Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Ask »

Er dette nytt ?

"... Saken er sjekket opp med avdeling for omfortolling som har slettet beløp denne gang.
Vil allikevel informerer om at til tross for at myntene er avgiftsfrie skal de deklareres.
Dette er en tjeneste Posten tar betalt for. Pris er 315 kr.
Dersom du for fremtidige sendinger ikke ønsker at Posten skal deklarere sendingen for deg kan du sende en mail til postfortollingen med beskjed om dette slik at det legges inn en reservasjon, postfortolling@posten.no.
Gebyr som da vil tilkomme er en tollagerkostnad på 146 kr.
Vedlagt finner du også deklarasjonen som viser at sendingen ikke er ilagt toll/mva.

Noen som har gått løs på julespriten før tiden eller er dette kommet for å bli ? Noen so har opplevd noe lignende ?
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Sølvskatten »

I slike tilfeller har jeg personlig møtt opp hos Posten på Alnabru og latt dem åpne forsendelsen for kontroll, da har det ikke kostet noe før.

Det er imidlertid en stor fordel at avsender setter på grønn lapp med beskrivelse på hva sendingen inneholder, da kan man unngå dette
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by hertervig »

Fra USA har jeg opplevd at avsender helst ikke oppgir "coins" på utsiden av pakkene de sender, fordi risikoen for at de forsvinner i posten (!)) da er større. Derfor skriver de "Numismatic item token" i stedet for. Token vet ikke postverket hva er, ikke gidder de å undersøke det heller, og siden de ikke vet hva det er så hiver de på moms og sender det videre. Jeg har fortsatt liggende korrespondansen fra forrige gang jeg prøvde, det tok meg 3 uker, 1 telefon samt 7 - syv mailer for å få dem til å levere ut pakken uten at jeg måtte betale moms.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Arve »

Ask wrote:Er dette nytt ?

"... Saken er sjekket opp med avdeling for omfortolling som har slettet beløp denne gang.
Vil allikevel informerer om at til tross for at myntene er avgiftsfrie skal de deklareres.
Dette er en tjeneste Posten tar betalt for. Pris er 315 kr.
Dersom du for fremtidige sendinger ikke ønsker at Posten skal deklarere sendingen for deg kan du sende en mail til postfortollingen med beskjed om dette slik at det legges inn en reservasjon, postfortolling@posten.no.
Gebyr som da vil tilkomme er en tollagerkostnad på 146 kr.
Vedlagt finner du også deklarasjonen som viser at sendingen ikke er ilagt toll/mva.

Noen som har gått løs på julespriten før tiden eller er dette kommet for å bli ? Noen so har opplevd noe lignende ?
Dette har bestandig vært sånn og har ingen ting med julesprit å gjøre. Sendinger uten tolldeklarasjon blir åpnet og noen skal ha betalt for jobben. Løsningen er å sørge for at avsender setter tolldeklarasjon med verdi på pakken.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Askeladd »

Gjelder dette for rekommanderte brev også?
Jeg har begynt å handle litt fra Roma Numismatics i London og på sendinger (rek brev) til meg er det på den påklistrede deklarasjonen kun skrevet "Collectables" og ingen verdiangivelse.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Ask »

Arve wrote:
Ask wrote:Er dette nytt ?

"... Saken er sjekket opp med avdeling for omfortolling som har slettet beløp denne gang.
Vil allikevel informerer om at til tross for at myntene er avgiftsfrie skal de deklareres.
Dette er en tjeneste Posten tar betalt for. Pris er 315 kr.
Dersom du for fremtidige sendinger ikke ønsker at Posten skal deklarere sendingen for deg kan du sende en mail til postfortollingen med beskjed om dette slik at det legges inn en reservasjon, postfortolling@posten.no.
Gebyr som da vil tilkomme er en tollagerkostnad på 146 kr.
Vedlagt finner du også deklarasjonen som viser at sendingen ikke er ilagt toll/mva.

Noen som har gått løs på julespriten før tiden eller er dette kommet for å bli ? Noen so har opplevd noe lignende ?
Dette har bestandig vært sånn og har ingen ting med julesprit å gjøre. Sendinger uten tolldeklarasjon blir åpnet og noen skal ha betalt for jobben. Løsningen er å sørge for at avsender setter tolldeklarasjon med verdi på pakken.
Da har jeg hentet brevet , og jeg må si at jeg ikke skjønner meg på posten lenger. Forsendelsen fra et auksjonshus i England var utstyrt med en pålimt plastlomme som inneholdt fakturaen og en utfyllt deklarasjonsblankett godt synlig. På plastlommen stod det til og med med fet skrift " Documents included ". Jeg fatter ikke at jobben å ta ut denne fakturaen og lese den er en jobb som er verd 315 kr. Jeg har ofte opplevd at posten åpner et brev for kontroll av innhold og faktura uten at det har kostet noe. Derfor min mistanke at reglene eventuelt kunne ha endret seg. Jeg fatter det ikke, det må være en saksbehandlingsfeil, selv om de påstår det motsatte.
Spørsmålet blir da hva som hadde skjedd hvis jeg hadde betalt og først oppdaget at alt var i orden etter at jeg hadde oppdaget at deklareringen varvedlagt. Hadde det vært mulig å reklamere da ?

Mvh. Ask
P1090427.JPG
P1090427.JPG (371.18 KiB) Viewed 1187 times
Last edited by Ask on 16 Nov 2016 22:15, edited 2 times in total.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Ask »

hertervig wrote:Fra USA har jeg opplevd at avsender helst ikke oppgir "coins" på utsiden av pakkene de sender, fordi risikoen for at de forsvinner i posten (!)) da er større. Derfor skriver de "Numismatic item token" i stedet for. Token vet ikke postverket hva er, ikke gidder de å undersøke det heller, og siden de ikke vet hva det er så hiver de på moms og sender det videre. Jeg har fortsatt liggende korrespondansen fra forrige gang jeg prøvde, det tok meg 3 uker, 1 telefon samt 7 - syv mailer for å få dem til å levere ut pakken uten at jeg måtte betale moms.
Heritage skriver " Numismatist study box " , dette skjønner posten. :mrgreen:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by tho »

Posten trenger penger, sjefene skal ha lønn. Det er bare å repektre :lol:

Det blir kanskje annerledes nå alt blir digitalisert? :roll:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by hertervig »

Reklamere kan du alltids - jeg har prøvd det selv. Om du kan regne med velvillig behandling? Kan jeg aldri tenke meg, jeg fikk i hvert fall aldri noe svar.

Tidligere hadde vi et eget tollkontor her i byen hvor man kunne komme og hente tilsendte pakker fra utlandet. Der kunne man betale moms og tollavgifter om det var noe, samt at man kunne argumentere på stedet dersom man følte behov for det. Behandlingsgebyrer, oppbevaringsgebyrer, lagerleie, avkalkingsgebyr for kaffetrakteren, protokollslitasjegebyr - fantasien var fraværende den gangen. Så fikk man behov for å spare penger, og posten overtok det hele. Poenget mitt er at det tror jeg neppe de gjorde uten vederlag fra staten, de fikk nok brorparten av det tollvesenet hadde hatt av utgifter med bemanning og tollkontorer rundt omkring. Så fort de hadde overtatt så skulle de i tillegg melke kundene for de finurligste tilleggsgebyrer.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Arve »

Askeladd wrote:Gjelder dette for rekommanderte brev også?
Jeg har begynt å handle litt fra Roma Numismatics i London og på sendinger (rek brev) til meg er det på den påklistrede deklarasjonen kun skrevet "Collectables" og ingen verdiangivelse.
Det gjelder samme regler for alle sendinger uansett om de sendes rekommandert eller ikke. Jeg har også merket meg at sendinger fra Roma Numismatics går greit inn uten spesifisert verdi og takk for det.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gebyrer fra den kjære posten ?

Post by Arve »

Ask wrote:
Arve wrote:
Ask wrote:Er dette nytt ?

"... Saken er sjekket opp med avdeling for omfortolling som har slettet beløp denne gang.
Vil allikevel informerer om at til tross for at myntene er avgiftsfrie skal de deklareres.
Dette er en tjeneste Posten tar betalt for. Pris er 315 kr.
Dersom du for fremtidige sendinger ikke ønsker at Posten skal deklarere sendingen for deg kan du sende en mail til postfortollingen med beskjed om dette slik at det legges inn en reservasjon, postfortolling@posten.no.
Gebyr som da vil tilkomme er en tollagerkostnad på 146 kr.
Vedlagt finner du også deklarasjonen som viser at sendingen ikke er ilagt toll/mva.

Noen som har gått løs på julespriten før tiden eller er dette kommet for å bli ? Noen so har opplevd noe lignende ?
Dette har bestandig vært sånn og har ingen ting med julesprit å gjøre. Sendinger uten tolldeklarasjon blir åpnet og noen skal ha betalt for jobben. Løsningen er å sørge for at avsender setter tolldeklarasjon med verdi på pakken.
Da har jeg hentet brevet , og jeg må si at jeg ikke skjønner meg på posten lenger. Forsendelsen fra et auksjonshus i England var utstyrt med en pålimt plastlomme som inneholdt fakturaen og en utfyllt deklarasjonsblankett godt synlig. På plastlommen stod det til og med med fet skrift " Documents included ". Jeg fatter ikke at jobben å ta ut denne fakturaen og lese den er en jobb som er verd 315 kr. Jeg har ofte opplevd at posten åpner et brev for kontroll av innhold og faktura uten at det har kostet noe. Derfor min mistanke at reglene eventuelt kunne ha endret seg. Jeg fatter det ikke, det må være en saksbehandlingsfeil, selv om de påstår det motsatte.
Spørsmålet blir da hva som hadde skjedd hvis jeg hadde betalt og først oppdaget at alt var i orden etter at jeg hadde oppdaget at deklareringen varvedlagt. Hadde det vært mulig å reklamere da ?

Mvh. Ask
P1090427.JPG
Du har nok her blitt utsatt for "en inkurie" som det heter på byråkratisk. :lol: Men spøk til side, her ser det ut til at alt er i orden med deklarasjoner og faktura. Tollvesenet er i sin fulle rett til å åpne pakken for å se at innholdet stemmer overens med deklarasjonen, men dette er ikke postens oppgave og de tar aldri betalt for det. Den forklaringen du har fått fra posten er "sludder og pølsevev". Du har blitt utsatt for en som ikke kan jobben sin. Det å finne en som forstår det som du kan klage til er nok ikke så lett og kan fort bli en del arbeid.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”