Øvre Richter Frich - nesten komplett

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by llars »

Jeg har arvet alle disse bøkene - over 50 stk, men mangler noen som ble utgitt i Sverige. Kvaliteten varierer da litt under halvparten er uinnbundet. De innbundne er fine. Mange førsteutgaver.

Veldig mye spenning og jeg har lest alle i sin tid.

Er dette salgsvare idag?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by Olav K »

Sjekk med et antikvariat.
Richter Frichs bøker ble utgitt som pocketutgaver for en del år siden, så de er ikke vanskelige å få tak i. Førsteutgavene kan ha interesse for spesielt interersserte, men generelt er de litt under søkerradaren fordi Røver Dikter Frekks bøker er særdeles politisk ukorrekte etter dagens målestokk. Hans syn på jøder, samer, sigøynere m.fl. var ikke uvanlig på 30-tallet uten at du behøvde å være nazist, men etter 1945 ble det litt udannet for å si det forsiktig. Bøkene har høyt tempo, er spennende og kunne lett være manus for en action-film, men ikke i vår tid. De gir et bilde av mellomkrigstiden som jeg tror er rimelig korrekt dengang, helt galt i dag. Det begrenser kjøpegruppen til de sosiologisk interesserte og de galt orienterte (som ikke leser så mange bøker) og kan gjøre salg i dag tungt. Jeg har en god hyllemeter pocketutgaver på loftet, men tror ikke det er salgsvare i dag.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by tho »

Prøv å forhøre deg med et antikvariat. Jeg vil ikke tro det er noen stor
suksess på QXL.

Eventuelt en annonse på finn.no, litt avhengig hva du får som svar
hos antikvariatet.
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Re: Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by llars »

Takk for svar. Jeg skal prøve Finn.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by hertervig »

Frich er et spennende samlerområde, med en del ganske så sjeldne utgivelser. Alt utgitt før 1917 i originale papiromslag i første utgave er uvanlig, men mye av det lille som finnes er slitt. Ulvene er uvanlig, Fredag 13.de er ikke så enkel, og Rotterne i omslag er heller ikke hyllevarmer. 11 av bøkene kom som særtrykk av avisutgivelser, alle disse må betegnes som sjeldne. Når det gjelder innbundne bøker, så var det en del restopplag som ble utgitt i et Orange helshirtingbind til Frich's 60.-årsdag i 1932, den såkalte jubileumsserien i totalt 13 bind. Disse er ikke riktig så attraktive som enkeltutgivelsene. Han utga 3 bøker under pseudonym; Reidar Noman, Rita Freimann og Olsen - alle disse er sjeldne.
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Re: Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by llars »

Tusen takk for interessant innlegg, hertervig.

Jeg tok en ny titt på excel-arket mitt og ser at selv om nesten alle er 1. utgaver så er mange løse og tildels tapet litt. Noen uinnbundne er imidlertid meget gode, som Bordets Glæder, Lucifers Øye, Pans fløyte, Hammerslaget, De udødelige dverge, Halvkunstnere og og noen flere.

Jeg har sammen med dem også Den Forsvundne Pølsemaker (1919) av Rocambole Pedersen, Alkoholens Melodi (1925) og PÅ Bunden av Skagerak - de to siste av Ivan Kanonikoff - veldig gode parodier på ØRF.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Øvre Richter Frich - nesten komplett

Post by hertervig »

Lucifers øie er kommet med omslag i to forskjellige farver, grønt og sort. Steenske forlag overtok en del av opplaget fra Helge Erichsen, og det er førstnevntes omslag som er grønt og betydelig oftere forekommende enn HE's sorte. Boken er sterkt antikommunistisk så det er en pussighet at den utkom på russisk i 5000 eks. i 1924 under tittelen "Glas Lucifiera". Den russiske er imidlertid mye tynnere så det er tydelig at den er sterkt beskåret.

De udødelige dverge er av de mer uvanlige titlene fra 20.-tallet, Hammerslaget er vel så vanskelig i omslag som i forlagsbind, mens de andre er enklere.
Post Reply

Return to “Litteratur”