hvilket jeg da respekterer.

Arsaken til mine snevre bilder, innlegg er at ca 95 prosent av min samling er fra Venezuela.

8. desember har Spink en auksjon https://www.spink.com/auction.aspx?id=15048 .
Denne auksjonen er stort sett dedikert til sedler innfor mitt samleromrade, hvilket er forste gang jeg
har observert.

Desverre har krona svekket seg betraktelig og det gjor det mere komplisert a foreta investeringer,
men allikvel har jeg tilelsket meg lot nr. 496 https://www.spink.com/lot-description.a ... 5048000496 .
Mitt bud blir GBP 305. Tror ikke jeg vinner men allikevel, mener jeg det er et greit tilbud.
Dersom jeg vinner, vil jeg komme med tilbakemelding.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Olav K »

Hei Lili - hvorfor skifter du nick så ofte? Du har jo vist solide kunnskaper på mange områder her før.
Svak krone, javel - men venezuelanske sedler og cob'er har ikke noe norsk marked, du må selge dem i utlandet, dvs UK eller USA om du skal få pengene tilbake. Skulle det dukke opp en sær venezuelansk seddel eller en Cob hos OMG eller auction.no i Norge, vil du antagelig gjøre et røverkjøp. Skal du investere må du vurdere om verdien i GBP eller USD vil holde seg eller gå opp.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by vayavaya »

Takker for svar Olav K.

Jeg skifter ID da det passer meg.

Mitt forbruk i mine samleromrader er basert pa NOK, hvilket igjen tilsier at jeg ma basere meg pa a
betale mere for mine objekter enn for 1 ar siden. Euro, USD, VEB og andre valorer.
Hvilket igjen tilsier at med tid og stunder....blir jeg ogsa vandt til den nye vekslingskursen....

Vedr. venezuelanske sedler.... tror jeg at markedet er mettet og prisene alt for hoye.

COB eller macuguina.... et marked som vedrorer kanskje 700 millioner mennesker og vurderingen blir
som du har nevnt og andre pa forumet, man kan gjore ok investeringer men forfalskninger er et problem.
Men allikevel et omrade som man gjore ok investeringer pa, da jeg tror at markedet er undervurdert, hvilket tilkjennegjor at en samler ma investere kanskeje mere tid enn penger for a gjore big deals.

Vedrorende bysantiske mynter. Jeg har en veldig hyggelig samling, men den har ikke vart rentabel pa lik linje som sedler eller COBer. Men det er helt sikkert min feil.

NOK mynter..... mine mynter har jeg kjopt for mange mange ar siden og det er av den grunn jeg har byttet omrade. Det blir som en risiko elemenering fra mitt stasted.

PT er jeg ulykklig da krona er svak men jeg er nok ikke den eneste.

Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by vayavaya »

og.... Olav.... for a at du ikke skal tenke for mye:

Jeg begynte a samle igjen for ca 6 ar siden. Jeg hadde 4 prinsipper da jeg begynte:

1. Penger (budsjett)
2. Tid
3. Evne
4. Vilje

Utifra disse prinsippene startet jeg samling igjen. Jeg har vart heldig, tror jeg, spesielt med
tanke pa den sterke kronekursen og da en konto i kroner.

I dag er et par av mine forutsetninger blitt vesentlig innskrenket og det tilsier for meg at
det blir nok ikke sa mye spennende som vil skje innenfor mine numismatiske omrader, men allikevel
er det spennende a folge med pa hva som skjer, spesielt da jeg fremdeles aldri har solgt noe og en viss oversikt er jo ok a ha, i tillegg til at jeg da i dann og vann kan legge innlegg pa SF.


Mvh
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Rottenikken »

leile wrote:Da fortsetter jeg med Boliva, 3 sedler fra 1945.

Et interesssant ar, hvor det ble produsert sedler bade i ABNC og La Rue.

De sedlene jeg har er preget fra La Rue, og er en begynnelse…. og fortsettelsen…. vil tiden vise, men pris er den vesentligste faktoren i tillegg til tilgjengeligheten.

(Bolivia et must for meg som samler(et) Potosi, men mynt.
Jeg har også en falsk seddel. Den skal jeg aldri selge. Jeg laget noen før men visste ikke at utgått seddelkopier var ulovlig. Det har jeg sluttet helt med. Men det tok litt tid å overbevise meg. Derimot å KJØPE en replica er lov. Jeg vil bare ha sedler i dårlig kvalitet som er ekte med utelukkende to unntak
1000kr fra 1970taller til litt inn i 1980tallet og 500kr i samme alder, den grønne. De er for nye til at jeg får det i så dårlig kvalitet at jeg har råd til de. Dere vet sikkert prisene på de...
Da kan det være fint å ha en som ser helt ekte men som er fake å se på mens man drømmer om en ekte man aldri får råd til. Jeg var på messen i Mastricht i september og hadde med meg 18€. Det ble to sedler. Der har dere meg.
Husk at det er ulovlig å lage seddelkopier men det er lovlig å kjøpe en.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by vayavaya »

Det er bra a se at du er pa rehabelitering.

For ditt eget ve og vel vedr. sedler, ta en tur innom en mynt/seddel handler nar du gar forbi, og de kan
sikkert gi deg bra tips om hvordan du skal ta vare pa dine sedler pa en numismatisk mate.

Apropos.... det finnes ingen forbud om hvordan du forvalter dine sedler.

Har du mulighet sa legg inn et bilde av objektet ditt, slik at yppersteprestene i det numismatiske seddel-hierakitet kan grate litt.

Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by vayavaya »

Overvaking av samleromrader, priser og objekter:

1. Norge det har vi.
2. Numisbid.
3. Sixbid.
4. The salesroom.
5. Ebay.
6. Tradera.
7. Lyn Knight
8. Mercado Libre.
Et organ som Ebay dominerer da de har majoritet i styret. Sjekk selv. Mercado Libre dekker mange land,
og bor folge med der ogsa.

9. Forslag?

Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by vayavaya »

VIVA VENEZUELA, NO LOS ROJOS.

FELIZ NAVIDAD Y ANO NUEVO.

ABRAZO A TODOS, DINERO Y MONEDA NO ES TODO.

CARINO
TOR
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”