2 øre 1915 kv 0

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

2 øre 1915 kv 0

Post by samler607 »

Hei.
Jeg må si på forhånd at jeg er ekstremt opptatt av 2 ører, en av de valørene som har falt i smak hos meg av en eller annen grunn opp gjennom samlerperioden.
Jeg må beklage på forhånd, ikke ment som negativt, men for diskusjon om kvalitet og om denne er en av de som ble omsatt som kv. 0 på tidlig 2000 tallet om jeg ikke har hørt feil?
Jeg sliter nemlig veldig med at denne holder kv. 0 etter bilder å dømme.( skal ikke by på denne om noen tror/mener jeg snakker denne ned )
http://skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1525969

Er det noen som vet ca. hvor mange 2 ører 1915 som holder kv. 0, som faktisk er der ute?

Og om noen har en i kvalitet 0 og ønsker å dele bilder hadde det vært topp :-)
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by kråkerøy »

Jeg hadde aldri lagt denne i samlingen som kv.0 ut i fra hva jeg ser på bildene.
Bilder kan gi feil inntrykk, men de viser jo flere mindre slitasjemerker på hele mynten.
Slike små merker kan bli mer synlige på bilder enn hvordan de vises "i hånden"
Såpass mange, riktignok små, hånteringsmerker er maks kv 0/01 etter det jeg er vant til å vurdere.

Denne årgangen er jo ekstremt vanskelig i 0, så det er kanskje fristende å strekke gradene litt.
Det tok lang tid før den fikk bud. Hadde det vært en udiskutabel 0, ville den nok ha hatt dobbel utropspris nå.
Andre mynter på samme auksjon som ser virkelig tiltalende ut, har jo allerede fått gode budgivning.

Den er jo uansett svært samlervennlig, da de er vanskelig å oppdrive dem helt i kv 0, men prisen må da være i forhold.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by Askeladd »

Helt enig med kråkerøy. Denne mynten er 0/01 ut fra bildene. Mange tegn på at den har vært i sirkulasjon, bl.a. slitasje på perlene i krona og mange små hakk både på kant og flater som nok ikke skyldes fra produksjonen.
Selvfølgelig fristende med kv 0 da det utgjør en differanse på hele 16.500,- i Norges Mynter og 19.000,- i Handlerkatalogen kontra kv 0/01.
Jeg vurderte å by på denne, men skal jeg først kjøpe 2 øre 1915 og legge så mye penger i den så vil jeg ha en som er en helt klar ren 0-mynt og det er etter min mening ikke denne.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by losset »

Dette må jeg si meg helt enig i, denne holder definitivt ikke 0 kvalitet.

Må få trekke inn 5 Øren 1912 også (http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1525968). Mener at denne må være mer, god 01 en god 0/01.

Dette er såpas sjelden år av årgangsmynt dette at dersom de hadde holdt korrekt gradering, ville budene vært betraktelig høyere opp en dette.

Forøvrig har jeg i samtale med en annen samler i dag funnet ut at denne 2 Øren som er omtalt over, ble behørlig diskutert her inne på forumet for mange år siden.

Men du verden - folk byr jo på dette :shock:

Losset
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by MarkusLømo »

Ser ut som 01 for meg, men vanskelig å bedømme nøyaktig utifra bilder. Fin mynt, men ikke noe jeg ønsker meg til den prisen.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by losset »

Denne dukket opp første gang på Håndtverkeren for mange år siden, det var en mynthandler som fremviste denne første gang her. Erindrer denne behørlig debattert her inne på forumet den gang.... Husker desverre ikke hvilken mynthandler dette var.

Så om noen finner denne tråden, det var under oppstartsperioden av dette forumet.

Ikke Alex sin (Den holdt 0).

Losset
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by samler607 »

Takker for gode tilbakemeldinger, da er jeg ikke på viddene altså :-) godt å høre.
Lurer veldig på hvor mange 2 ører 1915 i kv. 0 det er der ute, meget vanskelig spm. klar over det, men er det noen av dere som har en anelse?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by MarkusLømo »

samler607 wrote:Takker for gode tilbakemeldinger, da er jeg ikke på viddene altså :-) godt å høre.
Lurer veldig på hvor mange 2 ører 1915 i kv. 0 det er der ute, meget vanskelig spm. klar over det, men er det noen av dere som har en anelse?
Tipper det finnes mindre enn 10 stykker av dem (kommer jo litt an på hvor streng man er også). De har vært tre ganger på storauksjon siste 20 år det jeg har fått med meg. Alle hos Oslo Mynthandel. Prisene tyder på at samlerne var enige i vurderingene.

Du vil kanskje finne noe av interesse her:
viewtopic.php?f=30&t=7558&hilit=2+%C3%B8re+1915+0
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 øre 1915 kv 0

Post by samler607 »

MarkusLømo wrote:
samler607 wrote:Takker for gode tilbakemeldinger, da er jeg ikke på viddene altså :-) godt å høre.
Lurer veldig på hvor mange 2 ører 1915 i kv. 0 det er der ute, meget vanskelig spm. klar over det, men er det noen av dere som har en anelse?
Tipper det finnes mindre enn 10 stykker av dem (kommer jo litt an på hvor streng man er også). De har vært tre ganger på storauksjon siste 20 år det jeg har fått med meg. Alle hos Oslo Mynthandel. Prisene tyder på at samlerne var enige i vurderingene.

Du vil kanskje finne noe av interesse her:
viewtopic.php?f=30&t=7558&hilit=2+%C3%B8re+1915+0
Takker så mye!
Tittet etter denne, syntes å huske denne tråden, men fant den jammen ikke.
Nok en gang tusen takk :-)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”