Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
kennetmahlum
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2015 13:39

Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by kennetmahlum »

Fant noen fine mynter da vi ryddet i huset til morfar. En av dem var en fra 1878 som var litt fin. sitter med en følelse av at den er litt sjelden. Hva er det jeg har funnet?
Attachments
mynt 2.JPG
mynt 2.JPG (34.29 KiB) Viewed 2438 times
mynt 1.JPG
mynt 1.JPG (29.71 KiB) Viewed 2438 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by Olav K »

Ja, 1878 er faktisk et sjeldent årstall, opplaget var på 60.000 som for en sirkulasjonsmynt er lavt. Din mynt er ganske slitt, noe som reduserer verdien. Men katalogprisen (handlerkatalogen) er 6000 for de mest slitne eksemplarer - og det er pris ut fra handler. Nå kan jeg ikke gradere denne mynttypen, og derfor kan jeg ikke se om den er hakket over "mest sliten" og derfor har litt høyere pris fra handler. Et eksemplar uberørt av mennenskehender ("0") har katalogverdi på 130.000.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by jba »

Advers (portrettsiden) kvalitet 1-/2 (=mest sliten), revers (årstallsiden) kvalitet 1- (= nest mest sliten). En handler bør vel forlange rundt 8-9000,- for denne. Dersom du selger til en handler vil han typisk gi deg 60-70 % av sin egen salgspris for denne mynten. Er du heldig - og det kan du være fordi det er et veldig bra årstall - vi du få mer.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by Stein Knutsen »

1 Krone 1878 er noe overpriset i likhet med 2 øre 1968 mener nå jeg.
Ingen av disse myntene er egentlig sjeldne men har oppnådd en slags legendestatus i samlerkretser.
Når det gjelder kvaliteten så er jeg enig i JBA sin beskrivelse rundt 1-/2 altså meget sliten.
Men for all del fremdeles en verdifull mynt og vil gi deg som sagt noen Tusinger ved eventuelt salg.
For øvrig vil jeg ønske deg velkommen til forumet.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
kennetmahlum
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2015 13:39

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by kennetmahlum »

Takk for god info fra alle. Dere har inponerende kunnskap om et betydelig fagfelt. Jeg har tydeligvis funnet en kulere mynt enn først antatt. Det var flere mynter i bomull i skapet til morfar, så mulig jeg legger ut nye bilder senere.

Jeg er så fersk og uten kunnskap om feltet som det er mulig. Ryggmagsrefleksen til oss ignorante er at gamle samleobjekter som viser tegn på bruk burde stige i verdi av den grunn. Hvorfor er det ikke slik?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by Arve »

Ganske enkelt fordi det er flere slitte eksemplarer av en årgang enn det er strøkne eksemplarer. Da blir prisen på de slitte lavere. Det er tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen her som overalt ellers.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by jba »

Stein Knutsen wrote:1 Krone 1878 er noe overpriset i likhet med 2 øre 1968 mener nå jeg.
Ingen av disse myntene er egentlig sjeldne men har oppnådd en slags legendestatus i samlerkretser.
At 1kr 1878 og 2 øre 1968 er overpriset er jeg helt enig i. Spesielt 2 øren 1968 oppnår priser som er fullstendig tullete eter mitt syn. I tillegg kan man ta med 2 øre 1917 enkelt strek og de norske 10 kr i gull. Alle gull 10 kronene er til slags "hele tiden". I november var de alle ute på flere auksjoner samtidig. I tillegg hadde flere av de store handlerne slike mynter liggende i slagslistene sine.
kennetmahlum
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2015 13:39

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by kennetmahlum »

Er det mulig å argumentere for at noe er overpriset når folk er villig til å betale?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by Arve »

Nei, du har nok rett i det. Hvis folk er villige til å betale så er prisen riktig.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by hertervig »

VIKTIG: Ikke gjør noe med overflaten på denne mynten - den skal være akkurat sånn som den er nå. Prisen detter raskt en tusenlapp selv om du "skal bare"
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by MarkusLømo »

kennetmahlum wrote: Jeg er så fersk og uten kunnskap om feltet som det er mulig. Ryggmagsrefleksen til oss ignorante er at gamle samleobjekter som viser tegn på bruk burde stige i verdi av den grunn. Hvorfor er det ikke slik?

En forklaring er at mindre slitte mynter er mye penere. De fleste liker å kunne se alle detaljene.

Den viktigste forklaringen er at det ikke er noe vanskelig å gjøre en mynt mer slitt. Men det er umulig å gjøre den mindre slitt. Hvis de var verdt mer i mer slitt tilstand ville alle med flotte eksemplarer slite dem ned før de solgte dem. Det er såvidt meg bekjent umulig å se om slitasjen kom i 1879 eller i 2015.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by stigulv »

er mange som mangler denne årgangen, så en oppnår gode priser på auksjoner.
Hadde det vært min mynt hadde jeg gradert den til 1- ut fra bildene
men har sett flere ganger at mynter går over listepris.
folk har penger og vil ha den nå, og da går budrunden :)
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by vayavaya »

kennetmahlum wrote:Er det mulig å argumentere for at noe er overpriset når folk er villig til å betale?
Jeg reverserer sporsmalet ditt:

Kan du argumentere for at det mulig a argumentere for at noe ikke er overpriset, dersom det ikke blir solgt?
Mvh
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by vemod »

Jeg er fullstendig enig med Jba i at advers = 1-/2 og revers = 1-.

Hvis trådstarter velger å selge dette eksemplaret, ville jeg ikke besvime av forundring, hvis det blir dyttet bittelitt oppover i konserveringsgrad i et senere salgsledd.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Broderfolkenes vel, 1 krone 1878

Post by MarkusLømo »

vemod wrote:Jeg er fullstendig enig med Jba i at advers = 1-/2 og revers = 1-.

Hvis trådstarter velger å selge dette eksemplaret, ville jeg ikke besvime av forundring, hvis det blir dyttet bittelitt oppover i konserveringsgrad i et senere salgsledd.

Nei, noe sjokk ville det vel ikke være. Har selv sett lignende eksemplar beskrevet som 1+, og et annet lignende eksemplar som 1/1+ med "kjøpt som 1+" som tilleggsinformasjon, noe som jo faktisk godt kan ha vært riktig i seg selv.

Det er jo ganske mange i ca samme konserveringsgraden som den her.

Kan legge til at jeg har sett et par av dem selge for fremsifrede beløp selv med riktig eller ingen kvalitetsangivelse.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”