Å glede seg på forsjellig nivå...

Numismatisk forum
Post Reply
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Å glede seg på forsjellig nivå...

Post by Rottenikken »

Vi er alle på forsjellig nivå men alle deler vi den samme hobbyen. Jeg har en myntsamling med diverse, så og si alt av minnemynter under 150kr og jeg har nå begynt med sedler.
Jeg vet ikkke om dere kan huske at jeg lagde kopier og solgte som kopier? Det var før jeg forstod at også utgåtte sedler er ulovlig å lage kopier av selv om de ble solgt som kopi. Dette har jeg sluttet helt med og skal aldri gjøre mer.

Jeg er en småsamler som tok med meg 18euro til seddelmessen i Mastricht i Nederland. Der har dere meg og mitt nivå.
Nå vil jeg ha ekte og heller fillete eller ingenting men det finnes to unntak og jeg har ikke noe valg. En av dem har jeg i kopi kjøpt på e-bay og det er 1000kr fra 1970tallet og litt inn i 1980tallet. Den andre er den grønne 500lappen fra 1970 tallet. Når jeg skrev at jeg hadde diverse minnemynter under 150kr så skjønner dere sikkert at disse dyre sedlene får jeg ALDRI noensinne råd til i ekte, men det er mine to favoritter så da gjør jeg et unntak. Jeg har ikke råd til noe annet enn kopi av de to. Men en ting: Det er ulovlig å lage den men å KJØPE den er lovlig. Og jeg har kjøpt den. Når jeg sitter og ser på tusenlappen min så kan jeg også glede meg.
Alle andre sedler jeg har er ekte. (vel jeg har bare tre pluss den tusenlappen som er fake)

Vi er alle på forsjellig nivå og jeg gleder meg veldig over den ene sedlen til maks 20 euro jeg kan kjøpe i måneden hvis det passer, selv om den er veldig ødelagt. Da prøver jeg å repaere. Jeg har stor glede av denne hobbyen selv om jeg ikke er proff. Som uprofesjonell med så billige sedler så vil jeg ta vare på den selv om de mister verdien, for de mister ikke ektheten selv om jeg laminerer dem.
Jeg laminerer nemlig alt.
De er jo verdt så lite de sedlene jeg kjøper så at de mister verdien når jeg laminerer har jeg råd til. Men jeg hadde aldri solgt dem likevel.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Å glede seg på forsjellig nivå...

Post by bingo »

Det er trist å lese at du laminerer sedler :(
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Å glede seg på forsjellig nivå...

Post by anda »

bingo wrote:Det er trist å lese at du laminerer sedler :(
Laminering er uansett mye bedre enn kopiering for videresalg. :)
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Å glede seg på forsjellig nivå...

Post by bingo »

Absolutt!
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”