Sortere frimerker

Filateli
Post Reply
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

Holder på å sortere noen 10 000 talls frimerker av nyere dato. Altså 1920 til 90-talls.
Det er ikke noen verdier her, men jeg synes det er for galt å kaste alt.
Til nå har jeg kun sortert ut * og o
For å kvalifisere til o må både sted og dato være med på merket? Så og si fullstemplet?
Hjørnstempler og bølgestempler går på grønnmo.
Prakt Lux forekommer, men meget sjelden. Skal sjekke for 1. dag etter første sortering.
Tips og råd mottas med takk!
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Sortere frimerker

Post by Posthornet »

Jeg har gjennom tidene kjøpt adskillige kilo med frimerker, vasket og sortert dem i pergamyn konvolutter. Kanskje er jeg litt gammeldags, da jeg kaster bare dem som er missfargede feiler tagg(er) eller har sterke bretter. Såkalte blåmerker/høyverdier med bra stempler setter jeg i instikksbok, resten sorteres etter nummerorden og legges i konvolutter.

En gang for lenge siden så var det de hjørnestemplede frimerkene som skulle i albumet. Bøker om frimerker fortalte oss at portrettfrimerker stemplet mitt i fleisen/ansiktet ikke var det beste og betraktes den gang som annen klasses.

Nå har tidene forandret seg og frimerker med synlig sted og dato står høyt i kurs, alt etter hvor sentralt og rettvent stemplet er. Det tok meg lang tid og venne meg til denne trenden og jeg har etterhvert begynt å plukke stempler. Stempelkatalog er på ønskelisten til neste jul.

Jeg kaster ingen frimerker som er hele.

PS * ustemplede frimerker var alltid kjærkomne, de kunne etterhvert brukes som porto.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Sortere frimerker

Post by hertervig »

Du må i hvert fall sjekke for varianter før du slenger dem. Om du ikke vil ha bryet med variantene, så kan du jo selge dem som en lott slik at noen andre kan ha gleden med å lete.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

Ja takk for tips:)
Planen er å sette de pene som jeg har sortert ut i album i system etter norgeskatalogen, år for år etter NK og serier.
Nå er jeg ikke fan av varianter på merker etter NK 110.
Nå skal jeg ikke kaste... Når jeg er ferdig blir overflødig veid og lagt ut på qxl til 1 krone. Jeg tenkte også på en gi bort annonse på Finn, til en evt ny og ung vordende frimerkesamler. Men det blir vel snappet opp av en hai som går etter typer, varianter, papirtyper, mm.
En annen ting som er artig her i alt materialet etter min mor og bestemor er at mamma hadde en venn på 80 tallet som alltid sendte personlige brev på 1.dag på frimerkeutgivelsene. Der er det mye pent. Syns jeg ser han på postkontoret der han instruerte hvor merkene skulle sitte, og hvordan stemplene skulle plasseres og bli tydelige og pene:)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Sortere frimerker

Post by hertervig »

Ja, det skal du ikke kimse av. Vignettløse førstedagsbrev er ikke helt alminnelige fra 80.-tallet. De er mer verdt enn de med vignetter, i hvert fall de vanligste vignettene.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

Ja masseproduksjon er det bare masseprodusenten som tjener på. Ser jo hva FDC går for på Skanfil auksjoner, hvis de i det hele tatt går. For ikke å snakke om alle OL utgivelsene.
Men en frimerkesamling må ha disse FDC. De er jo pene å se på selv om de ikke er verdt noe. Er komplett på OL Lillehammer her også. Sett fra et filatelistisk synspunkt skal frimerkesamling være billig, og det skal byttes merker mellom samlere. Jeg er ikke filatelist:)
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

Flott, lært meg et nytt utrykk ikveld " Vignettløse førstedagsbrev" Det klinger bra.
Legger ut et lite knippe her, så får vi håpe det er innenfor kattegorien Vignettløse førstedagsbrev. Har sjekket år og dato med de offisielle FDC. Så det skal stemme,
P2150033.JPG
P2150033.JPG (280.64 KiB) Viewed 2346 times
P2150034.JPG
P2150034.JPG (207.6 KiB) Viewed 2346 times
P2150035.JPG
P2150035.JPG (282.5 KiB) Viewed 2346 times
P2150036.JPG
P2150036.JPG (249.08 KiB) Viewed 2346 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

P2150037.JPG
P2150037.JPG (230.64 KiB) Viewed 2345 times
P2150038.JPG
P2150038.JPG (241.23 KiB) Viewed 2345 times
P2150039.JPG
P2150039.JPG (238.71 KiB) Viewed 2345 times
P2150040.JPG
P2150040.JPG (244.57 KiB) Viewed 2345 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

P2150041.JPG
P2150041.JPG (298.98 KiB) Viewed 2345 times
P2150042.JPG
P2150042.JPG (300.5 KiB) Viewed 2345 times
P2150043.JPG
P2150043.JPG (331.85 KiB) Viewed 2345 times
P2150044.JPG
P2150044.JPG (266.83 KiB) Viewed 2345 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

Ja dere blei stumme av begeistring nå tenker jeg :D
De er flotte ikke sant? Eller er jeg helt på jordet :lol:
Det er isåfall ikke første gangen :roll:
Har sendt avgårde noen merker til attestering hos Enger, de er kjøpt av privatpersoner, så jeg tenkte det var greit å få en bekreftelse. Hva tenker dere om attestasjoner?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Sortere frimerker

Post by Posthornet »

Personlig så synes at de er flotte. Historien også selv om den ikke øker verdien på frimerkene, men du verden "kjekt å ha". Jeg hadde også en mengde Quisling merker som min far fikk stemplet første dag Stavanger. Når jeg sier hadde så er det fordi brev og delvis taggene ble smittet med små brune flekker. Av frykt for at det skulle forverres ble alle frimerkene av vasket. Konvoluttene lå på kaldloft noen år og det kan muligens ha vært årsaken? Jeg har fremdeles de meste av frimerkene, flere blokker som er interessante da full dato og sted vises.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Sortere frimerker

Post by raniE-noJ »

Æsj, det må føles veldig leit. Gamle 1. Dag skal man absolutt ikke kimse av.
Jeg har ikke fasiten, men en teori...
Det finnes like mange papirtyper som det finnes tresorter, og veldig mange måter å fremstille papir på. Hvis papiret i konvoluttene var "dårlig" eller billig kan dette ha reagert med frimerkene. Papir er organisk materiale. Bakterier tror jeg ikke på, men har det vært fuktig og varmt kan prosesser fremskyndes.
Ikke godt å si, men uff så trist.
Så er det en ting til, jeg sier ikke at det gjelder noen her. Men som et generellt råd.
Noen er mer "plaget" enn andre med håndsvette. Men alle svetter på hender og fingre. Vask hendene og ta på et glass, fingeravtrykk! Og det gjelder alt man tar på. Nå ser man ikke fingeravtrykket på frimerket med en gang. Men etter 10 år, 20 år. Jeg har jobbet i mekanisk industri og sett hva fingeravtrykk gjør med overflaten på dreid og frest stål, det danner seg rust etter kort tid. Og på noen av de gamle urverkene jeg overhaler finnes det korroderte fingeravtrykk fra tidligere urmakere.
Det beste eksemplet er touch skjermer på telefoner, nettbrett osv. Du vil ikke ha det griseriet på frimerkene, eller myntsamlingen, og hva man ellers samler på. Pinsett til frimerker! Og hansker til annet edelt!
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Sortere frimerker

Post by Posthornet »

Brune flekker på selve konvolutten er kanskje ikke så uvanlig på grunn av dårlig papir, men papiret som brukes til frimerker burde så absolutt være kvalitet. Dog vet vi ikke hvilke papir de brukte under siste krig. Frimerkene som jeg nevner har bare antydning til brunt på noen av taggene.

På frimerkesproget engelsk er det noe som kalles "tropical stain" Det forekommer mest på frimerker som jeg har kjøpt fra det fjerne utland. (tropiske strøk)

Liksom bensin til å finne vanmmerker ville jeg også vært meget forsiktig med å bruke "Chlorox" Etter det jeg har funnet ut skal chlorox være et klor middel. Uff! :roll: Jeg har en misstanke om at det også ble tørket klær på loftet?

Her er et klipp jeg fant:
tropical stain.JPG
tropical stain.JPG (43.81 KiB) Viewed 2244 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sortere frimerker

Post by Olav K »

Chlorox er vl det vi kaller Klorin, iallfall har det samme bruk. Men om klorkonsentratet er det samme, eller om Chlorox har andre kjemikalier enn klor i blandingen ,vet jeg ikke. På Klorin flasken oppgis 4% "Natriumhypokloritt" som eneste aktive ingrediens så da er vel resten vann. Navnet forteller at blandingen også innholder salt. Om "hypokloritt" er en temmet variant av klor vet jeg heller ikke. Det bleker, men dreper også mikroorganismer, som kan være nyttig når "tropical stains" er en primitiv sopp (fungus).
Post Reply

Return to “Frimerker”