Bra budgivning på QXL nå.

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

Ser at musikk Cd'er som legges ut får raske bud. Kanskje dette kan bety en bedring i
aktiviteten ? :idea:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by tho »

Samler wrote:Ser at musikk Cd'er som legges ut får raske bud. Kanskje dette kan bety en bedring i
aktiviteten ? :idea:
Du må se syner. Det er kun 40 CD'er av 9150 som har bud :wink:

Det som kjennetegner QXL er at selgerne som var aktive før skandalen
nå er tilbake (minus frimerkeselgere), samt at det er svært få, men
desto svært ivrige budgivere som slår seg løpsk.

De som bor i Oslo trenger ikke QXL for å kjøpe CD'er til 25 kr
pr stykk pluss hammerslagsgebyr og frakt. Vi har byens loppemarkeder
med posesalg og Fretex som selgere CD'ene for 10 kr pr stykk.

Jeg ser samme trend i flere kategorier, en budgiver som byr
som rakkern, ellers er det stille.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by vivavegas »

Ja, det var vel ett dårlig eksempel.

CD er vel uansett ut og illustrerer jo i stor grad THOs argumentasjon at QXL (og gibud også?) er i ferd med og utvikle seg til nettbutikker med loppisvarer.
Det er altså en halv prosent av auksjonene som har bud!

Jeg er også enig i analysen at det kan være (ikke nødvendigvis) noen få kjøpere som her trekker opp antallet. Kanskje det er "kjøpers marked". Uavhengig av loppis, så er det jo ikke sikkert at man finner akkurat den CDen man etterspør og i grisgrendte strøk kan det hende det ikke er så mange loppemarkeder så da er det jo bare til og by ivei.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by vivavegas »

Forøvrig bedre i vinylkategorien (kanskje ikke så overraskende) med omtrent 10% av auksjonene som har bud. Det er jo uansett en dynamisk størrelse (auksjoner kommer til og mange får bud i siste liten).

Tegneserier derimot ser ganske dødt ut. F.eks. 25 bud ut av ca. 1000 auksjoner i Walt Disney-kategorien.

Delvis trur jeg mye av dette henger sammen med mindre interesse for samling (som diskutert på andre tråder). Trur mye samleinteresse nå er en brøkdel av det det var tidligere. F.eks. kjøper vel ikke ungdommen så mye tegneserier som før og da trur jeg interessen sakte men sikkert vil avta. Noen hundre 40-åringer+ har nok holdt interessen og prisene gode, men hva som skjer når de går lei/har det de trenger er ikke godt og si. Det er en litt kvasianalyse siden jeg ikke samler sånn sett selv på tegneserier, men en liten personlig teori.

Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om gode og skjelden objekter. De kan jo fint sette prisrekord (som f.eks. DD 1/48) på Skanfil og andre auksjoner, men de 95% av auksjonene som er helt ordinære objekter. Ser det litt selv forøvrig siden jeg er rundt på loppis for og finne tegneserier. Skjelden jeg konkurrerer med noen andre om dette.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

vivavegas wrote:Ja, det var vel ett dårlig eksempel.

CD er vel uansett ut og illustrerer jo i stor grad THOs argumentasjon at QXL (og gibud også?) er i ferd med og utvikle seg til nettbutikker med loppisvarer.
Det er altså en halv prosent av auksjonene som har bud!

Jeg er også enig i analysen at det kan være (ikke nødvendigvis) noen få kjøpere som her trekker opp antallet. Kanskje det er "kjøpers marked". Uavhengig av loppis, så er det jo ikke sikkert at man finner akkurat den CDen man etterspør og i grisgrendte strøk kan det hende det ikke er så mange loppemarkeder så da er det jo bare til og by ivei.
Tho's argumentasjon om QXL er stort sett negativ og det " farger " hans syn stort sett. Hva som er ut eller in er et spm. som må avgjøres
av de som kjøper/samler på dette. Det selges forsatt Cd'er på butikk - men dog ikke av samme antall som før. Som du riktig nok påpeker
etterspør man gjerne dette i grisgrendte strøk og der er det kanskje ikke så mye loppis ( nå vet ikke jeg hvor tho bor - men antar at han
har tilgang til det meste )

Vil presisere at jeg ikke er noen " reklameplakat" for QXL - men er positiv av natur til at bud ( ene) kommer på objekter uansett
hvem som får gleden av de. Synes tho har en del gode sider -men så slår svartsynet inn for full musikk. Mener å huske at tho er
en kunstner og maler epler på sin fritid ( flink til det ) men mange har epletrær i sin have og det er heller ikke in nu.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

Men folk spiser/kjøper epler ( selv de megasure) til tider.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by vivavegas »

Jeg er forsåvidt også nesten like positiv som deg.
Dvs. jeg trur det sitter "hardt i" hos mange det som nå har skjedd på QXL og fremdeles sitter folk og venter.
Ingen gidder og lage flere hundre annonser som de kanskje får rot med og som ikke kan gjennopplastes og så bare forsvinner. Det er neste feil QXL nå har gjort. De burde sagt klar at eksisterende plattform fortsetter til da og da. Man vil minimum få xx-antall uker varsel osv.

På den annen side så virker det som ting går relativt tregt. Da altså også andre kategorier enn mynter (der er det nok andre som sjekker nærmere). Plater, tegneserier/bøker, postort, frimerker og mynter er for meg de 5 store samleobjekt-kategoriene.

Plater og tegneserier virker veldig dårlige. Det samme med bøker. For meg virker det som det nå er noen store selgere som gjenopplaster tusenvis av auksjoner de tidligere ikke har solgt og at det praktisk talt ikke er bud på disse annonsene. Det er nok selgere som har tid til dette, og det virker tilsynelatende at de selgerne som kanskje kom med nye objekter sitter litt på gjerdet og venter.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

Enig i at QXL må ha klare kjøreregler fremover. Uten det vil det skape usikkerhet mht. tidspunkt
for en evt. ny oppdatering som igjen kan skape usikkerhet hos almuen.Alle vi trofaste har friskt i minne
hva som skjedde sist gang.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by tho »

Bra budgivning i kategorien for servietter.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by vivavegas »

LOL
Glansbilder derimot!

Har faktisk solgt noen samlinger av glansbilder. OK priser.
Som nevnt tidligere er det jo like interessant og se hva som skjer med alle disse små samleområdene og de flytter seg over på andre sider.
Mange bekker små osv. og hvis mange nok andre samleområder flytter på seg, hjelper det ikke nødvendigvis hva myntsamlerne gjør.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

Servietter ?
Hvem kjøper dette da + hammerslagsgebyr. :roll:

Ser du syner ? jeg finner ikke noe bud på dette. Har du vært på Finn.no eller Gi bud tho :roll:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

vivavegas wrote:LOL
Glansbilder derimot!

Har faktisk solgt noen samlinger av glansbilder. OK priser.
Som nevnt tidligere er det jo like interessant og se hva som skjer med alle disse små samleområdene og de flytter seg over på andre sider.
Mange bekker små osv. og hvis mange nok andre samleområder flytter på seg, hjelper det ikke nødvendigvis hva myntsamlerne gjør.
Glansbilder og servietter er ikke min greie. Har derimot kjøpt kunst og han jeg
kjøpte disse av solgte noen bilder av epler. Fikk en seriøs takstmann til å se på disse- men
han var noe sjokkert over pris/kvalitet. Han hevdet at bildene var malt med oljedekkbeis.

Ble forbannet et lite øyeblikk - men gav det hele til Fretex ( forøvrig en god tanke det. ) :idea:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by Samler »

Mitt samleområde ( størsteparten ) er mynter og der har jeg mye bra. 2 øre 1968 og spd daler ( 12 stk ) og
prisen på disse er såpass høy at jeg ikke legger disse ut på QXL nå. Har fått bud fra Samlerhuset - men
de ville betale et forskudd på kr.30 tusen og rest når disse var solgt. Vi ikke betale 20% provisjon idet jeg vet
at mange andre vil kjøpe. Ellers har jeg en del minnemynter av mer vanlig karakter.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by tho »

Det er kanskje en takstmann på Karmøy som kan se om det er kinakopier.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bra budgivning på QXL nå.

Post by tho »

En selger som virkelig gjør det bra på QXL er Fretex.

Mulig Fretex etterhvert har fått faste kunder, som kun bryr seg om
Fretex sine auksjoner? Det er jo direktelink til Fretex på
hovedsiden til QXL. Ved å klikke linken, så slipper de jo å
bla seg gjennom alt det andre som ligger ute på QXL.

Noen tanker om dette eksperter?
Locked

Return to “Auksjoner”