Salg av mynter over nett...

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
EnSelger
Posts: 9
Joined: 09 Sep 2015 18:57

Salg av mynter over nett...

Post by EnSelger »

Ønsker å høre litt om deres erfaringer... Lurer på hvor vanskelig det er å få markedsverdi basert på norgeskatalogen gjennom qxl, finn etc. :?

Prater om norske mynter fra før WW2.

Takk for svar og personlige erfaringer fra dere her inne!

Edit; Merker meg at det til tider er få kjøpere som byr på objekter hos qxl i denne kategorien! :|
zenga
Posts: 6
Joined: 07 Dec 2015 19:57

Re: Salg av mynter over nett...

Post by zenga »

Har også opplevd at det er få kjøpere på slike nettsider, men har solgt sedler til litt over markedspris på finn.no tidligere. På finn.no gjelder det egentlig bare å være tålmodig, det er ikke så mange som klikker inn på slike annonser men ser ut som om ting blir solgt.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Salg av mynter over nett...

Post by stigulv »

EnSelger wrote:Ønsker å høre litt om deres erfaringer... Lurer på hvor vanskelig det er å få markedsverdi basert på norgeskatalogen gjennom qxl, finn etc. :?

Prater om norske mynter fra før WW2.

Takk for svar og personlige erfaringer fra dere her inne!

Edit; Merker meg at det til tider er få kjøpere som byr på objekter hos qxl i denne kategorien! :|
Katalogpris og markedspris er to forskjellige ting.

finnes også forskjellige kataloger og store forskjeller i prisen.

Og få solgt mynter til katalogpriser er nok vanskelig, iallefall om det ikke er "Vanskelige" mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Salg av mynter over nett...

Post by Olav K »

"Katalogpris" er det en mynthandler håper å oppnå ved salg. Det betyr også at han da selger mynten med fortjeneste. Noen er villig til å betle katalogpris til mynthandler, fordi han garanterer det mynten gir seg ut for å være. En qxl-selger kan ta pengene dine og le hele veien til banken, en som byr på qxl vil ta høyde for å bli lurt og aldri by katalogpris, med mindre han ser noe som selger ikke har sett (det skjer jo også).
Det er to myntkataloger: Norges Mynter 1814-20xx, som utgis av Samlerhuset sammen med nøkkelpersoner hos Skanfil og Oslo Myntgalleri, og "Handlerkatalogen" som utgis av en gruppering mynthandlere. For "vanlig mynt" er Norgess Mynter dominert av auksjonsresultater, mens Handlerkatalogen bygger mer på disksalg. Moderne minnemynter går ikke så godt hverken på auksjon eller over disk, men her gir Samlerhusets forhåpninger seg utslag i Norges Mynter. Jeg har ingen mening om hvilke av de to som er "riktigst", men har en klar mening om at begge er for optimistiske når det gjelder nyere årgangsmynter i svakere kvaliteter.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Salg av mynter over nett...

Post by PCL »

Gjennom QXL, Finn osv. kan du absolutt ikke forvente å få "markedspris" basert på noen av disse nevnte katalogene. Katalogene oppgir hva du må forvente å betale til forhandlere. Disse er da gjerne kjøpt inn til 20-50% under markedspris fra småselgere, og forhandleren skal da dekke faste kostnader, lønn og salgs-/markedsføringskostnader, og deretter ha kanskje 15-20% fortjeneste på salget. Dersom du skal selge, bør du derfor forvente å få 20-50% under markedsprisen i katalogene. -20% på gode, riktig graderte objekter som ikke er dusinvare. -30-50% på litt mer tvilsom kvalitet, med lyter som kanthakk og riper, er lite etterspurt eller som lett kan skaffes fra andre.

Om du har en 25-øring fra 1927 i kvalitet 1, så får du ikke 10,- for den selv om det står i katalogen. Den kan skaffes "når som helst, hvor som helst" til en krone eller to.

Så..... hva da når jeg har betalt full pris til en forhandler og får 20-50% mindre når jeg vil selge...? Er myntsamling bare tap da...?
Vel.. eh... ja.. ihvertfall hvis man ikke tenker nøye og logisk, og ikke bygger seg opp en solid erfaring. Det sitter hundrevis av samlere rundt omkring i landet og slår opp i katalogen og trykker på kalkulatoren eller ser på innkjøpsprisene og tenker at nå har jeg fått meg en verdifull samling. Men så er den altså verdt bare halvparten og fryktelig vanskelig å få solgt.... :( Da gjelder det å finne frem samlergleden som var grunnen til at man begynte å samle, og legge vekk kalkulatoren.

Da vil jeg anbefale følgende:
- Samle på mynter fordi det er fantastisk artig, spennende, givende og nerdete... Ikke for å bli rik eller tjene penger. Det innebærer å ikke bruke mere penger enn det som kan avsettes til hobby. Ikke knus ungenes sparegris eller ta av feriebudsjettet eller konas sminkebudsjett.
- Vær uhyre nøye med hva du kjøper (mye viktigere enn når du skal selge). Alt for mange kjøper for dyrt, overvurdert kvalitet og tar imot dårlige råd, gjerne direkte fra selgeren selv (1).
- Sats gjerne på litt færre mynter til litt bedre kvalitet enn et stort antall i dårlig kvalitet, ihvertfall om du vil at verdien skal holde seg litt oppe. Men selvsagt, noen finner samlergleden størst ved store mengder billigmynt. Da følger man den magefølelsen og koser seg med det. Vel vitende om at det ikke er overskuddsbedrift, men herlig hobby!
- Dette blir bedre etterhvert som erfaringen bygger seg opp. Sett deg godt inn i kvalitetsvurdering, bli god på å lytte til magefølelsen fremfor selgeres anbefalinger og utveksle gjerne synspunkter med andre samlere.

Myntsamling er først og fremst gøy. Investering og fortjeneste kan overlates til et fåtall meget erfarne samlere/investorer som ofte har vært igjennom flere tiår med erfaringsbygging og tusenvis av mynter mellom hendene.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Salg av mynter over nett...

Post by vn2hare »

PCL wrote: Myntsamling er først og fremst gøy. Investering og fortjeneste kan overlates til et fåtall meget erfarne samlere/investorer som ofte har vært igjennom flere tiår med erfaringsbygging og tusenvis av mynter mellom hendene.
:D
Skulle gjerne gitt tommel opp også for et meget bra innlegg, men dette ikonet finnes dessverre ikke på forumet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Salg av mynter over nett...

Post by Arve »

vn2hare wrote:
PCL wrote: Myntsamling er først og fremst gøy. Investering og fortjeneste kan overlates til et fåtall meget erfarne samlere/investorer som ofte har vært igjennom flere tiår med erfaringsbygging og tusenvis av mynter mellom hendene.
:D
Skulle gjerne gitt tommel opp også for et meget bra innlegg, men dette ikonet finnes dessverre ikke på forumet.
AMEN!
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
EnSelger
Posts: 9
Joined: 09 Sep 2015 18:57

Re: Salg av mynter over nett...

Post by EnSelger »

Mange bra svar! Takk så langt!

edit; er det noen her som har erfaring med myntogrekvisita.no/shop???
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Salg av mynter over nett...

Post by Askeladd »

Har handlet noen ganger med Kåre Wærnes som er eier av myntogrekvisita. Dog har jeg handlet mest medaljer og det har aldri vært noe problem. Han er også lett å få kontakt med på tlf. Synes han er bra på å kvalitetsette mynter og medaljer. Muligens ikke den billigste, men som sagt hyggelig å handle med.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Salg av mynter over nett...

Post by Olav K »

I Norge har du en slags 1.divisjon, de som driver gjennom butikk i leide lokaler og med ansatte. Så har du 2. divisjon, som driver hjemmefra uten andre ansatte enn seg selv. Myntogrekvisita/Kåre Wærnes er der. Han har en fordel, minimalt med "overheads" så han tåler mindre marginer enn de som opererer i 1. divisjon. Jeg har aldri hørt noe negativt om ham, tvert i mot. Men, han er en handler, og han skal tjene penger. Har du en supermynt, en mynt som han vet han er kvitt dagen etter han får den, kan han kanskje tåle 5%, 10% margin. Er det en kurant mynt som han må ta inn på lager men har grunn til å tro han får solgt før sommeren, kanskje 25% - han er jo ikke sikker. Pent slitne mynter, grad 01/1+, kanskje 50% - men slike årgangsmynter er tunge å få solgt. Så du risikerer et høflig nei takk. Spør ham, det er den sikreste måte å få svar på. Det eneste som er sikkert er at du ALDRI får katalogverdi ved salg (med mindre du sitter på en raritet som er vanskelig å bestemme, eller en praktmynt som overgår katalogenes "0".)
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Salg av mynter over nett...

Post by diatonix »

Min erfaring er at det å skaffe seg en liten formue som myntsamler er en smal sak.
Man begynner med en stor en...
EnSelger
Posts: 9
Joined: 09 Sep 2015 18:57

Re: Salg av mynter over nett...

Post by EnSelger »

Tenkte egentlig å kjøpe noen myntrammer! Jeg syntes prisene virket brukbare. :shock:
User avatar
olek2012
Posts: 67
Joined: 03 Jun 2010 21:14
Location: Jaren

Re: Salg av mynter over nett...

Post by olek2012 »

Jeg kan bare slutte meg til at Myntogrekvisita/Kåre Wærnes er helt grei å handle med. Prisene på rekvisita er rimelige, og han leverer raskt og greit.
Jeg har ellers inntrykk av at mye av omsetningen av mynter har flyttet seg fra QXL til Facebook. Her er det nå flere grupper for kjøp og salg av mynter. Funksjonaliteten er mye dårligere enn hos QXL, eBay og lignende, men der er helt gratis både for kjøper og selger. Her er noen av myntgruppene. Det finnes også grupper for sedler og utenlandsk mynt.

https://www.facebook.com/groups/7415708 ... =bookmarks
https://www.facebook.com/groups/1425086 ... =bookmarks
https://www.facebook.com/groups/nbh.mynt/?ref=bookmarks
https://www.facebook.com/groups/5209073 ... =bookmarks
https://www.facebook.com/groups/2139356 ... =bookmarks
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”