"Solrubel"

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: "Solrubel"

Post by Alex R »

For å dra et meget godt eksempel på det som står over:

Denne er slabbet MS65BN, og det er bare tull at denne skal få en så høy grad. Det er tydelig slitasje på alle de høyeste punktene.
Attachments
76 (3).JPG
76 (3).JPG (366.59 KiB) Viewed 1421 times
76 (1).JPG
76 (1).JPG (305.71 KiB) Viewed 1421 times
76 (2).JPG
76 (2).JPG (329.75 KiB) Viewed 1421 times
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: "Solrubel"

Post by trygghandel »

Det er helt sikkert, at NGC kan bomme på graderingen som alle andre. Jeg mener det helt sikkert er mange som har vært uenig i dine graderinger, eller at noen mener at noen av dine 1 kroner Oskar II kan ha vært på kanten iht gradering ? I Norge kaller dere det kv 0, kanskje noen mener 0/01, noen andre god 0/01, I USA feks mellom MS62 - MS66. Klarer ikke helt å se hva forskjellen er. Jeg kan vedde særdeles mye på at flere av dine mynter har det vært stor uenighet om, og det kan en også se ut i fra variasjon i pris.

Gradering er det mange meninger om, glem ikke det..

Hadde en til en hver tid kunne fulgt graderingene til mynter, det vil si den selges hos mynthandel A, noen år senere av Mynthandel B, også videre, tror jeg mange ville blitt overrasket. Det varierer en del til tider.

Men som Olav K sier, noen liker gradering, andre liker det ikke. Jeg er i alle fall helt frelst, og anbefaler ALLE å teste det ut, så vil de bli like frelst som meg.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: "Solrubel"

Post by ramazotti »

NGC bommer dessverre ofte, og da særlig på mynt de ikke kjenner. De er svake på eldre skandinavisk, og direkte dårlig
på overgangsmynt, skilling /øre Oscar II. Som Alex viser er de heller ikke særlig gode på Haakon VII, og at trygghandel skall rose
slabbing opp i skyene blir så galt som det kan bli.

Så får det bli opp til hver enkelt om de vil samle plastkassetter , eller mynter....
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Da er vi jo nesten enige da, trygghandel :D Bortsett fra at du liker slabbing og jeg ikke gjør det (jeg liker nærkontakt med mynten).
Jeg har intet i mot gradering. Det er et viktig hjelpemiddel. Men innen mitt område, antikke mynter, er det andre elementer som er like viktige, sentrering, toning, metallkvalitet, og det udefinerte "eye-appeal". Jeg forstår gradering er vesentlig for årgangsmynt, men selv der er det ikke alltid avgjørende. Jeg refererte i mange år fra OMHs auksjoner, og stusset ett år over to femører, begge gradert 0, utrop 5.000. Den ene ble solgt for 10' (tror jeg, uansett godt over utrop) den andre ble ikke solgt, tross konkurranse om den første. Når jeg ikke vet, spør jeg gjerne her på forumet, og svaret jeg fikk var at nr. 2 manglet "eye appeal". Slitasjegraden, graderingskriteriet var lik for myntene. Derfor mitt spørsmål nr. 1 til deg: vil et graderingsfirma i USA fange opp slike forskjeller, når det ikke er forskjell i slitasje (og ei heller med kantkakk, riper eller annet som ikke omfattes av graden som sådan)?
Mitt spørsmål nr. 2 går på terminologien. MS skal bety Mint State, dvs rett fra pressa, og slik jeg har oppfattet MS-gradene skal de reflektere forskjeller, om enn små, mellom usirkulerte mynter. Bag marks, reduksjon i myntglans pga oksidering eller annet, vil redusere graden - men mynten vil fortsatt være MS.
Straks mynten har vært i sirkulasjon, om enn med silkehansker, blir den AU - Almost Uncirculated (nesten usirkulert). Mynten Alex viser ovenfor er for meg klart sirkulert, minimalt ja, men selv jeg som er udreven synes det er synlig, særlig på randen. Hakket i 5'tallet kan vel være et bag mark? Så mitt spørsmål er om MS graden (f.eks MS 62) også omfatter veldig lett sirkulert mynt?
Tilsist spørsmålet som vil interessere den som sitter på en dansketidsdaler i 1+, hva vil gradering/slabbing koste hos NGC?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: "Solrubel"

Post by hertervig »

Her har jeg en dansk 2 skilling fra 1778 som er gradert av NGC. Er det noen som vil driste seg til å gjette kvaliteten?
Attachments
010-tile.jpg
010-tile.jpg (337.75 KiB) Viewed 1357 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by Kjetil Kvist »

trygghandel wrote:Hadde en til en hver tid kunne fulgt graderingene til mynter, det vil si den selges hos mynthandel A, noen år senere av Mynthandel B, også videre, tror jeg mange ville blitt overrasket. Det varierer en del til tider.
Det er et helt greit poeng.

Men dette gjelder også graderte mynter: Amerikanere bemerker syrlig at det stadig er en økende populasjon av høyt graderte Morgan-dollars, men det preges jo ikke flere av dem - de plukkes ut av gamle slabs og får høyere grader. Det gjelder også en hel rekke andre mynter.

Når systemet ikke er helt proof for slabbede mynter, så er det naturlig nok heller ikke det for våre uslabbede mynter. Myntgradering er noe vi i Norge lærer ved muntlig overlevering og opplæring. Den store norske graderingsmanualen er ikke skrevet. Beskrivelsen av kvalitetsvurderinger ble heller nesten ikke endret på 40 år, selv om myntene gjerne opplevde å bli noe oppgradert over tid.

En av de tingene samlere kan sørge for er å ta med seg dokumentasjon fra handleren mynten ble kjøpt hos. Numisma Mynthandel har et system for å generere auksjonssertifikater med bilde på objekter - Numismas Auksjons Sertifikat. Andre firma trykker gjerne bilder i auksjonskataloger. Proveniens er ikke bare viktig for antikke mynter, men også for dyrere norske årgangsmynter i toppkvalitet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: "Solrubel"

Post by MarkusLømo »

trygghandel wrote: Men som Olav K sier, noen liker gradering, andre liker det ikke. Jeg er i alle fall helt frelst, og anbefaler ALLE å teste det ut, så vil de bli like frelst som meg.

Hva er det du liker ved det? Det koster mye penger og en del tid (i verste fall mye om tollen slår seg vrang), du sier selv du synes de er strenge med kvaliteten, samlingen tar mye større plass..... og det gir ingen merverdi ved videresalg på Europeisk mynt. Så hvorfor denne entusiasmen? Jeg forstår det ikke.

Selv gir jeg mindre for en mynt i slab enn den samme mynten uten. Jeg er ikke så flink til å ødelegge dem at jeg tør å ta sjansen på den typen arbeide, og vil selvfølgelig helst ha myntene uten. Har én slabbet mynt bare for å kunne vise fram hvordan det ser ut. Den fikk jeg billigere enn prisen jeg ville betalt for å få en mynt fraktet til USA og tilbake igjen, så selv om slabbefirmaet gjorde jobben gratis ville det vært et tapsprosjekt.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: "Solrubel"

Post by ramazotti »

http://www.ebay.com/itm/1873-NGC-MS-62- ... 41973c67f6

Her er nok en grundig bommert , gjort av NGC. "Merra den blinde" kunne gjort det bedre.
Denne skal altså være usirkulert, for sammenligning henviser jeg til OMG og Numisma.
Så er det opp til trygghandel , om han vil fortsette med sitt knefall for slabbing , eller fiske flere fluer ut av lufta.
Sink
Posts: 14
Joined: 06 Feb 2015 14:55

Re: "Solrubel"

Post by Sink »

Jeg har ikke noe å si på graderingen av denne mynten (den er slabbet av personlige årsaker for å bevare mynten uten videre forringelse), men jeg ble overrasket over NGC som mener zink-mynten (med innslag av bly og kadmium) er laget av kopper og nikkel. Eller sitter jeg med en helt unik mynt her? Legg inn serienummer 2795521-018 på http://www.ngccoin.com/certlookup/ for bilde. Dette styrker jo meningene om at NGC ikke er helt stødige på europeiske mynter de har lite sammenligningsgrunnlag på. I NGC registeret finnes det ikke 50 øre i zink fra 1941 - bare i kopper-nikkel ser det ut som.
hvaler1966
Posts: 1
Joined: 05 Jul 2015 06:24

Re: "Solrubel"

Post by hvaler1966 »

Norway? Oh, you mean the capitol of Denmark?
ImageUploadedByTapatalk1436070438.382985.jpg
ImageUploadedByTapatalk1436070438.382985.jpg (180.13 KiB) Viewed 1077 times
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by anda »

Da er myntene på tur til OMG, så får vi se når og hvor de blir solgt. (uten slab vel å merke)

Er det fast provisjon hos OMG eller er dette noe som lar seg forhandle?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”